16/02/23

S'inicia el procés participatiu sobre la mobilitat al centre urbà d'Olesa

Al taller celebrat aquest dimecres a l'Escorxador, la ciutadania va poder opinar, amb dades contrastades, sobre la circulació al carrer de les Angelines i el primer tram Anselm Clavé. Qui ho vulgui també podrà dir-hi la seva a la plataforma Participa Olesa de Montserrat.

Image
Grup de gent reunida

L'Ajuntament d'Olesa ha donat el tret de sortida al procés participatiu sobre com ha de ser la mobilitat al centre del municipi. La primera gran acció ha estat el taller participatiu celebrat aquest dimecres a L'Escorxador, en el qual  la ciutadania va poder fer aportacions i dir-hi la seva a partir d'una exposició inicial i analitzant diverses opcions i els positius i negatius de cada opció. Alhora, les persones participants van poder plantejar accions de millorar de la mobilitat al centre del municipi.

De moment, i pel que fa a l'únic sentit de la circulació al carrer de les Angelines (que està en prova pilot arran unes obres realitzades a la zona) una opinió en la qual van coincidir moltes de les persones que van ser al taller de dimecres va ser mantenir aquest sentit únic al carrer de les Angelines però permetre el doble sentit de la circulació al carrer d'Anselm Clavé, només entre els carrers de la Vall d'Aran i de Mallorca. Ara bé, no va ser una opinió unitària, ja que també s'hi van plantejar altres opcions. En qualsevol cas, l'Ajuntament no pendrà cap decisió fins que no hagi finalitzat tot el procés participatiu, del qual el taller celebrat dimecres és només una de les accions. Tothom hi és convidat a participar-hi.

Una de les finalitats del taller, organitzat pel Departament de Participació Ciutadana, era precisament valorar la prova pilot sobre el sentit únic de circulació al carrer de les Angelines, que persegueix racionalitzar la mobilitat i pacificar el trànsit al centre del municipi.

Francesc Xandri, tècnic de CINESI, consultoria de mobilitat i transport, va detallar les dades que s’han analitzat des de l’aplicació de la nova configuració dels sentits de la circulació. Segons Xandri, la mesura ha provocat una disminució de la intensitat diària de vehicles a l’eix format pels carrers de les Angelines i d’Anselm Clavé. Alhora, ha augmentat el trànsit diari de sortida del barri de Les Planes pel carrer de la Vall d’Aran i s’ha reduït la circulació de vehicles pel carrer Mallorca en més d’un 40%. El tècnic en mobilitat també va detallar, entre d'altres, que ha disminuït la intensitat de vehicles en l’hora punta (de 16.30 h a 17.30 h) a l’eix format pels carrers de les Angelines i d’Anselm Clavé i s’ha reduït el trànsit pel carrer de Mallorca en un 33%.

Diferents alternatives sobr la taula

Les alternatives plantejades per a la circulació del carrer de les Angelines eren tres: tornar a l’antiga configuració de la circulació (doble sentit entre els carrers Priorat i Mallorca); mantenir la prova pilot actual (un sol sentit de la circulació entre Priorat i Mallorca) o mantenir el sentit úknic al carrer de les Angelines però permetre el doble sentit de la circulació al carrer d'Anselm, entre Vall d’Aran i Mallorca.

Quant a la primera alternativa (tornar al doble sentit de la circulació), Francesc Xandri va explicar que, si bé es tracta de l’itinerari intern més directe cap a l’est i oest del barri de Les Planes, "és un model amb un elevat grau d’inseguretat viària, amb una mitjana d’entre tres i sis accidents anuals". A més, va dir, es perdrien les noves places d’aparcament que s’han creat als dos carrers i l’accés extern al barri de Les Planes requeriria més temps.

Respecte a l’actual configuració de sentit únic, els punts forts són l'increment de la seguretat viària a tot l’eix, l’espai públic i les places d’estacionament; la disminució del trànsit al carrer de les Angelines, Anselm Clavé i Mallorca, i un accés més ràpid al barri de Les Planes en itineraris externs. Els punts febles són "l’augment de vehicles que busquen aparcament" i el fet que l’accés directe al barri de Les Planes "és més llarg i comporta més temps i més consum de combustible".

Per últim, i pel que fa a l’alternativa de mantenir el sentit únic al carrer de les Angelines però permetre el doble sentit a Anselm Clavé, entre els carrers de la Vall d’Aran i de Mallorca, els avantatges són que "és un itinerari més directe cap a l’est del barri de Les Planes i incrementa la seguretat viària al carrer de les Angelines". Els inconvenients d’aquesta configuració són la pèrdua de places d’aparcament; un major grau d’inseguretat viària al carrer d’Anselm Clavé; l'increment del trànsit pel carrer Mallorca, i un accés al barri de Les Planes més llarg i amb major consum de combustible.

L’alcalde d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera, va recordar que després de les sessions informatives amb entitats, associacions de veïns i veïnes i la participació oberta a tota la ciutadania, el procés de consulta continuarà a través de la plataforma Participa Olesa de Montserrat fins al 6 de març. A la plataforma i als documents adjunts es poden trobar tots els documents explicatius i de treball que es van donar durant el taller celebrat a L'Escorxador.

Riera va destacar que "l’espai públic al municipi és limitat i sempre que es fa una actuació de mobilitat hi ha guanys i pèrdues”. També va especificar que el  Pla local de mobilitat urbana estableix que, progressivament, els carrers de doble sentit s’han de transformar en vials de sentit únic a fi d’eliminar situacions de risc, especialment a les cruïlles. Segons Riera, aquesta actuació permet la incorporació d’elements que milloren el municipi en clau de sostenibilitat i accessibilitat, com és el cas de l’ampliació de voreres i la introducció de més verd urbà.

Un debat a través de grups de treball

Finalitzades les explicacions inicials, les persones assistents al taller es van dividir en grups de treball per poder expressar les seves opinions i fer-hi propostes. L’empresa EDAS, especialitzada en participació ciutadana, va dinamitzar la sessió. Entre els més de quaranta assistents, hi havia persones provinents de tots els barris del municipi, però especialment residents del barri de Les Planes i del Nucli Antic.

Tots els grups van coincidir en proposar que la configuració de sentit únic al carrer de les Angelines i doble sentit  de la circulació d’Anselm Clavé, només entre els carrers de la Vall d’Aran i de Mallorca, era la més adient. En l'exposició de les conclusions, els grups de treball van apuntar alguns dels problemes que consideren que presenta l’actual configuració, com ara la congestió del trànsit a diversos carrers en hores punta -coincidint amb l’entrada i sortida dels centres escolars- i l’increment del temps als desplaçaments interns. Com a avantatges, es va destacar l’increment de la seguretat i la creació de noves places d’estacionament.

Finalitzat el taller participatiu, el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Olesa, Jordi Martínez, va valorar molt positivament la jornada, especialment per l’elevada participació. Segons Martínez, després de sis mesos testejant la nova configuració del trànsit en aquests carrers, “ara la ciutadania pot expressar millor la seva opinió i la seva experiència”.