26/03/21

Resum del Ple ordinari del mes de març

El punt més destacat va ser l'aprovació de suplementar amb 3,7 milions d'euros el pressupost municipal per a 2021, amb diners provinents del romanent de tresoreria. També es va aprovar l'actualització de preus de les piscines coberta i d'estiu.

Image
Assistents al Ple de 25 de març

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa ha aprovat suplementar el pressupost 2021 amb 3,7 milions d’euros per destinar-los a diferents accions encaminades, d’una banda, a pal·liar els efectes de la crisi sanitària, econòmica i social generats per la pandèmia de la covid-19, i de l’altra, a fer actuacions necessàries per al municipi. Els 3,7 milions d’euros provenen del romanent de tresoreria resultant del tancament del pressupost 2020, que l’Ajuntament pot gastar després que, el setembre passat, l'Estat anunciés la suspensió de les regles fiscals per al 2020 i 2021, i per tant, la suspensió de la regla de despesa i dèficit que donava via lliure a l’ús per part dels ajuntaments dels seus romanents de tresoreria. L’aprovació es va fer al Ple ordinari del mes de març, celebrar aquest dijous al vespre.

L’explicació del destí dels 3,7 milions d’euros va anar a càrrec de diferents membres de l’Equip de Govern. La responsable d’Hisenda, Lourdes Vallès, va detallar que una part dels diners, una mica més de 575.000€, es destinen a l’amortització de préstecs concertats per l’Ajuntament i que, en ser els que es van concertar fa més temps, tenen un interès més alt (del 3’75%). Sumats als diners ja previstos al pressupost 2021 per amortitzar préstec, l’any vinent s’hauran de destinar menys diners a despesa financera.

El regidor de Promoció Econòmica, Dídac Solà, va ser l’encarregat d’explicar el detall dels diners destinats a Mercat municipal comerç i indústria.  Segons va detallar, una mica més de 85.000 € es destinaran a millores al mercat municipal, com ara en la renovació de la instal·lació d’aigua, control de temperatura, aire condicionat i control d’aforament.

Quant a l’àrea de comerç, es reforcen les partides destinades a incentivar el comerç local, sobretot afavorint el comerç digitalitzat, amb una partida de 15.000€ per donar ajuts per al manteniment i digitalització de negocis; 7.200€ per al reforç del projecte Impulsa Olesa; i 40.000€ per a implantar un “market place” local, amb possible punt de recollida al mercat i “ajudes perquè alguna empresa olesana faci la distribució a domicili”. Pel que fa a Indústria, es destinen 45.000€ a la promoció de l’oferta industrial local, l’associacionisme empresarial, impulsar un espai de “co-working” i subvencions per a nous negocis.

El regidor de Benestar Social i Habitatge, Jordi Martínez, es va centrar sobretot en argumentar per què l’Ajuntament no destinar els diners del romanent a la compra d’habitatges per destinar-los a lloguer social. Segons Martínez, “a l’Ajuntament no li toca fer això perquè no és qui té competències en Habitatge. Per això el que fem és anar a picar la porta d’altres administracions per aconseguir pisos per al lloguer social”. Gràcies a aquesta demanda, va recordar el regidor, l’Ajuntament d’Olesa va aconseguir que els 16 pisos de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil fossin de lloguer social, que la Generalitat comprés 49 pisos més de dos immobles de la Central també per a lloguer social i que l’Incasòl tingui previst construir-ne 33 més en dos solars de l’Ajuntament.

L’Alcalde d’Olesa, Miquel Riera, va tacar la ponència emmarcant la proposta en el context actual de crisi sanitària, econòmica i social i explicant l’evolució de la proposta de destí dels diners del romanent. Segons l’Alcalde, el 2020 “tot va saltar per l’aire amb la irrupció de la pandèmia i del confinament”, i el grau de incertesa “davant d’una situació insòlita i les seves conseqüències ens va dur a centrar-nos en allò immediat, en el que era urgent”. De fet, va recordar, amb el romanent de 2,3 milions de euros que hi havia l’any passat “es va poder afrontar l’impacte de la crisi”, i de forma prudent només es va fer ús de mig milió d’euros del romanent.

Posteriorment, va recordar també, es va elaborar el pressupost per al 2021 “treballant amb un escenari per al 2021 relativament prudent” i “amb creixements importants en les partides de via pública, i una despesa en Benestar Social propera als dos milions d’euros”.  Ara que el context és diferent, amb “un horitzó de sortida de la crisi”, es planteja l’ús dels diners del romanent amb una proposta que “neix dels compromisos reflectits en el Pla d’actuació municipal, pla alineat amb els objectius de desenvolupament sostenible i resultat de un treball polític – tècnic amb els departaments”.

L’Alcalde va resumir també la distribució dels diners del romanent en tres paquets econòmics. Un primer paquet és de de 575.000€ per amortitzar crèdits antics amb un interès mes alt, amb la mirada de reduir despesa financera al pressupost 2022. Un segon paquet inclou diferents partides de despesa corrent en accions com ara contractacions directes de personal per a les àrees de Benestar Social i manteniment de la ciutat (350.000€)-que se sumaran als plans d’ocupació de Diputació i del SOC que cada any representen uns 500.000 euros-; 460.000 € per a complements als projectes dels departaments via contractes, 170.000 € en línies de subvenció, i projectes de Promoció Econòmica, Medi Ambient i Habitatge. I finalment, un tercer paquet inclou inversions per valor d’una mica més de 2 milions d’euros, entre les que destaquen  1,5 milions per al projecte de remodelació de la plaça del Dr. Fleming, 100.000 € per a pressupostos participatius, 150.000€ per clavegueram, 150.000€ per senyalització vial, i 200.000€ per a projectes a tirar endavant els anys 2022 i 2023.

Del projecte de remodelació de la plaça del Dr. Flèming, l’Alcalde va destacar que “resulta d’un compromís amb la ciutadania des de que l’any 1993 quan es va qualificar aquests sector que engloba el cementiri vell com a futura zona verda, i que malgrat s’ha dibuixat diverses vegades, i fa anys que el cementiri nou està en funcionament, mai s’ha arribat a transformar”. Segons Riera, “és un projecte que transforma un espai residual e inacabat, sense clavegueram o amb greus problemes, en un espai de lleure per a la ciutadania, a un barri dens que no disposa de places; dona qualitat a l’entorn, completa una façana d’Olesa, és l’espai de benvinguda a través dels ferrocarrils, i serà un dels portals de la futura Via blava del Llobregat amb la connexió directa a l’espai fluvial del que ja hem fet la primera fase amb l’itinerari obert sota la via del tren i la C55”.

Miquel Riera també va aprofitar per llençar a la ciutadania el missatge que, si l’any passat “va ser un any dur, perdut en molts sentits”, aquest “és un any per iniciar la recuperació, i l’administració local te el deure de participar, augmentant la despesa en la mesura de la seva capacitat i fent-ho per millorar la vida dels ciutadans d’Olesa, creant les condicions que generin noves oportunitats”, amb el convenciment, va dir, que “els diners públics han  d’estar al servei del ciutadà i no al banc, com hem reclamat i hem procurat sempre”.

En el torn de debat del punt, el regidor de Junts per Catalunya i membre de l’Equip de Govern, Domènec Paloma, va manifestar el seu acord amb l’oportunitat d’aprofitar els diners del romanent pern suplementar “departament que necessiten més recursos”, com ara Benestar Social i Promoció Econòmica.

La resta de grups, però, no van estar d’acord amb la proposta de l’Equip de Govern.

El regidor de la CUP, Marc Serradó, va recordar que el romanent “l’estem aprovant en situació de patiment extrem”, i amb una situació d’emergència social en la qual “cada vegada hi ha més desigualtats”. Per aquesta raó, va dir, el seu grup ja havia demanat, durant el debat del pressupost municipal per a 2021, la creació d’un grup de treball “per posar les línies polítiques al destí d’aquest romanent”. Marc Serradó va assegurar que el seu grup creu que és necessari “un pla de soc social i un pla de reactivació econòmica”, i que, “en canvi, la despesa en persones no supera els 420.000€ i la resta es fa per pagar préstec o fer obres”. Per a la CUP, si bé és bo el projecte de la plaça del Dr. Flèming, no és adient tirar-lo endavant amb els diners del romanent. Serradó també va manifestar la seva preocupació “perquè l’Equip de Govern ens digui que tot està atès”, quan creuen que cal abordar problemes com ara el de l’accés del jovent a l’habitatge. De fet, Serradó va defensar que l’Ajuntament utilitzés el romanent per comprar pisos i utilitzar-los per a situacions d’emergències.

Des de Ciutadans, el regidor José María Paniello va dir que, si bé el seu grup podria estar d’acord amb algunes de les despeses proposades, també trobaven a faltar més ajudes per als col·lectius més perjudicats per la crisi sanitària de la covid-19, com ara autònoms i comerços. Per a Paniello, “cal estudiar cas per cas les necessitats de la ciutadania més perjudicada per raons de la covid-19”.

Des d’ERC, el regidor Jordi Parent va criticar la proposta de despesa de l’Equip de Govern, defensant que el romanent “s’ha de destinar a pal·liar la crisi sanitària, econòmica i social per la covid-19 i no el poden gastar en totxana”. En aquest sentit, a l’igual que la CUP, ERC va dir que tot i trobar bé el projecte de remodelació de la plaça del Dr. Flèming, no creuen que s’hagi de fer amb el romanent ara per ara. Parent va detallar que la proposta d’ERC per a l’ús del romanent tenen quatre eixos: Habitatge, amb  ajudes directes al pagament de lloguers i hipoteques i adquisició de pisos buits per destinar-los a lloguer social; Benestar social, amb nous perfils professionals per gestionar ajuts i l’acollida urgent; comerç i empreses, amb més ajudes directes; i Medi Ambient.

El regidor del PSC Fernando Vicente va dir a l’Equip de Govern que la proposta de despesa del romanent “respon al vostre programa, i no a temes de pandèmia”. En aquest sentit, va assegurar trobar a faltar “més despesa social”.  Segons Vicente “podem arribar a estar d’acord amb algunes despeses però també creiem que hi ha serveis que es podrien haver suplementat més”.

Des de l’Equip de Govern, tant l’alcalde, Miquel Riera, com el regidor Jordi Martínez van defensar que les partides en Benestar Social i Habitatge ja s’havien suplementat amb escreix amb el pressupost 2021, i per tant, ara no calia utilitzar tants diners del romanent per a aquestes àrees.

Després d’un llarg debat, la proposta de modificació del pressupost 2021 amb la incorporació dels 3,7 milions d’euros del romanent a les partides proposades per l’Equip de Govern es va aprovar amb els vots favorables de Bloc Olesà i Junts per Catalunya; el vot contrari d’ERC i la CUP i l’abstenció del PSC i Ciutadans.

Presa de possessió de la nova regidora del PSC Maria Pujol

El ple ordinari del mes de març va arrencar començar amb la presa de possessió del càrrec de la nova regidora del grup municipal del PSC, Maria Pujol, després de la renúncia al ple del mes de febrer d'Almudena Toledo.

Nascuda a Olesa de Montserrat el 1994, és antropòloga social i cultural especialitzada en sistemes de sexe/gènere. Màster MBA i màster en Filosofia pels reptes del món contemporani. És activista feminista i LGTBIQ+ i ha escrit i col·laborat en diversos mitjans per tal de visibilitzar el col·lectiu i especialment les dones que en formen part. També ha fet col·laboracions amb l'Allegra LAB en antropologia i amb la Universitat de l'Equador en temes d'ecologia.

Declaració institucional per a les inversions de futur en la indústria de l’automoció a Martorell i el Baix Llobregat Nord

Aquest dijous també es va donar per assabentat el Ple de l’aprovació de la declaració institucional del Consell Comarcal per a les inversions de futur en la indústria de l’automoció a Martorell i el Baix Llobregat Nord. La declaració expressa el suport a la inversió anunciada pel Grup Volkswagen a la planta de SEAT i es compromet a col·laborar en fer-la possible en benefici de l’activitat econòmica i la generació d’ocupació del nostre municipi i del conjunt de Catalunya. També proposa la ubicació de la planta de bateries elèctriques del consorci público-privat liderat per l’Estat dins el pla Next Generation.EU en els terrenys disponibles a l’entorn més proper a la factoria de SEAT.

Alhora, la declaració demana la consideració d’aquesta proposta per part del Consorci público-privat encarregat de definir la ubicació i la implantació de la futura planta de bateries elèctriques amb la participació de totes les administracions implicades, així com també de tots els representants dels sectors de l’automoció, energia, mobilitat i tecnològiques i els agents socials i econòmics.

Modificació de les ordenances fiscals 6, 14 i 15

El Ple de l’Ajuntament va aprovar dijous la modificació de diferents ordenances fiscals de l’àrea d’Esports, concretament de les ordenances número 6, 14 i 15. El debat es va fer en dos punts separats: en el primer es van tractar les ordenances 6 i 15, i en el segon, l’ordenança número 14.

L’ordenança fiscal número 6 regula la taxa per la col·locació o instal·lació d’anuncis en béns municipals. Segons va detallar el regidor d’Esports, Domènec Paloma, la tarifa per metre quadrat d’anunci o fracció, per any, és de 50€, que s’ha d’ingressar a l’Ajuntament. Després es farà el retorn a l’entitat que hagi aconseguit l’anunci a través de la subvenció que hagi de rebre l’entitat, ja que comptaran en la puntuació.

L’ordenança fiscal número 15 regula les taxes pel Servei Municipal d’Esports (antiga escola esportiva) i la piscina coberta. Segons va detallar el regidor d’Esports, Domènec Paloma, el que s’ha fet és una actualització de preus, ja que “feia sis anys que no es feia cap estudi de modificació”. En el cas de les activitats del servei municipal d’Esports, hi ha una petita variació de preus, amb una pujada general del 2% si bé hi ha activitats, com ara les adreçades al col·lectiu jove, que veuen reduïda la quota.

Quant a la piscina coberta, s’incrementa el preu de l’entrada individual (la d’adults passa de 5,55€ a 7,50€), segons va assegura Paloma “per bonificar els abonaments de temporada”, alguns dels quals redueixen el preu. També va recordar que hi ha bonificacions que arriben al 100% per a persones amb un grau de discapacitat de més del 65% “que pocs ajuntaments fan”. El regidor també va assegurar que els preus proposats són més econòmics que a d’altres municipis.

La resta de grips, però, no van mostrar-se favorables als canvis sobretot en l’ordenança número 15 i els preus de la piscina coberta. Des de la CUP, el regidor Miquel Barreres va mostrar-se d’acord amb “castigar l’usuari ocasional i que pagui més”, però també va considerar que calia que l’Ajuntament assumís més dèficit per l’Ajuntament i rebaixés les entrades un 10-15% “excepte la individual” per intentar fidelitzar i també incrementar el nombre d’usuaris.

Carlos Navia, de Ciutadans, també es va mostrar contraris a l’actualització de preus, sobretot pel que fa a l’augment de l’entrada individual, quer creu perjudica a les persones que, per raons econòmiques, “no poden pagar un abonament i també necessiten anar a la piscina”. De fet, va reclamar una rebaixa més gran en els preus dels abonaments.

Des d’ERC la regidora Marola Cantarell també va reclamar més rebaixa en el preu dels abonaments, que creu s’haurien de poder pagar en diferents terminis, alhora que intentar aplicar “una fiscalitat progressiva”. També va reclamar que la piscina coberta doni també servei a l’estiu, una opció que el Regidor d’Esports va descarta per manca de persona.

La regidora del PSC Lourdes Garcia també es va mostrar contrària a la modificació de l’ordenança número 15, sobretot perquè inclou increments que, va assegurar, arriben al 21%.

Des de l’Equip de Govern, el portaveu del Bloc olesà, Jordi Martínez, va recordar que “governar també és intentar buscar un cert equilibri, i per això hem d’intentar reduir el dèficit” de la piscina coberta, en aquest cas, “penalitzant l’entrada individual per afavorir el multi-tiquet i l’abonament”. El Regidor d’Esports va afegir que l’objectiu del canvi és “aconseguir més usuaris per reduir el dèficit” del servei.

Finalment la modificació de les ordenances 6 i 15 es va aprovar amb els vots a favor de Bloc Olesà i Junts per Catalunya, el vot contrari del PSC i l’abstenció d’ERC, Ciutadans i la CUP.

Quant a la modificació de l’ordenança fiscal número 14, referent al preu públic de la piscina d’estiu, el regidor d’Esports va argumentar el mateix que amb la piscina coberta: cal actualitzar preus per fer front a les inversions realitzades (en aquest cas construcció de nous vestidors), i l’increment dels costos de personal i de preus de productes de qualitat de l’aigua. En aquest cas, el principal canvi és considerar l’entrada en dissabte com a festiu. Per contra, es redueix el preu en alguns abonaments. Segons Domènec paloma, el que s’intenta amb el canvi de preu els dissabtes és “potenciar l’usuari d’Olesa”, que majoritàriament fa servir abonament.

En aquest cas, la CUP es va mostrar favorable al canvi de  taxa, sobretot perquè, segons el regidor Miquel Barreres, “estem d’acord que no hem de donar els mateixos avantatges als de fora que als que sí són d’Olesa”.

Per contra, per al regidor de Ciutadans Carlos Navia la mesura és “discriminatòria” i perjudica les persones d’Olesa “que no poden pagar l’abonament”.

La regidora d’ERC Marola Cantarell no va trobar malament que l’entrada individual es pagui més cara, i de fet, va proposar intentar que els abonaments per a la gent empadronada a Olesa siguin més econòmics que per als de fora del municipi, opció que el regidor del Bloc Olesà Jordi Martínez va dir que no era possible legalment.

Des del PSC, el regidor Fernando Vicente també es va mostrar contrari a la modificació de la taxa, sobretot per el fort increment en l’entrada individual els dissabtes.

El punt es va aprovar finalment amb els vots favorables de Bloc Olesà, Junts per Catalunya i la CUP, el vot contrari de PSC i Ciutadans i l’abstenció d’ERC.

Modificació del reglament d’adjudicació dels habitatges municipals

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa va aprovar dijous per unanimitat la proposta de modificació del reglament per a la cessió temporal d’habitatges mitjançant un contracte de lloguer, reglament que regula els requisits i condicions que han de tenir les persones que volen accedir q un habitatge del parc públic municipal.

El regidor d’Habitatge, Jordi Martínez, va detallar que els canvis se centren principalment en alguns requisits que han de reunir les persones sol·licitants (ja no cal que la unitat familiar tingui un mínim de tres integrants) o l’antiguitat mínima exigible al padró municipal d’habitants (tres anys d’empadronament en els deu anys anteriors a la sol·licitud). També s’inclou que el sol·licitant no hagi rebutjat cap proposta d’habitatge anterior, i l’obligació que estigui inscrit a altres registres d’accés a l’habitatge. A més, i sobre l’adjudicació dels pisos, s’elimina el fet que l’IBI s’inclogui dins les despeses del llogater (l’assumeix l’Ajuntament).

Resolució recurs interposat per INTERCIDS contra el text definitiu de l’ordenança municipal de tinença d’animals

Tots els grups també van aprovar per unanimitat al Ple de dijous la inadmissió a tràmit, per entrar fora de termini, del recurs presentat per INTERCIDS contra el text definitiu de l’ordenança municipal de control, protecció i tinença d’animals. El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va explicar que, precisament, l’ordenança s’havia aprovat definitivament el passar mes de gener després d’acceptar parcialment les al·legacions presentades per INTERCIDS. L’entitat animalista va voler presentar un recurs al text definitiu, que ha estat rebutjat en entrar-se fora de termini.

Modificació composició en consells i òrgans col·legiats

El Ple ordinari de març va aprovar per unanimitat la modificació de la composició de diferents consells i òrgans col·legiats, pels canvis de regidors que hi ha hagut a la CUP i el PSC. Els òrgans modificats són les comissions informatives d’Urbanisme i Espais Públics; Economia i Serveis Centrals; i Serveis a la persona; la comissió per a la creació d’una empresa municipal de serveis; la Junta de portaveus, la comissió informativa del codi de conducta; el Consell Escolar Municipal, el Consell Assessor urbanístic; i en la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la sostenibilitat.

Precs i preguntes

En l’apartat de precs i preguntes de l’oposició, Ciutadans i PSC van fer un prec per tal que l’Equip de Govern busqui una solució per a les queixes per la col·locació de tres nous contenidors al carrer de Colon. L’Alcalde va reiterar les llargues explicacions donades al Ple del mes de febrer quant a les raons tècniques de la ubicació, incidint en el fet que “no podem col·locar els contenidors per raons subjectives o per pressions veïnals”.

Des de la CUP, Marc Serradó va reclamar la convocatòria de la comissió per a l’estudi de la creació d’una empresa pública municipal.

Per la seva banda, Carlos Fernández, del PSC, va constar la preocupació de diferents grups, com ara també ERC, pel fet que “no estem aplicant bé el ROM” (Reglament Orgànic Municipal). Entre els incompliments el regidor socialista va parlar del fet que no es remuneri l’assistència a certes comissions informatives, o que “es negui un tercer torn d’intervenció a un regidor” per al·lusions. Sobre això, l’Alcalde va assegurar que “sempre s’ha volgut donar flexibilitat al Ple” i va emplaçar a parlar sobre el ROM i les retribucions a les comissions en una junta de portaveus.