Olesa de Montserrat continua inclosa com a zona de mercat residencial tensionat
La Generalitat de Catalunya ha prorrogat la declaració de municipis amb mercat residencial tensionat, i Olesa de Montserrat manté aquesta condició, que ja tenia des de l'any 2024 a petició de l'Ajuntament.
La Generalitat de Catalunya ha prorrogat la declaració de les zones de mercat residencial tensionat. Olesa de Montserrat continua formant part d'aquests municipis, una condició que manté des de l'any 2024 a petició de l'Ajuntament. Aquesta declaració permet aplicar mesures destinades a contenir l'increment dels preus del lloguer, regular el preu dels nous contractes en determinats casos i preservar el parc d'habitatge amb protecció oficial.
L'alcalde d'Olesa de Montserrat, Marc Serradó, ha valorat positivament la pròrroga de la declaració: “és una bona notícia que Olesa continuï inclosa dins la zona de mercat d'habitatge tens, però no n'hi ha prou. L'accés a l'habitatge, tant de lloguer com de compra, és cada dia més difícil per als olesans i olesanes, i són necessàries totes les mesures possibles. Hem de combinar la regulació del mercat amb la nova construcció. Totes dues són imprescindibles".
El regidor d'Habitatge, Joan Martínez, ha recordat que aquesta pròrroga "no suposa cap novetat per a Olesa, ja que el municipi ja forma part de les zones de mercat residencial tensionat des de l'any 2024". Segons el regidor, la renovació de la declaració confirma que Olesa continua complint els criteris establerts per la normativa.
En aquest sentit, la legislació estableix que un municipi pot ser declarat zona de mercat residencial tensionat quan compleix determinats indicadors relacionats amb l'esforç econòmic que han de fer les famílies per accedir a un habitatge o amb l'evolució dels preus de l'habitatge.
Un dels criteris és que les llars hagin de destinar més del 30% dels seus ingressos al pagament del lloguer o de la hipoteca. L'altre és que el preu del lloguer o de la compravenda hagi augmentat en els darrers cinc anys almenys tres punts percentuals per sobre de l'IPC.
El regidor d'Habitatge, Joan Martínez, ha destacat que els preus del lloguer al municipi han augmentat un 51% en els darrers deu anys, una evolució que posa de manifest la forta pressió que continua patint el mercat de l'habitatge.
Quines mesures s'hi apliquen?
La declaració de zona de mercat residencial tensionat comporta diferents mesures previstes per la Llei pel dret a l'habitatge.
D'una banda, els habitatges amb protecció oficial no poden perdre aquesta qualificació mentre el municipi continuï declarat zona tensionada. D'altra banda, en els habitatges que han estat llogats durant els darrers cinc anys, el propietari no pot aprofitar el canvi d'inquilí per incrementar lliurement el preu del lloguer. A més, els habitatges que s'incorporen al mercat de lloguer han de fixar el preu d'acord amb l'índex de referència establert.
Una mesura que ha contribuït a contenir els preus
Segons ha explicat el regidor d'Habitatge, les dades disponibles apunten que la regulació ha contribuït a moderar l'evolució dels preus. Entre el març de 2024 i finals de 2025, els preus del lloguer a les zones tensionades van créixer un 0,8% per sota de l'IPC, mentre que a les zones no tensionades l'increment va ser del 5,7%.
Malgrat aquesta evolució, Joan Martínez considera que "la contenció dels preus és un pas positiu, però no n'hi ha prou". En aquest sentit, defensa que cal impulsar noves mesures que permetin reduir el preu de l'habitatge, combatre l'especulació immobiliària i incrementar de manera decidida la construcció d'habitatge protegit.
Per obtenir més informació sobre la regulació dels lloguers, l’índex de referència o els recursos disponibles en matèria d’habitatge, la ciutadania es pot adreçar a l’Oficina Local d’Habitatge d’Olesa de Montserrat (al correu habitatge@olesademontserrat.cat) o consultar l’apartat Habitatge del web municipal.