Nova ordenança per simplificar els tràmits urbanístics a Olesa de Montserrat
L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat posarà a disposició un nou portal de tràmits urbanístics que permetrà gestionar les sol·licituds de manera guiada.
Sessió informativa de l'ORPIME
L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat ha aprovat la nova Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol (ORPIME). La normativa, que ja ha entrat en vigor, modernitza i simplifica la tramitació de permisos urbanístics amb l’objectiu de reduir terminis i facilitar els tràmits a la ciutadania.
La nova ORPIME actualitza els procediments municipals en matèria d'edificació i urbanisme, adaptant-los a la normativa catalana vigent, incloent-hi el Text refós de la Llei d'Urbanisme, el Reglament de protecció de la legalitat urbanística i la Llei 5/2020 sobre informes d'idoneïtat tècnica.
L’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, ha destacat que l’ordenança té dos grans objectius: “d’una banda, adaptar-nos a la normativa vigent i harmonitzar els procediments seguint les indicacions de la Diputació de Barcelona; i de l’altra, reduir el temps d’espera de la ciutadania, fent que molts tràmits que abans requerien llicència passin ara a règim de comunicació”.
L’arquitecte municipal i cap del Departament de Planejament i Urbanisme, Adrià Calvo, ha explicat que l’ORPIME recull tres grans categories de tramitació en l’àmbit urbanístic:
- Comunicacions prèvies sense tècnic: per a obres senzilles dins d’habitatges, com reformes de banys o pintat de façanes.
- Comunicacions prèvies amb tècnic: per a actuacions més complexes, com la construcció d’una piscina o modificacions estructurals menors, sota responsabilitat d’un tècnic.
- Llicències urbanístiques: per a grans obres com edificacions noves o reformes integrals, que continuaran requerint autorització prèvia.
Amb aquesta nova regulació, moltes actuacions que abans requerien una llicència urbanística passen ara a règim de comunicació prèvia, la qual cosa permet començar les obres de manera immediata, un cop presentada la documentació.
Això suposarà menys temps d’espera i una tramitació més senzilla, especialment per a les obres de menor complexitat. Calvo ha destacat que la nova ORPIME “és un canvi de paradigma: es passa d’un model de control previ a un altre d’inspecció posterior, on la tramitació s’allargava molt. Hem de confiar que la ciutadania ho fa bé”:
Una altra de les novetats que inclou l’ORPIME és la unificació de criteris de tramitació a tot el terme municipal. Marc Serradó ha destacat que, a partir d’ara, “al Nucli Antic s’aplica la mateixa tramitació que a la resta del municipi, tot i mantenir-se la protecció patrimonial o la carta de colors pròpia de la zona”:
Nou portal de tràmits urbanístics
L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat ha anunciat que, en un termini aproximat de quinze dies, es posarà en funcionament el nou portal de tràmits urbanístics, que permetrà a la ciutadania i als professionals gestionar electrònicament les sol·licituds de forma guiada i intuïtiva.
Segons ha destacat l’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme, la redacció de l’ORPIME ha servit “per revisar, actualitzar i simplificar tots els tràmits relacionats a l’àmbit urbanístic amb la col·laboració del Departament d’Innovació i Qualitat de l’Ajuntament”.
Amb la nova ordenança s’ha passat de deu a vint-i-dos tràmits, que es podran gestionar a través d’aquest portal, on s’especificarà amb detall tota la documentació necessària per a cada sol·licitud.
Per Serradó, el nou portal “evitarà els requeriments constants de documentació” i, per tant, “amb aquesta nova ordenança i el llistat de tràmits que es posen en marxa, es resolen les dues qüestions que alentien el fet de tirar una obra endavant: la primera, la presentació de tota la documentació i els posteriors requeriments; i la segona, l’expedició de permisos perquè moltes obres passen a règim de comunicació i permetrà, a la vegada, més agilitat en la tramitació de les obres que sí necessiten llicència”:
L’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme ha manifestat que amb el pas de moltes actuacions a règim de comunicació, l’Ajuntament reforçarà la tasca d’inspecció posterior per garantir que les obres s’ajusten a la normativa. També ha recordat que aquest mandat s’ha habilitat el correu urbanisme@olesademontserrat.cat per resoldre dubtes tècnics abans d’iniciar qualsevol tramitació. Per Serradó, aquest contacte ara és “encara més important, ja que amb la nova ordenança hi haurà tècnics que abans de fer la comunicació prèvia voldran fer consultes sobre normativa”:
L’arquitecte municipal ha subratllat que aquest portal urbanístic “és una aposta important de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat, ja que fins ara és una eina que només disposen ciutats grans”.
L’alcalde ha destacat que “el portal està pensat perquè sigui intuïtiu, també per als veïns i veïnes que no són tècnics. Volem que sigui una eina realment útil i accessible”.
Per donar resposta al nou model de tramitació, l’Ajuntament ha previst la redacció d’un Pla d’inspeccions i incorporar un nou arquitecte tècnic al Departament de Planejament i Urbanisme. Aquesta incorporació se sumarà al reforç de l’Oficina Local d’Habitatge, amb una nova administrativa per treballar l’àmbit de conservació i rehabilitació del parc d’habitatges d’Olesa de Montserrat.