Resum del Ple ordinari de 22 de maig de 2025

L’aprovació d’una modificació de crèdit per incorporar el superàvit d’1’7 M€ de l’exercici 2024 a les inversions de 2025 i d’una nova ordenança reguladora de gestió de residus municipals són alguns dels temes destacats de la sessió. 

Image
Foto_Ple maig 2025 230525

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat ha aprovat una modificació de crèdit per incorporar 1.686.416 € del romanent de tresoreria o superàvit del pressupost 2024 a les inversions previstes per al 2025. El regidor d’Hisenda, Ivan Carreira, va explicar aquest dijous, durant el Ple ordinari del mes maig, que aquesta xifra es proposa dividir en dues parts: 1.306.416 € que s’incorporen a la partida per a les obres d’ampliació de la biblioteca Santa Oliva i 380.000 € que es destinaran a les obres de construcció dels vestidors de la pista d’atletisme. 

El regidor d’Hisenda va explicar amb tot detall el perquè d’aquests canvis en la política financera municipal, i va apuntar que, en comptes d’utilitzar el superàvit per amortitzar crèdit, s’ha cregut més convenient destinar-lo a les obres de la biblioteca. És així perquè els treballs s’han d’acabar aquest 2025 “complint amb una de les condicions principals que estableix la normativa referent a l’ús del romanent de tresoreria, que és que la despesa es faci aquest any”. Per Carreira, si s’hagués optat per amortitzar crèdit, l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat no hauria pogut beneficiar-se de la subvenció dels interessos que ofereix el programa Crèdit total de la Diputació de Barcelona i hauria comportat “un pagament d’uns 88.000 € en concepte d’interessos”.

Audio file

D’altra banda, i segons va explicar el regidor de Planificació i Urbanisme Marc Serradó, la segona part de la modificació de crèdit, per un import de 380.000 €, consisteixen en “uns sobrants de la part executada de les obres d’ampliació de la biblioteca Santa Oliva que corresponent a la part que finança l’Ajuntament” i que es destinaran en la construcció dels vestidors de la pista d’atletisme, que era “un compromís de mandat”.

Audio file

El projecte d’ampliació de la biblioteca Santa Oliva ascendeix a 4’7 milions d’euros, i compta amb diferents subvencions per poder-se realitzar: 1’8 milions d’euros de la Generalitat, i 1.020.000 € de la Diputació de Barcelona (120.000 € dels quals per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques). La resta, 1’8 milions d’euros, van a càrrec de l’Ajuntament d’Olesa, que els finança a través de crèdit. 

En el debat de la proposta, i sobre els vestidors de la pista d’atletisme, el regidor d’Olesa Oberta-ECP Samuel Rodríguez va lamentar que, tot i estar-hi d’acord, “no tenim informació sobre el projecte”:

Audio file

El regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, va contestar que encara s’està redactant el projecte executiu però que “només cal que el demani i el podrà veure”, com havia fet el grup socialista. Serradó va apuntar que la voluntat de l’equip de govern és la de fer “el projecte de cop” i que, a l’espera del pressupost concret de l’obra, s’estima que costarà entre 450.000 i 500.000 €.

Audio file

La modificació de crèdit es va aprovar amb els vots favorables del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), l’equip de govern (Bloc Olesà-CUP, ERC i Junts per Olesa) i el regidor no adscrit Jordi Martínez. Olesa Oberta ECP i Ciutadans s’hi van abstenir i el Partit Popular (PP) hi va votar en contra. 

Modificacions de crèdit 

La incorporació del romanent de tresoreria no va ser l’única modificació de crèdit portada a votació al Ple ordinari del mes de maig. La segona proposta va consistir en la creació d’una aplicació pressupostària per incorporar una subvenció de 75.000 € de la Diputació de Barcelona per fer actuacions en l’àmbit de l’emergència climàtica. 

El regidor d’Hisenda, Ivan Carreira, va destacar que la Diputació va aprovar el juny de 2024 aquesta subvenció, que l’Ajuntament va acceptar (per decret d’alcaldia) el mes de desembre. Carreira va remarcar que amb la creació de l’aplicació pressupostària es podran començar a desenvolupar “les accions per combatre la calor als patis dels centres educatius públics del municipi”.

Audio file

El regidor de Gestió de l’Espai públic i Equipaments, Raül Asensio, va detallar que es crearan “espais d’ombra als patis de les escoles per combatre la calor”, actuació que es farà “seguint les indicacions que ja s’han treballat amb els centres educatius”. Asensio va avançar que moltes accions es faran abans d’aquest estiu, i la resta, abans que acabi el 2025.

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta ECP, Samuel Rodríguez, però, va qüestionar que les accions per combatre la calor als patis “arribaran a les acaballes del curs escolar, quan la subvenció va arribar el mes de desembre passat”:

Audio file

Asensio va contestar que hi ha una part important de la feina que “ja està feta tot i no tenir aplicació pressupostària”, com ara un conjunt “de reunions amb els centres educatius per determinar les actuacions”. Sobre els terminis, el regidor de Gestió d’Espai Públic i Equipaments va assegurar que es treballarà amb la màxima celeritat “per fer les actuacions ara” i va destacar que també hi ha uns ventiladors que “s’havien adquirit prèviament i que podran encabir-s’hi en aquesta subvenció”.

Audio file

La modificació de crèdit es va aprovar gràcies als vots a favor del PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta ECP i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El Partit Popular i Ciutadans s’hi van abstenir. 

Pel que fa a la tercera modificació de crèdit inclosa en l’ordre del dia, el regidor d’Hisenda, Ivan Carreira, va explicar que es tractava de la creació d’una aplicació al capítol 2 (de bens corrents i serveis) del pressupost del Departament de Gènere, Feminismes i LGTBIQ+ per al servei d’atenció a les violències masclistes, per un import de 8.920,86 €, que abans estava al capítol d’inversions. El canvi es fa per indicació de la  intervenció municipal.

La modificació de crèdit va rebre els vots a favor de PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta ECP i el regidor no adscrit Jordi Martínez. Ciutadans s’hi va abstenir i el PP hi va votar en contra. 

Modificació de les bases d’execució del pressupost

L’alcalde Jordi Parent va ser l’encarregat d’exposar la modificació de les bases d’execució del pressupost general per a l’exercici 2025, és a dir, el conjunt de normes d’aplicació interna que estableixen pautes, processos i responsabilitats en els diferents àmbits i les fases de la gestió del pressupost. 

Parent va explicar les tres modificacions proposades, dues de les quals, de caire molt tècnic, estan destinades a incorporar la normativa i els articles concrets que s’apliquen a cadascuna de les normes de les bases d’execució del pressupost i a incorporar disposicions finals. 

La més destacada, però, fa referència a les assignacions dels grups municipals, a proposta de la intervenció municipal per donar compliment a la llei 11/99 de 21 d’abril de Modificació de la llei 7/1985, 2 d’abril, reguladora de les bases del Règim Local (articles 1.22. A partir d’ara, les designacions dels grups municipals es consideren subvencions i, com a tals, es farà un primer pagament del 75% de l’import total i, la resta del 25%, la rebran els grups quan facin la justificació pertinent. 

Audio file

La modificació referent a les assignacions que reben els grups municipals va ser la que va generar més debat durant la discussió d’aquest punt. El regidor no adscrit Jordi Martínez va manifestar-s’hi en contra alhora que va qüestionar la utilitat que es proposi al Ple la votació d’una proposta d’obligat compliment per llei. Per Martínez, la justificació anual de les retribucions, entenent-les com una subvenció, és perjudicial per als partits polítics “eminentment municipalistes com el Bloc Olesà”.

Audio file

Parent va recordar, però, que el punt de la modificació de les bases d’execució del pressupost 2025 incorporava dos canvis més al marge del sistema de pagament de les assignacions dels grups municipals.

Audio file

El regidor de Ciutadans, José María Paniello, va apuntar que aquest canvi de sistema i el fet de no haver percebut aquest 2025 encara cap retribució havia tingut conseqüències, sobretot a l’hora d’organitzar actes. Paniello va avançar que votaria a favor “perquè les coses s’han de fer com mana la llei” si bé va lamentar la “manca de fiscalització que hi ha hagut fins ara” d’aquests ingressos econòmics dels grups municipals. 

Audio file

Per a Samuel Rodríguez, regidor d’Olesa Oberta-ECP, el fet que aquestes assignacions es considerin subvencions “és un tema controvertit judicialment tot i que prevalent en les intervencions”. També va contestar al regidor Jordi Martínez sobre l’acompanyament d’altres partits d’àmbit supramunicipal que ha tingut el Bloc Olesà, del qual, va dir, “és un partit ja extint, ja no existeix”:

Audio file

La regidora del Partit Popular, Jessica Fernández, va dir que hi votaria a favor “perquè no hi ha més remei” i va apuntar que coincidia amb el regidor Jordi Martínez en reclamar que aquest canvi en les assignacions dels grups municipals no es tirés endavant. A més, va queixar-se sobre el fet que, al mes de maig, encara no s’hagi fet cap pagament als grups municipals.

Audio file

Per contra, el regidor del PSC, Fernando Vicente, va dir que el seu grup estava d’acord amb el nou sistema de retribució de les designacions dels grups municipals. Vicente va proposar, de fet, que es publiquin les justificacions de les despeses al portal de Transparència de l’Ajuntament d’Olesa per esvair dubtes entre la ciutadania sobre a què es destinen els diners públics que reben. Vicente va retreure al regidor Martínez que es mostrés en contra de la proposta i al·legués que afecta a partits estricament municipalistes que no poden fer donacions als partits matriu, ja que, va recordar, “en tots els processos electorals el Bloc Olesà ha anat sota el paraigües dels Comuns o de la CUP”. Per acabar, el regidor socialista va coincidir amb Ciutadans i PP a lamentar que aquest 2025 els grups municipals encara no han rebut cap retribució, i això significava no poder afrontar despeses corrents com el lloguer de les seves seus.

Audio file

L’alcalde va afirmar lamentar la situació que s’ha pogut originar com a conseqüència d’aquests canvis però va defensar que el nou sistema de pagament “serà molt més còmode i àgil”.

Audio file

La modificació de les bases d’execució del pressupost 2025 es va aprovar per unanimitat. 

Pròrroga del contracte del servei de gestió de la deixalleria municipal

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa va aprovar dijous la pròrroga del contracte del servei de deixalleria d’Olesa de Montserrat amb l’empresa Fundació Privada per la Inclusió Laboral Àuria, per al període d’un any, des de l’1 de juliol i fins al 30 de juny de 2026.

El regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat, Ivan Carreira, va explicar que la pròrroga es proposava per dos motius: el primer, econòmic, ja que una licitació hauria obligat a incrementar la partida pressupostària d’aquest servei i “hagués dificultat encara més equilibrar el pressupost d’aquest 2025”. El segon motiu és que, amb la propera posada en marxa del nou contracte de gestió i recollida de residus i neteja viària, una pròrroga en el contracte de la deixalleria “permet centrar-nos en la implantació del nou model i contracte” i així disposar d’un any per poder dissenyar com ha de ser el nou contracte de gestió de la deixalleria municipal.

Audio file

La pròrroga del contracte es va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern de Bloc Olesà-CUP, ERC i Junts per Olesa; el PSC, Olesa Oberta ECP i el regidor no adscrit Jordi Martínez. Hi van votar abstenció el PP i Ciutadans. 

Aprovació definitiva de l’ordenança reguladora dels serveis de cementiri

El passat mes de febrer, el Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar inicialment l’ordenança reguladora de la prestació pel servei de cementiri municipal i serveis funeraris. En el termini d’exposició pública, els grups municipals Olesa Oberta-ECP i PSC van presentar-hi al·legacions. Al Ple d’aquest dijous, es va portar a votació la desestimació d’aquestes al·legacions i l’aprovació definitiva de l’ordenança.

El primer tinent d’alcalde, Marc Serradó, va argumentar el desistiment de les al·legacions basant-se en un informe tècnic elaborat per la mateixa empresa tècnica que va avaluar la proposta de modificació de tarifes presentada per l’empresa concessionària del servei, Exfun, fa uns mesos. Serradó va recordar que la proposta de noves tarifes plantejava un increment mitjà del 15’26%, un percentatge que no arriba a l’IPC acumulat des de l’any 2016, que és del 20’9%. 

Serradó va explicar que les condicions recollides al contracte de la concessió del servei, signat el 2010 per a un període de 45 anys, inclou aquesta possibilitat i que l’empresa, a més, “ha presentat un informe de costos justificatiu correcte, tal i com ho especifica el contracte”.

Ara bé, Serradó també va recordar que la concessió té unes clàusules que no s’ajusten a l’interès públic i va posar com a exemple el cànon anual del 2% sobre el total dels ingressos bruts per la concessió de nínxols, columbaris i osseres i per l’explotació de l’edifici dels serveis funeraris (lloguer de sales de vetlla i incineracions). A més, va apuntar que l’empresa concessionària “va amortitzar l’edifici el 2022, amb 33 anys de concessió per endavant”.

Audio file

Marc Serradó també va fer una explicació detallada del perquè s’havien  desestimat les tres al·legacions presentades per Olesa Oberta-ECP i el PSC. La primera al·legació demanava que Exfun només pogués demanar l’increment de l’IPC de les tarifes l’any que feia la petició de revisió de l’ordenança. La segona al·legació reclamava una modificació del cànon anual. La tercera, feia la petició de no permetre pujades desiguals dels diferents conceptes en les tarifes perquè desdibuixa el risc i ventura que ha d’assumir la concessionària. 

Segons Serradó, l’informe tècnic que justifica la desestimació de les al·legacions argumenta que la primera i la segona al·legació no es podien acceptar perquè les condicions queden molt clares al contracte de la concessió. Pel que fa a la tercera, l’informe tècnic recull que Exfun té dret a fer aquestes diferències tarifàries dels conceptes mentre globalment no superi l’IPC, a la vegada que no afecta de forma important, en un 6%, al concepte de risc i ventura:

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta-ECP, Samuel Rodríguez, va criticar que, amb la desestimació de les al·legacions, es premiava l’empresa tot i que “no fa les coses bé”. També va dir que Exfun ha aconseguit el que volia: “apujar els preus del serveis de manteniment en gairebé un 50% perquè són els més estables” i els que es poden imputar a les persones particulars. Rodríguez també va lamentar que amb aquesta pujada de tarifes es contribuirà a consolidar els ingressos fixes de la concessionària, ja que passarà de l’11% al 25% en concepte de manteniment:

Audio file

El regidor del PSC, Carlos Fernández, va criticar que el primer tinent d’alcalde digués que l’Ajuntament es troba lligat de mans pel contracte de la concessió, ja que “està assumint que no té cap capacitat negociadora”. Sobre la desestimació de les al·legacions, Fernández va dir que eren  “una oportunitat d’establir uns criteris diferents i més beneficiosos, que van més enllà de la concessió”. El regidor socialista va acabar la intervenció remarcant que, amb aquesta postura de l’equip de govern, es trasllada el missatge que “no passa res si una empresa concessionària no fa la feina bé”.

Audio file

Marc Serradó va defensar la tasca de l’actual i anteriors equips de govern que no havien acceptat, en el seu moment, propostes de modificació de trifes que Exfun no havia justificat prou bé i que havien comportat que les tarifes no es modifiquessin des del 2016. El primer tinent d’alcalde també va recordar que, per aquest motiu, Exfun havia interposat dos contenciosos administratius que l’Ajuntament d’Olesa va guanyar. 

L’aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de la prestació pel servei de cementiri municipal i serveis funeraris va ser possible gràcies als vots de l’equip de govern i el vot del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, el PP, Olesa Oberta ECP i Ciutadans hi van votar en contra. 

Actualització de l’ordenança dels preus de l’aigua

El passat mes de març, la Comunitat Minera Olesana (CMO), cooperativa concessionària del servei d’abastament d’aigua potable a Olesa de Montserrat, va sol·licitar la revisió de les tarifes de l’aigua que es recullen a l’ordenança de prestació del servei municipal d’abastament d’aigua potable, després de presentar un informe justificatiu de l’increment de les quotes.

El regidor d’Aigua i Energia, Ferran Cerdeira, va explicar que l’equip de govern té la voluntat de revisar aquestes tarifes anualment “per evitar pujades sobtades”. En aquest cas, la proposta d’increment se situa en el 3’1%. A l’hora de justificar la pujada, Cerdeira va apuntar que hi havia despeses que s’havien incrementat considerablement i que eren conseqüència de la gestió de la sequera extrema que ha patit Catalunya fins fa unes setmanes. 

Audio file

Cerdeira va destacar que, amb el treball conjunt que s’ha fet des de l’Ajuntament, la CMO i una empresa auditora, s’ha creat una nova partida de despeses extraordinàries on encabir situacions similars com les afrontades durant la sequera, quan hi va haver més despesa en filtres, detecció de fuites o la regularització de les pressions. Aquesta partida comportarà que aquesta quantitat es pugui revisar any a any.

El regidor d’Aigua i Energia va exemplificar què suposarà l’increment del 3’1% de l’increment de les tarifes en la quota de servei: en el cas d’una unitat familiar d’un membre, amb un consum de 89 litres diaris, es passa de 24,06 € a 24,82 € (un increment de 0,76 € el trimestre). Per a una família de quatre membres, es passarà a pagar 50,75 € en comptes de 49,20 € (una pujada de 1,5 € el trimestre).

Audio file

El regidor de Ciutadans, José María Paniello, va apuntar que la CMO ofereix un servei eficient i responsable i que “la petició és justa”. Ara bé, Paniello va posar en dubte que la revisió de l’informe de la cooperativa l’hagi de revisar una auditoria externa i no el faci personal propi de l’Ajuntament.

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta-ECP, Samuel Rodríguez, va afirmar que la pujada proposada li semblava correcta però va reclamar que es pogués fer una tarifa progressiva. També va dir que era significativa “la fiscalització d’euro a euro a aquesta concessió a diferència d’altres concessionàries (fent referència a la gestió del cementiri municipal)” i va manifestar que li donava més confiança “el que justificava la CMO que no pas l’informe de l’auditoria”.

Audio file

Sobre la progressivitat de la taxa, Ferran Cerdeira va destacar que s’està treballant en un pla per a la modificació de les tarifes però que enguany no ha estat possible per motius tècnics del departament. L’objectiu, va dir, “és fomentar que l’aigua és un bé escàs i que els episodis de sequera són cíclics”. 

Per la seva banda, el regidor del PSC, Cristian Mesa, va mostrar-se a favor de la petició de la CMO en la revisió de preus i va destacar que aquests darrers mesos han estat molt exigents per a la cooperativa per la situació de sequera. Mesa va remarcar que també cal abordar com es compensa el dèficit acumulat de la CMO, que ha de recuperar en algun moment. Per Mesa, caldria estudiar les tarifes reduïdes que té l’Ajuntament.

Audio file

Abans de passar a la votació del punt, el regidor d’Aigua i Energia va puntualitzar que l’auditoria externa és una de les condicions que es recull en la mateixa concessió del servei i que va a càrrec de l’auditora referència de la Diputació de Barcelona. Sobre el tema de les amortitzacions que va apuntar el regidor Cristian Mesa, Ferran Cerdeira va avançar que s’ha començat a fer un estudi detallat i complex. 

Les noves tarifes del servei d’abastiment d’aigua es van aprovar amb els vots favorables del PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts, Ciutadans i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. Els grups municipals del PP i Olesa Oberta ECP s’hi van abstenir. 

Ordenança reguladora del servei de gestió de residus municipal 

La Regidoria de Medi Ambient i Sostenibilitat va presentar al Ple ordinari de maig una proposta d’ordenança reguladora del servei de gestió de residus municipals. L’objectiu és establir un marc normatiu que es pugui aplicar quan entri en vigor el nou contracte de recollida de residus, tenint en compte les diferents tipologies d’usuari i gestió adaptada. El regidor responsable de l’àrea, Ivan Carreira, va detallar que en aquesta ordenança s’hi estableixen les condicions de prestació del servei de recollida, les obligacions de les persones usuàries, els sistemes de separació en origen, les normes d’ús dels contenidors i el punts de recollida, així com el règim sancionador aplicable en cas d’incompliment. 

A més, inclou objectius com l’increment del percentatge de reciclatge, la reducció dels impropis en cadascuna de les seccions i reduir la fracció de resta. També detalla com funcionaran cadascun dels serveis relacionats amb la gestió de residus, com ara la recollida de voluminosos i de poda, els tipus de contenidors i el sistema d’illes emergents per a la zona de La Rambla.

El regidor va explicar que aquesta ordenança reguladora s’ha anat treballant a mesura que avançava el nou contracte de gestió de residus i tenint en compte el marc normatiu existent.

Audio file

Ivan Carreira també va explicar que s’havia configurat el grup de treball de la implantació del nou contracte del servei de recollida de residus amb tots els grups municipals i que, en breu, començarà a treballar.

El regidor de Ciutadans, José María Paniello, va desitjar que tota la informació que recull l’ordenança reguladora arribi de forma clara i entenedora a la ciutadania per intentar que la implementació del servei sigui la millor possible.

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta ECP, Samuel Rodríguez, va lamentar que l’aprovació de l’ordenança reguladora no es treballés alhora que es treballava la implementació del nou servei. El regidor va anunciar que el seu grup hi votaria en contra garantir que poden fer al·legacions al text.

Audio file

La regidora del PP, Jesica Fernández, va avançar que votaria en contra “d’aquesta dictadura de les escombraries” que representa el nou contracte. Per Fernández, el nou servei perseguirà la ciutadania “per multar-la si no recicla”.

Audio file

Per la seva banda, el regidor del PSC, Carlos Fernández, va afirmar que aquesta “és una ordenança necessària” i que, per aquesta raó, hi votarien favorablement. Ara bé, el regidor socialista va demanar “flexibilitat a l’hora de modificar l’ordenança a mesura que s’aplica el nou servei”, sobretot tenint en compte “que entrem en un terreny desconegut per a tots nosaltres”. 

Audio file

Sobre aquesta qüestió, Ivan Carreira va manifestar que hi haurà la màxima flexibilitat per modificar i adaptar l’ordenança a mesura que s’implementi el nou servei. També va aclarir que no cal treballar l’ordenança reguladora del servei i la implementació alhora “ja que l’ordenança defineix el model que ja ha estat aprovat”.

L’ordenança reguladora del servei de gestió de residus es va aprovar amb els vots favorables del PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit Jordi Martínez. En contra hi van votar el Partit Popular, Olesa Oberta i Ciutadans. 

 

Aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de vetlladors i terrasses

Un altre dels temes que es van debatre a la sessió plenària del maig, per la via d’urgència, va ser l’aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de la instal·lació de vetlladors i/o terrasses annexes als establiments d’hostaleria/restauració, després de desestimar les al·legacions presentades per l’Associació de Botiguers i Comerciants d’Olesa de Montserrat. 

El regidor de Promoció Econòmica, Domènec Paloma, va explicar, una per una, les vuit al·legacions presentades per l’Associació de Comerciants i els motius per les quals, amb l’aval tècnic, s’havien desestimat.

La primera de les al·legacions es desestima perquè “no és objecte de l’ordenança reguladora” ja que es demanava la derogació de l’ordenança fiscal número 17 de prestació de serveis d’intervenció administrativa en l’inici d’activitats econòmiques. El regidor, però, va avançar que l’equip de govern té la intenció de “proposar modificacions en el pròxim debat sobre les ordenances fiscals que es canviaran”.

Audio file

La segona al·legació demanava aclariments sobre com ha de ser la uniformitat estètica dels elements. Paloma va respondre que aquesta informació està suficientment detallada a l’article 8.6 de l’ordenança, on es detalla els tipus d’elements, com han de ser i de quin material. Segons el regidor, en cap cas es defineixen criteris diferents per barris o categories fiscals de les diferents vies del municipi. 

L’al·legació número tres de l’Associació de Botiguers i Comerciants feia referència a l’article 8.3, que estableix que l’estructura de les instal·lacions de la via pública ha de ser fàcilment desmuntable i els para-sols han de tenir bases suficientment estables. En aquest sentit, es reclamava que s’aclareixi quan es poden fer fixacions dels para-sols al terra en les terrasses.  El regidor Domènec Paloma va detallar que, en els casos que hi hagi dos fileres de taules en una terrassa i es garanteixi un pas mínim entre la vorera i la façana d’un mínim d’1’80 cm i 100 cm respecte altres vetllador, es permetrà la possibilitat d’aquestes fixacions. 

L’al·legació número quatre fa referència a la prohibició de col·locar en l’espai públic determinats elements com prestatges, neveres, botes, cartells o anunciadors i demanava que aquesta prohibició es retiri de l’ordenança i es permeti sempre que el pas dels vianants sigui segur i amb sol·licitud prèvia. El regidor va argumentar la desestimació de l’al·legació perquè els itineraris de vianants han de quedar ben limitats per ser segurs, i per això cal garantir la seguretat i l’absència d’obstacles. 

Pel que fa a l’al·legació número cinc, fa referència a l’article 8.12, en què es demana que les jardineres també puguin tenir plantes artificials que tinguin cura de l’estètica. Es desestima perquè es mantingui la coherència amb les jardineres municipals i en foment del verd urbà. 

L’al·legació número sis demanava que es defineixi amb més detall l’article 8.14 i que no doni peu a la interpretació dels serveis tècnics sobre els diferents elements característics de vetlladors i/o terrasses. El regidor Domènec Paloma va recordar que l’objectiu de l’ordenança reguladora “és definir amb detall aquestes qüestions per evitar interpretacions subjectives i que només caldrà estudiar els elements no regulats”.

L’al·legació número set reclamava un pagament més flexible de la taxa per l’ocupació de la via pública amb taules i cadires. El regidor va recordar que actualment els restauradors poden demanar cada any una pròrroga per ser més àgils en la tramitació.

L’al·legació número vuit demana que s’habilitin zones específiques perquè bars i restaurants puguin deixar els elements de mobiliari de terrassa sempre i quan l’endemà s’hagin de tornar a utilitzar. Aquesta al·legació va ser desestimada perquè es considera que aquest espai ha de quedar lliure per garantir la neteja viària i el correcte pas dels vianants, exceptuant els grans para-sols que necessiten fixar-se al terra.

Durant el debat del punt, el regidor de Ciutadans, José María Paniello, va lamentar que s’haguessin desestimat totes les al·legacions i va mostrar públicament el suport al sector de l’hostaleria. 

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta-ECP, Samuel Rodríguez, va preguntar el motiu pel qual l’Associació de Botiguers considera que no se’ls ha tingut en compte a l’hora d’elaborar tant l’ordenança fiscal com la reguladora de terrasses. Rodríguez també va demanar al regidor de l’àrea si hi havia hagut alguna reunió per abordar les al·legacions:

Audio file

El regidor del PSC, Carlos Fernández, va apuntar que hi havia algunes al·legacions que feien referència a ordenances fiscals però que en d’altres, com la número quatre i la sis, s’hauria pogut buscar “una estimació parcial” ja que “s’adrecen a definir i detallar molt més algunes qüestions i no caure en l’arbitrarietat”.

Audio file

El regidor de Promoció Econòmica, contestant el regidor d’Olesa Oberta,  va explicar que l’ordenança reguladora de vetlladors i/o terrasses va ser una petició que va fer l’Associació de Botiguers i Comerciants i que s’han fet reunions per explicar l’esborrany, així com una reunió informativa amb tots els restauradors on es van recollir peticions i propostes. Durant l’exposició prèvia de l’ordenança, va recordar Paloma, també es va enviar un correu electrònic a tots els restauradors perquè revisessin l’esborrany abans que es proposés al Ple l’aprovació inicial. 

Audio file

L’ordenança reguladora de la instal·lació de vetlladors i/o terrasses annexes als establiments d’hostaleria/restauració es va aprovar amb els vots a favor de Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta i el regidor no adscrit Jordi Martínez. Els grups municipals del PSC, del Partit Popular i de Ciutadans s’hi van abstenir.

 

Moció commemorativa dels 80 anys d’alliberament de Mauthausen-Gusen

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar una moció commemorativa del 80è aniversari de l’alliberament del camp de concentració de Mauthausen-Gusen, que incidia en el record dels setze olesans que van patir l’horror nazi. La moció la van presentar de forma conjunta el PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta i el regidor no adscrit Jordi Martínez. 

El regidor de Memòria Històrica de l’Ajuntament d’Olesa, Xavier Rota, va recordar que l’11 de maig es va commemorar el 80è aniversari de l’alliberament dels camps de concentració de Mauthausen-Gusen i que una delegació municipalista de la Diputació de Barcelona (on ell hi va participar) va acompanyar l’Amical de Mauthausen en el seu viatge anual als actes commemoratius celebrats al camp per recordar i honorar totes les víctimes de la barbàrie nazi. 

La moció remarca que “hi ha el deure de mirar enrere per no oblidar totes aquelles persones que van ser perseguides i desposseïdes de la seva identitat i sotmeses a un sofriment inimaginable”.

El text també destaca que els horrors de tots els camps de concentració nazis “no haurien estat possibles sense el silenci i la indiferència d’una gran part de la societat de l’època”. També fa referencia a que “el feixisme no només es construeix amb la repressió, sinó també amb la manipulació de la veritat i la complicitat silenciosa” i apunta als “perills presents de la desinformació, els discursos d’odi i la normalització de la intolerància, que poden ser el primer pas cap a formes renovades de totalitarisme i repressió”.

Audio file

Xavier Rota, durant la lectura de la moció, va afirmar que el text “és un clam a la memòria  i a la responsabilitat, remarcant que l’odi comença amb la indiferència”, i va fer referència a la situació actual a Gaza. Per al regidor de Memòria Històrica, “tot i que el tema pot semblar molt llunyà, cal reivindicar els milers de víctimes del nazisme, també els 16 d’Olesa de Montserrat”.

Audio file

El text de la moció acaba destacant que els drets humans “no són negociables”, que la memòria és “la millor arma contra el feixisme i la intolerància” i que cal defensar la democràcia.

El regidor no adscrit Jordi Martínez va lloar la tasca de la Regidoria de Memòria Històrica d’Olesa i del regidor Xavier Rota i va afirmar que era “una magnífica notícia que una moció en defensa dels drets humans i contra el feixisme tingués un suport tan ampli” al consistori:

Audio file

El regidor de Ciutadans, José María Paniello, va manifestar tot el seu respecte a les setze víctimes olesanes dels camps de concentració nazi i va afirmar que “els extrems, tant a la dreta com a l’esquerra, i els nacionalismes, són l’enemic”. A més, va aprofitar per lloar el paper dels Reis d’Espanya durant l’acte de commemoració a Mauthausen i va afirmar que van ser “un exemple de respecte i de concòrdia”:

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta-ECP, Samuel Rodríguez, va dir al regidor Paniello que s’equivocava “comparant l’extrema esquerra i l’extrema dreta”. També va agrair a tots els governs democràtics que han fet feina de recuperació de la memòria històrica i tota la tasca d’investigació que, amb els anys, ha permès tenir més dades, com el cas dels setze olesans víctimes dels camps nazis.

Audio file

La regidora del Partit Popular, Jesica Fernández, absent a la sala durant bona part de l’exposició i debat de la moció, va explicar que votaria abstenció i que “calia passar pàgina”. Fernández va assegurar que el Ple ha de “parlar de coses serioses que estan passant ara a Olesa” i no mirar al passat.

Audio file

El regidor de Junts per Olesa, Domènec Paloma, va apuntar que la moció de commemoració dels 80 anys de l’alliberament de Mauthausen-Gusen és “important explicar-la i que arribi sobretot a la població jove per assegurar que aquests errors no es tornin a repetir”:

Audio file

Des d’ERC, el regidor Raül Asensio va apuntar que la memòria democràtica és important perquè “significa reparar, aplicar justícia i defensar els drets humans”. Asensio va explicar que la moció era commemorativa dels 80 anys de l’alliberament dels camps nazis però que també es podria parlar dels camps de concentració del règim franquista. Per al regidor, és “imprescindible recuperar la memòria i condemnar els règims totalitaris, els d’abans i els d’ara”, fent referència als bombardejos a Gaza. Asensio va acabar remarcant que a l’estat espanyol “encara hi ha molta feina per fer a l’hora de reparar tot el dany que va causar l’aixecament militar feixista de Francisco Franco i que va originar la Guerra Civil”.

Audio file

Des del grup municipal de Bloc Olesà -CUP, Marc Serradó va assenyalar que la moció és una evidència del “compromís amb la defensa dels drets humans i també de continuar amb la tasca de recuperar la memòria democràtica” a Olesa de Montserrat:

Audio file

El regidor del PSC, Fernando Vicente, va assegurar que la importància de la moció és “recordar el que va passar fa vuitanta anys però també tenir en compte el que està passant actualment amb l’extrema dreta”. Vicente va interpel·lar la regidora del PP recordant que a la Diputació de Barcelona aquest grup va votar-hi a favor de la moció.

Audio file

L’alcalde, Jordi Parent, per cloure el debat, va manifertar-se “orgullós de la feina de l’equip de govern en matèria de memòria històrica, però també de totes les forces polítiques que subscriuen la moció”:

Audio file

La moció del 80è aniversari de l’alliberament del camp de concentració de Mauthausen-Gusen va ser aprovada amb els vots favorables del PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta ECP, Ciutadans i el regidor no adscrit Jordi Martínez. El PP es va abstenir. 

Precs i preguntes

En el torn de precs i preguntes, el regidor no adscrit Jordi Martínez va anunciar que havia rebut la sentència del jutjat de primera instància de Martorell amb el sobreseïment provisional de la causa que l’acusava de presumptes irregularitats en la tramitació d’expedients i omissió de les seves funcions. Martínez va llegir la sentència i va fer un prec per recuperar el càrrec del qual va ser cessat l’abril de 2024. 

Audio file

Martínez va assegurar que, a més, ja havia fet arribar a l’alcalde un document que “sense fissures demostra la meva innocència” i apunta “la deixadesa i responsabilitat d’altres persones”. 

L’alcalde, Jordi Parent, va explicar que la sentència de sobreseïment provisional havia arribat aquell migdia i que encara s’havia de consultar i revisar amb els advocats. 

Audio file

Altres preguntes dels grups municipals van girar al voltant sobre els canvis en la xarxa de carrils bici, el CAP Olesa o Ribes Blaves.

Pel que fa a les preguntes del públic, veïnes dels habitatges públics de l’Agència d’Habitatge de Catalunya situats a l’Eixample van exposar la seva problemàtica i les ordres de desnonament que hi ha en alguns casos. Després de demanar a l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat que les ajudi a buscar una solució i que s’esclareixin responsabilitats sobre com es van fer les tramitacions dels lloguers socials el 2019, l’alcalde Jordi Parent; el regidor d’Habitatge, Marc Serradó, i la regidora de Benestar Social, Emma Duran, van emplaçar les famílies afectades a continuar treballant per intentar trobar una solució i mediar amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya de la Generalitat de Catalunya, propietària d’aquests pisos. 

Altres preguntes ciutadanes van ser sobre les instal·lacions del complex esportiu Salvador Boada i d’altres situacions d’emergència social que la ciutadania ha detectat al municipi.