Resum del Ple ordinari del 26 de juny de 2025
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar aquest dijous al vespre l’adjudicació del contracte de servei de recollida d’escombraries i neteja viària municipal. Un altre dels punts destacats va ser l'aprovació d'un crèdit extraordinari d’1,2 milions d'euros per a la segona fase de renovació de l’avinguda de Francesc Macià.

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar aquest dijous al vespre l’adjudicació del contracte de servei de recollida d’escombraries i neteja viària municipal. El Ple també va aprovar un crèdit extraordinari d’1,2 M € per a la segona fase de renovació de l’avinguda de Francesc Macià. Durant la sessió es van aprovar les modificacions del preu públic de les llars d’infants municipals i de l’Escola Municipal de Música, així com l’adjudicació del contracte de gestió del servei de les llars d’infants, que continuarà a càrrec de SUARA. A més, es van aprovar dues mocions, una de conjunta de tots els grups municipals per a la incorporació a escoles i instituts de personal format per a l’acompanyament a nens i nenes amb diabetis mellitus de tipus 1, i una per instar al govern de la Generalitat a que realitzi una auditoria independent de comptes de la Seguretat Social.
Adjudicació del nou contracte de recollida de residus i neteja viària, dotat amb 28,3 milions d’euros
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar aquest dijous al vespre l’adjudicació del contracte de servei de recollida d’escombraries i de neteja viària municipal. Es tracta del contracte més important que gestiona l’Ajuntament d’Olesa, per import i volum de servei, i ascendeix a 28.290.939,90 € per un termini de vuit anys.
La proposta va prosperar amb el vots favorables de l’equip de govern municipal (Bloc, ERC i Junts per Olesa) i del regidor no adscrit, Jordi Martínez. El PSC s’hi va abstenir, i el PP, Olesa Oberta-En Comú Podem i Ciutadans hi van votar en contra.
El regidor de Medi Ambient i Hisenda, Ivan Carreira, va ser l’encarregat de detallar els tres lots en què es divideix el contracte i les empreses adjudicatàries de cadascun:
LOT 1: Serveis de recollida i transport de residus i neteja viària. S’ha adjudicat a FCC Medio Ambiente, SA, per un import de 26.397.941,45 € (IVA inclòs).
LOT 2: Recollida dels residus voluminosos i el seu transport fins a la deixalleria municipal.Ha recaigut en la Fundació Àuria per un import de 759.823,15 € (IVA inclòs).
LOT 3: Campanya d’implementació i seguiment del servei. Aquest darrer lot treballarà com implementar la tecnologia, com fer el repartiment d’identificacions, com identificar les particularitats que poden sortir en cada llar, fer l’estudi de generació comerç per comerç o resoldre amb agilitat les incidències que sorgeixin. L’empresa Ambiens Gestió de Recursos Ambientals SL ha estat l’adjudicatària per 1.133.175,31 € (IVA inclòs).
Segons va explicar Carreira, part del cost del contracte (213.101,32 €) està cofinançat pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Next Generation de la Unió Europea.
El regidor de Medi Ambient va qualificar l’adjudicació com una “fita important per a Olesa”, resultat d’un procés d’anàlisi del millor model de gestió dels residus per a Olesa, que es va iniciar el març del 2021. En aquesta data, es va constituir un grup de treball amb representació dels partits polítics per debatre les necessitats del municipi i els objectius a assolir. Després, es va contractar un equip d’assessorament, es van fer una desena de sessions de treball i finalment es van presentar diferents alternatives per arribar al millor model possible per a Olesa. Un cop escollit el model, es va contractar l’equip redactor dels plecs i es van fer visites a municipis amb solucions similars per conèixer quin resultat havien donat. Els plecs del nou contracte van quedar aprovats finalment al Ple Municipal celebrat l’octubre de 2024.
El regidor va alertar que, actualment, el 63% dels residus que es llencen a Olesa de Montserrat acaben al contenidor gris (rebuig) i, per tant, van directament a abocadors, els quals estan arribant al límit de la seva capacitat. Carreira va defensar que aquest 63% es podria reduir fins al 14%, ja que gairebé la meitat del contingut del rebuig correspon a fraccions reciclables, especialment la fracció orgànica, que ara “només representa el 7% quan hauria de ser prop del 30%”.
Ivan Carreira també va destacar que Olesa té actualment un índex de recollida selectiva del 37%, lluny del 55% exigit per llei i encara més lluny del 60% marcat com a objectiu per al 2030 des de la Unió Europea. Davant d’això, el regidor va defensar la necessitat d’un canvi estructural del sistema de recollida, “que ha de combinar pedagogia amb un nou model més efectiu”.
D’altra banda, el regidor de Medi Ambient va recordar que una de les modificacions principals del nou contracte és la substitució de tots els contenidors actuals per uns de nous equipats amb xip, que només es podran obrir amb una targeta identificativa vinculada a cada domicili. Carreira va afirmar que tots els contenidors de reciclatge podran tenir “tantes obertures com es desitgi i només es limitarà l'aportació al contenidor gris, el de rebuig”. Aquesta mesura té per objectiu fomentar una gestió més eficient i controlada dels residus.
Una altra novetat destacada és la implantació d’un servei d’àrees emergents a la Rambla, una zona amb alta densitat de població i escassa presència actual de contenidors. Aquest nou sistema consistirà en una tractora amb remolcs de cinc contenidors que cada vespre deixarà les bateries, i les retirarà l’endemà al matí. Aquesta proposta implica una inversió significativa en vehicles, remolcs i nous contenidors.
També s’ha previst un increment en la recollida de paper i cartró, que passarà a tenir un dia més de servei setmanal en els contenidors de càrrega lateral. Segons el regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, aquest canvi ha de permetre absorbir l’augment previst de recollida selectiva en aquesta fracció, evitant així el risc de desbordaments.
Pel que fa als voluminosos, el servei s’amplia amb l’objectiu de reduir els abandonaments al costat dels contenidors. Es combinarà el servei actual amb un sistema de recollida a demanda, establint tres dies per a recollir abandonaments i tres dies per a atendre sol·licituds programades.
En relació a la poda, es manté el servei de recollida als barris de Les Planes, el Collet de Sant Joan i Oasis. A la resta de barris, s’incrementarà la recollida domiciliària sota demanda, ampliant així la cobertura del servei arreu del municipi.
En l’àmbit de la recollida comercial, el mercat setmanal dels divendres disposarà de contenidors específics per facilitar la separació dels residus en origen. A més, s’ampliarà la recollida comercial porta a porta a fins a cinc fraccions amb l’objectiu de millorar els resultats de la recollida selectiva.
Finalment, pel que fa a la neteja viària, el nou contracte inclou una millora del servei amb la incorporació de deu equips humans i mecànics d'escombrada manual, “amb l’objectiu de donar millor resposta a les zones amb una freqüència de neteja més baixa”. A més, es crea també un equip motoritzat per la neteja de les zones verdes i dels jocs infantils, i es reforça el servei de neteja en actes festius.
D’altra banda, es dotarà de més recursos l’Oficina d’Atenció Ciutadana amb equips d’educadors especialitzats durant la implantació. El nou model es desplegarà de manera gradual, amb campanyes informatives personalitzades als barris i al comerç local.
“El cost del servei fa vertigen, però hem contrastat l’experiència d’altres municipis i és el camí per arribar al 60 % de recollida selectiva el 2030”, va afirmar Carreira.
Durant el debat de la proposta, el regidor no adscrit, Jordi Martínez, va reconèixer que el nou contracte es tracta “probablement del tema més complicat, el més polèmic i el més difícil del mandat”, però alhora és “una mesura imprescindible i valenta”. Martínez va demanar “unitat política” per afrontar un projecte com aquest, ja que “el repte de recollir els residus és un dels més grans problemes socials actuals i de les propers dècades”.
Des de Ciutadans, José Maria Paniello va expressar de manera contundent el seu rebuig al nou model de recollida de residus, i va afirmar que el seu grup hi està “absolutament en contra”. Paniello va dubtar de l’eficàcia del sistema basat en targetes identificatives i va carregar contra el finançament del projecte, acusant l’equip de govern de recórrer “sempre a la pujada d’impostos amb un sistema que acabem pagant tots”.
El regidor d’Olesa Oberta - ECP,Samuel Rodríguez, va justificar el rebuig del seu grup municipal pel fet que el lot principal s’adjudica a l’empresa FCC: “Licitar amb una de les empreses més corruptes d’Espanya no és valentia, sinó continuisme”. L’alternativa, va reivindicar Rodríguez, “és una societat mercantil municipal multiservei 100 % pública”.
Des del PSC, el regidor Cristian Mesa va lamentar que l’èxit del nou contracte “depèn massa de la tecnologia i poc de la pedagogia ambiental” i va qualificar de baixa la concurrència empresarial en el procés d’adjudicació. “Només s’hi ha presentat una empresa per lot”, va criticar Mesa. El regidor va assegurar que el contracte “és necessari per millorar la sostenibilitat, i augmentar el percentatge de recollida selectiva és fonamental, però el contracte és millorable en la fase d’execució”.
Per la seva banda, la regidora del PP Jésica Fernández va justificar el vot negatiu del seu grup argumentant que l’experiència d’altres municipis que han implantat el model de contenidors intel·ligents ha estat negativa: “Ha estat un desastre i, lamentablement, si Olesa ja està bruta, amb aquest sistema no crec que millori”. La regidora també va carregar contra les molèsties que, al seu entendre, comportarà el nou sistema per a la ciutadania, ja que “li donem més feina a la gent, els traiem espai a les cuines, afegim més plàstic, més cubells… i a sobre els apugem els impostos”.
Domènec Paloma, de Junts per Olesa, va expressar el suport del seu grup a l’adjudicació del nou contracte de recollida de residus i de neteja viària, i va argumentar que es tracta d’una “necessitat urgent” ja que “hem de reciclar més. A Olesa estem en un reciclatge molt baix, al voltant del 34%, i ens exigeixen arribar al 60% l’any 2030”. Tot i reconèixer que “tots els canvis són traumàtics”, Paloma va defensar que cal avançar en aquesta matèria perquè “la gent ha de prendre consciència que s’ha de reciclar”.
Des d’ERC, Raül Asensio va avalar l’adjudicació del contracte, assumint que “portarà molta feina didàctica envers la ciutadania”.
L’alcalde, Marc Serradó, com a portaveu del Bloc, va anunciar el vot favorable del seu grup i va destacar que “és el moment de repensar el servei i com fem partícip a la població”, davant l’esgotament de l’actual contracte i de les exigències legals d’àmbit europeu. Serradó va defensar que aquest canvi cal fer-lo de la manera “menys traumàtica possible”, posant èmfasi en l’acompanyament a la ciutadania: “cal posar-ho fàcil, que la gent entengui com fer servir els contenidors i que tingui suport si hi ha problemes”.
Com a resposta a algunes consideracions dels grups de l’oposició, el regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va remarcar, pel que fa al debat entre tecnologia i pedagogia, que no hi ha una fórmula màgica sobre quin percentatge has de tenir cada element però que “l’experiència d’altres municipis mostra que la pedagogia, per si sola, no funciona si no hi ha un canvi real del model”. Carreira va insistir que el projecte no es limita exclusivament a posar contenidors nous, sinó que “implica una transformació profunda del servei”.
D’altra banda, Carreira va destacar el mecanisme que es farà de seguiment del servei i va detallar que “tenim auditories externes, plataformes de control i cap canvi es farà sense autorització prèvia”.
La proposta va prosperar amb el vots favorables de l’equip de govern municipal (Bloc, ERC i Junts per Olesa) i del regidor no adscrit, Jordi Martínez. PSC s’hi va abstenir, i PP, Olesa Oberta-En Comú Podem i Ciutadans hi van votar en contra.
Crèdit extraordinari per a la segona fase de renovació de l’avinguda de Francesc Macià
El Ple va aprovar dijous una modificació de crèdit extraordinari per valor d’1.275.000 € per demanar un préstec que permetrà executar la segona fase del projecte de transformació de l’avinguda de Francesc Macià, en el tram comprès entre la plaça de l’Oli i la rotonda de l’escola Povill. El punt es va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern tripartit (Bloc, ERC i Junts per Olesa). PSC i Ciutadans Olesa s’hi van abstenir, i el PP i Olesa Oberta hi van votar en contra.
El regidor d’Economia i Hisenda, Ivan Carreira, i l’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, van ser els encarregats de presentar el punt.
Carreira va explicar que, en el marc del Pla d’Actuacions Municipals, es busca reforçar la identitat dels barris i millorar-ne l’espai públic “sempre prioritzant les intervencions amb criteris urbanístics clars i pautes constructives coherents”. En aquest context, es planteja portar a terme la segona fase de la renovació de l’avinguda de Francesc Macià, per a la qual cal cercar finançament. Per fer-ho, el govern municipal proposa demanar un crèdit d’1.275.000 euros.
El regidor va recordar que la Llei reguladora d’hisendes locals marca un límit d’endeutament per a les administracions municipals, fixat en el 110% respecte als ingressos corrents. Segons Carreira, els números actuals confirmen que la situació financera de l’Ajuntament permeten assumir aquest nou préstec, sense posar en risc l’estabilitat pressupostària ni incomplir la normativa.
L’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, va exposar al Ple els detalls de la segona fase del projecte de renovació de l’avinguda de Francesc Macià, una actuació que va considerar “clau en la transformació de la via pública d’Olesa”. El tram que s’abordarà ara correspon a la part est de l’avinguda, entre la Plaça de l’Oli i la rotonda de l’escola Povill, amb una inversió prevista de 1.275.000 €.
Segons Serradó, aquest projecte suposa una modernització integral de l’espai públic, centrada en l’ampliació de voreres, la incorporació d’una línia d’arbrat i la millora de l’accessibilitat. “Volem una avinguda més amable, més transitable i més resistent a la calor”, va dir Serradó. L’actuació també busca garantir una millor convivència entre vianants, persones amb mobilitat reduïda i el trànsit rodat.
En l’apartat tècnic, Serradó va destacar algunes partides específiques que inclou el projecte, com ara 100.000 € per renovar l’enllumenat públic “amb criteris d’eficiència energètica”; 45.000 € destinats a la millora del clavegueram, i 20.000 € per instal·lar una nova xarxa de reg de l’arbrat, entre d’altres. A més, segons va detallar l’alcalde, “el 40% del pressupost es destinarà a la pavimentació de tot aquest tram de l’avinguda”.
Marc Serradó també va remarcar que l’actuació beneficiarà la mobilitat de l’alumnat de les escoles Povill i Puigventós, ja que “el trajecte viari quedarà igual de funcional però molt més segur”. De fet, Serradó va avançar que actualment el carrer Calvari conflueix amb un tram tàctic provisional, que passarà a ser una vorera completa.
El projecte té una durada prevista de 130 dies d’execució i, un cop aprovada la sol·licitud del crèdit, es procedirà a la licitació i a l’adjudicació de l’obra.
El regidor de Ciutadans, José Maria Paniello, va expressar el seu acord amb la continuïtat del projecte de renovació de l’avinguda de Francesc Macià, i va destacar que “ja és una qüestió que s’ha de tirar endavant” que permetrà completar tot el vial. També va valorar positivament que l’actuació beneficiï especialment “la canalla i les famílies que porten els nens a les escoles i a la llar d’infants”. Ara bé, Paniello va plantejar un dubte sobre l’impacte del projecte en la pèrdua de places d’aparcament.
Responent al regidor de Ciutadans, el regidor d’Olesa Oberta- ECP, Samuel Rodríguez, va assegurar en la seva intervenció que amb aquesta actuació es perden “11 places d’aparcament diàries i unes quatre més que s’utilitzen els diumenges i festius a la zona de càrrega i descàrrega del Mercadona”. Rodríguez també va advertir que la parada d’autobús a la Plaça de l’Oli quedarà situada al mig de l’avinguda, la qual cosa “pot generar inconvenients”.
El regidor d’Olesa Oberta–ECP va qualificar la situació com “un acte de fe”, donat que “seria una irresponsabilitat votar a favor d’un préstec d’1.275.000 € sense haver vist el projecte”.
Cristian Mesa, del PSC, va afegir que “sense el projecte a la mà és complicat defensar un préstec d’aquesta magnitud”. Mesa també va posar en qüestió el pressupost destinat a la renovació del clavegueram, ja que els 45.000 euros previstos “semblen insuficients per una zona molt antiga”. El regidor va criticar la priorització del projecte dins les inversions municipals, i va afirmar que “potser no és la necessitat més urgent de la ciutadania”.
En la mateixa línia, el portaveu socialista Fernando Vicente va destacar que la visió del seu grup “sobre les prioritats urbanístiques per a Olesa és diferent de la del govern”, i va alertar sobre “el risc que cada mandat vulgui deixar una gran obra com a llegat”.
Per la seva banda, la regidora del PP Jésica Fernández va expressar el rebuig del seu grup al projecte de reforma de l’avinguda de Francesc Macià. Fernández va al·legar que “seguirà una línia estètica i urbanística similar a la de la Plaça de Catalunya, on s’han eliminat els vorals de les voreres”. Segons la regidora, aquest tipus de disseny, “tot i que pot semblar atractiu visualment, incrementa el risc per als vianants”.
L’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, va confirmar que es perdran 10 places d’aparcament a causa de l’ampliació de voreres, especialment al tram entre els carrers de Jaume de Viver i de Benet Margarit. Ara bé, per compensar aquesta pèrdua, Serradó va anunciar que l’Ajuntament està negociant amb la cadena Dia per habilitar unes 50 places d’aparcament d’ús públic a l’interior del recinte del supermercat, que seran gestionades pel consistori.
D’altra banda, Serradó va demanar disculpes per no haver adjuntat el projecte complet a l’expedient, tot i haver-ne explicat els detalls a la Comissió d’Economia, i es va comprometre a fer-lo arribar als grups municipals.
L’alcalde va justificar la priorització d’aquesta actuació dins l’estratègia d’inversions municipals. Serradó va destacar que, “tot i que Olesa té moltes necessitats, aquest mandat s’està fent una forta inversió en equipaments públics, com a l’Espai Jove de L’Escorxador, la Biblioteca Santa Oliva o els vestidors de la pista d’atletisme, i també cal destinar recursos a millores de l’espai públic que beneficiïn a tothom”.
La proposta va tirar endavant amb els vots favorables de l’equip de govern tripartit (Bloc, ERC i Junts per Olesa). PSC i Ciutadans s’hi van abstenir, i el PP i Olesa Oberta hi van votar en contra.
Modificació del preu públic de l’Escola Municipal de Música
Durant el Ple ordinari del mes de juny, es va aprovar la modificació de l’Ordenança Fiscal que regula el preu públic de l’Escola Municipal de Música per al curs 2025-2026, amb un increment del 3 % i el manteniment de les quotes reduïdes en funció de l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC). La proposta va ser aprovada amb els vots favorables de Bloc, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, Ciutadans i Olesa Oberta-En Comú Podem s’hi va abstenir, i hi va votar en contra el PP.
La regidora d’Educació i Infància, Anna Valero, va defensar la revisió de les tarifes recordant que el pressupost de l’Escola Municipal de Música no inclou el capítol de sous de la plantilla de l’escola, i que el servei continua sent deficitari.
Ara bé, Valero també va posar en valor la participació activa de l’Escola en sis projectes comunitaris, amb 73 espectacles i/o actuacions anuals. La regidora va subratllar que, gràcies a aquesta tasca, s’ha doblat la subvenció de la Generalitat fins a 60.000 € i que el nombre total de participants ha passat de 428 el curs 2022-2023 a 777 aquest curs. Valero va assegurar que “seguirem treballant per reduir progressivament el dèficit, sense renunciar al servei social, comunitari i cultural que presta l’Escola”.
Per la seva banda, el regidor no adscrit, Jordi Martínez, va dir que el dèficit de l’Escola Municipal de Música “se situa al voltant del 70 % del cost del servei, prop de mig milió d’euros l’any”, i va instar a plantejar “una estructura diferent d’escola de música”. Segons Martínez, l’objectiu seria complir amb el principi de competència amb els centres privats, i alliberar recursos per a altres prioritats socials.
El portaveu de Ciutadans, José Maria Paniello, va qualificar la despesa de “molt gran” i va demanar eliminar un finançament que considera “inacceptable” per a un municipi “amb necessitats més urgents”.
Des d’Olesa Oberta–ECP, el regidor Samuel Rodríguez va valorar positivament la funció cultural de l’escola, però va remarcar que, de les 777 persones participants, “només 284 paguen una quota fixa”. Rodríguez va aprofitar per tornar a reclamar la implantació de la tarifació social al servei, amb l’objectiu “d’ampliar l’accés i reduir el desequilibri”.
Per la seva banda, la regidora del PP, Jessica Fernández, va demanar una reestructuració profunda del servei de l’Escola, ja que “amb aquests números, no podem continuar i s’hauria de fer un estudi de si és viable o no”.
El regidor Daniel Ribas, del PSC, va defensar el valor social i terapèutic de la música, i va assegurar que “és un bé immaterial que repercuteix en el benestar de la ciutadania”, alhora que va demanar mesures concretes perquè els projectes comunitaris es tradueixin en alumnat fix.
La regidora Anna Valero va precisar que, si del dèficit que suposa el servei es descompta la despesa en personal i en projectes comunitaris i actuacions, el desequilibri real se situa en prop dels 120.000 € i no 500.000 €, com havia afirmat el regidor no adscrit. Valero va recordar, però, que “la gratuïtat dels projectes en escoles, llars d’infants i residències afavoreix la igualtat d’oportunitats”.
Tancant el debat, l’alcalde Marc Serradó va recordar que la Generalitat finançava antigament un terç del cost de l’Escola Municipal de Música i va apel·lar a recuperar aquesta aportació. Serradó va afirmar que, en tot cas, “l’objectiu no és reduir dèficits, sinó prestar un bon servei públic”,
La proposta va ser aprovada amb els vots favorables de Bloc, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, Ciutadans i Olesa Oberta-En Comú Podem s’hi va abstenir, i hi va votar en contra el PP.
Modificació del preu públic de les llars d’infants
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa també va aprovar dijous la modificació del preu públic de les llars d’infants municipals Taitom i La Baldufa. La modificació manté la quota d’escolaritat sense increments i fixa un import únic de menjador de 128,23 € mensuals.
El punt es va aprovar amb els vots favorables de Bloc, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, Ciutadans i Olesa Oberta-En Comú Podem s’hi va abstenir, i hi va votar en contra el PP.
La regidora d’Educació i Infància, Anna Valero, va remarcar que “es manté el mateix preu públic del curs anterior sense cap tipus d’increment” i va destacar els dos canvis importants de la modificació:
- Unificació del cost del servei de menjador: fins ara existien dues tarifes mensuals diferenciades segons si el mes era llarg o curt. Ara s’ha fet una mitjana ponderada d’ambdues i s’ha establert una quota fixa de 128,23 € mensuals, que simplifica el pagament i dona estabilitat a les famílies.
- Modificació del criteri de bonificació segons ingressos: s’ha retirat la referència a l’IRSC com a indicador per establir les quotes bonificades, ja que no es mantenia actualitzat al llarg del curs escolar i “generava incoherències”.
Valero també va confirmar que es mantindran els descomptes per al servei de menjador en cas de malaltia o absències justificades. La regidora d’Educació i Infància va avançar, a més, una línia de beques menjador dotada amb 10.000 € per al curs vinent i va apel·lar a la Generalitat perquè ampliï la gratuïtat d’I1 a I0.
El regidor d’Olesa Oberta–ECP, Samuel Rodríguez, va valorar positivament l’estalvi que suposa el nou càlcul del cost del menjador (de 15 €/any per infant), però va reclamar el desplegament de la tarifació social aprovada el 2024 amb una moció presentada pel seu grup.
Des del PP, Jésica Fernández va qualificar, però, els imports de “molt elevats”, i va oferir el suport del seu grup a aprovar un increment de l’aportació municipal per reduir la càrrega econòmica a les famílies. Pel que fa a la partida de 10.000 € en beques menjador, Fernández la va considerar “totalment insuficient” i va reclamar “una ampliació de crèdit urgent” per dotar de més ajudes a les famílies.
El punt es va aprovar amb els vots favorables de Bloc, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, Ciutadans i Olesa Oberta-En Comú Podem s’hi va abstenir, i hi va votar en contra el PP.
Adjudicació del contracte de gestió de les llars d’infants
La modificació del preu públic de les dues llars d’infants municipals no va ser l’únic punt que va aprovar al Ple aquest dijous en aquesta matèria. Durant la sessió plenària també es va aprovar l’adjudicació del contracte de gestió integral de les llars d’infants Taitom i La Baldufa.
Suara Serveis SCCL tornarà a gestionar les llars d’infants municipals durant dos anys, amb possibilitat de fer una pròrroga per dos anys més. El contracte, dividit en dos lots, ascendeix a 2,51 milions d’euros, (sense IVA) i incorpora millores estructurals, de personal i de projecte pedagògic. El punt es va aprovar amb els vots favorables de Bloc, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit, Jordi Martínez; les abstencions de PSC i Ciutadans, i els vots contraris del PP i Olesa Oberta–ECP.
La regidora d’Educació i Infància, Ana Valero va recordar que Suara fa vuit anys que presta el servei, i que els equips docents i els tècnics municipals n’han avalat la tasca. El nou plec amplia de cinc a set les aules màximes autoritzades a cada centre —excepte a La Baldufa, que el curs 2025-2026 obrirà amb sis aules—, preveu mitja jornada addicional d’una educadora i incrementa un 38 % les hores de suport per a infants amb necessitats educatives especials.
La regidora va destacar que l’adjudicació “es basa en la qualitat del projecte educatiu i en l’estabilitat dels equips i no en el preu del mateix” i que el conveni laboral inclou pujades anuals dels salaris de les persones treballadores fins al 2028.
El regidor d’Olesa Oberta–ECP, Samuel Rodríguez, va qüestionar els capítols de subministraments i manteniment, que sumen un 9,4 % del contracte: “A Martorelles, Sitges o Sant Andreu de la Barca, aquests percentatges són la meitat. Estem pagant un sobrecost d’uns 100.000 € al final del període”. Rodríguez també va denunciar que les educadores perceben “pràcticament el salari mínim” i va defensar la internalització del servei, ja que “és un servei essencial que l’Ajuntament hauria de gestionar directament per garantir sous dignes”.
La regidora d’Educació i Infància va aclarir que el salari de les persones treballadores es fixa en el conveni sectorial. Ara bé, Valero va admetre que “els salaris podrien ser millors” i va reiterar el compromís, compartit pels tres grups de l’equip de govern, d’estudiar la municipalització del servei durant el que queda de mandat.
El punt es va aprovar amb els vots favorables de Bloc, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit, Jordi Martínez, les abstencions de PSC i Ciutadans Olesa, i els vots contraris del PP i Olesa Oberta-ECP.
Aprovació de l’Ordenança de Transparència i Administració digital
L’Ajuntament d’Olesa va aprova al Ple ordinari del mes de juny una nova ordenança de Transparència i Administració Digital per avançar cap a una administració més proactiva i accessible. La proposta es va aprovar amb els vots a favor de Bloc, ERC, Junts per Olesa, el regidor no adscrit i Olesa Oberta– ECP. PSC, PP i Ciutadans hi van votar en contra.
L’ordenança de Transparència i Administració Digital té l’objectiu de dotar l’Ajuntament d’un marc normatiu actualitzat per millorar la relació amb la ciutadania i adaptar-se als nous reptes tecnològics i legals.
El regidor d’Innovació, Santi Gallardo, va destacar que la nova ordenança s’alinea amb les lleis estatals de procediment administratiu i règim jurídic del sector públic del 2015, així com amb el Reial decret 203/2021 i el recent reglament europeu sobre intel·ligència artificial. Segons el regidor, “aquesta ordenança té com a finalitat avançar cap a una administració que no esperi passivament que la ciutadania aporti la informació, sinó que actuï de forma proactiva i personalitzada”.
El regidor va aprofitar la seva intervenció per destacar dos reconeixements que avalen el compromís del consistori en aquest àmbit: el 100% de compliment en l’índex InfoParticipa, impulsat per la UAB, i el segon lloc aconseguit en l’índex de maduresa digital del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya entre municipis de 20.001 a 50.000 habitants.
El regidor d’Olesa Oberta–ECP, Samuel Rodríguez, va valorar molt positivament la proposta i va posar de relleu que l’ordenança no és només tècnica, sinó que “marca un canvi de paradigma en la relació entre l’Ajuntament i la ciutadania”.
Des del PSC, el regidor Carlos Fernández va advertir que, tot i el to tècnic del text, a parer del seu grup no es podia obviar el seu “component polític”, fet que va negar el regidor d’Innovació, que va assegurar que cap polític havia participat en el redactat, que era eminentment tècnic. Carlos Fernández va afegir que “des d’una administració pública, també podem incidir en la participació i formació de la ciutadania, i aquesta ordenança hi pot ajudar molt si es desplega bé”. Tanmateix, el regidor socialista va expressar una preocupació formal: l’articulat presentat en l’expedient era un esborrany i no se sabia si s’havia modificat en la versió definitiva.
La proposta es va aprovar amb els vots a favor de Bloc, ERC, Junts per Olesa, el regidor no adscrit i Olesa Oberta–ECP, i els vots en contra del PSC, PP i Ciutadans.
Aprovació del plànol de delimitació d’edificacions i mesures de prevenció d’incendis forestals
L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar al Ple de dijous el plànol de delimitació d’urbanitzacions, nuclis de població, edificacions i les mesures de prevenció d’incendis forestals. El document respon a les obligacions establertes a la Llei 5/2003 de mesures de prevenció d’incendis en les urbanitzacions i entorns naturals i recull de manera gràfica les construccions existents al municipi i si disposen —o no— de franges perimetrals de protecció.
El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va explicar que aquest plànol s’ha elaborat amb el suport de la Diputació de Barcelona i té com a finalitat identificar i classificar totes les edificacions al terme municipal. “És un document gràfic que permet tenir una visió clara de quines construccions compleixen amb la franja de protecció obligatòria i quines no”, va detallar Carreira.
La proposta es va aprovar amb els vots a favor de Bloc, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. El PP i Ciutadans s’hi van abstenir, i Olesa Oberta – ECP hi va votar en contra.
Aprovada per unanimitat una moció per garantir suport especialitzat a infants amb diabetis tipus 1 als centres educatius
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovat per unanimitat una moció presentada conjuntament per tots els grups municipals amb l’objectiu de reclamar a la Generalitat de Catalunya la incorporació de personal amb formació sanitària específica a les escoles i instituts per donar suport a infants i adolescents amb diabetis mellitus tipus 1 (DMT1).
La moció remarca que la presència d’un vetllador amb formació sanitària no només és una necessitat mèdica, sinó una mesura de seguretat, acompanyament emocional i inclusió real. Aquest professional pot supervisar el dia a dia de l’alumne, actuar amb rapidesa davant d’una emergència i adaptar les activitats escolars i extraescolars com sortides o colònies.
El text de la moció insta el Departament d’Educació i el Departament de Salut de la Generalitat a dotar els centres educatius de Catalunya amb els recursos humans, tècnics i econòmics necessaris per garantir aquest acompanyament. També s’acorda fer arribar aquesta demanda al Parlament de Catalunya, al Govern de la Generalitat, així com a l’Associació de Diabetis de Catalunya i a l’Associació Catalana de Diabetis.
Durant la sessió plenària, també es va aprovar una moció impulsada per la Marea Pensionista que reclama al Govern de l’Estat l’execució immediata de l’auditoria dels comptes de la Seguretat Social entre 1967 i 2024, tal com estableix la Llei 21/2021. La moció, presentada pel Bloc, ERC i Junts per Olesa, va comptar amb l’adhesió durant la sessió plenària d’Olesa Oberta – ECP, Ciutadans i el regidor no adscrit, Jordi Martínez.
Segons es recull en la moció, aquesta auditoria està legalment prevista des de la reforma del sistema de pensions aprovada el 2021, però fins avui no s’ha fet efectiva. L’objectiu és analitzar si, durant dècades, s’han desviat recursos de la caixa de la Seguretat Social cap a altres partides de despesa pública que no tenen caràcter contributiu. En aquest sentit, es fa referència a les anomenades “despeses impròpies”, com ara complements a mínims, pensions no contributives, reduccions de quotes o costos de funcionament, que segons diverses entitats, s’haurien d’haver assumit a través dels Pressupostos Generals de l’Estat.
Renúncia de la regidora de l’equip de govern Laia Montes
Durant el Ple, es va donar coneixement de la renúncia al càrrec de la regidora del Bloc, Laia Montes Porta.
Segons va assegurar Laia Montes, ha pres la decisió des del “convenciment més profund malgrat no ser fàcil”, i amb la voluntat de viure el seu embaràs “amb serenor i sense neguit”. Montes, que ha estat al capdavant de les regidories de Gènere, Feminismes i LGTBIQ+; Polítiques Migratòries, Antiracisme i Cooperació, i Joventut, va destacar que es tracta “d’una etapa vital molt especial” en què “cal posar l’autocura i la vida personal en el centre”.
Durant la seva intervenció, Montes va fer un agraïment a les companyes de les àrees que ha gestionat fins ara, al personal tècnic i als treballadors i treballadores municipals, així com a entitats com l’Atzur Montserratí i Estima’t Lliure, “pel seu suport i complicitat”. També va dedicar unes paraules a la seva família, amistats i companys de govern. “He treballat amb persones excel·lents, compromeses amb el servei públic, i me’n vaig amb el cor ple”, va dir Montes.
Montes va aprofitar la seva intervenció per reivindicar la lluita contra l’extrema dreta i els discursos d’odi: “No ens fareu callar. Continuarem donant la cara i assenyalant la vostra misogínia, el vostre classisme i el vostre cinisme disfressat de transparència”.
El regidor no adscrit Jordi Martínez, va qualificar a Montes com una “regidora molt competent, valenta i constant”, i va afegir que és una persona “imprescindible per la seva càrrega ideològica”.
Samuel Rodríguez, d’Olesa Oberta-ECP, va felicitar Montes per la nova etapa personal que enceta, però també va lamentar la seva marxa: “amb tu, Feminismes, LGTBIQ+ i Antiracisme han passat a ser eixos vertebradors de l’acció de govern. Has fet un salt de qualitat”.
Ferran Cerdeira, regidor de Junts per Olesa, va explicar que “malgrat les diferències, ens hem entès i he après molt de tu”. El regidor hi va afegir que “estic molt content pel motiu de la teva marxa, però trist perquè perdem una companya amb qui hem compartit moltes coses”.
Jordi Parent, d’ERC, va expressar el reconeixement del seu grup municipal a la tasca de Laia Montes, de qui va destacar “la teva professionalitat, rigor i compromís insubornable”. Parent va afirmar que “serà molt difícil trobar algú que lideri aquestes regidories com tu” i va posar en valor “la confiança i la complicitat generades dins del govern”.
Fernando Vicente, regidor del PSC, va reconèixer que els inicis amb la regidora “no van ser fàcils”, però que amb el temps “ens vam conèixer, vam aprendre a respectar-nos, i ens has ajudat a formar-nos”.
Emma Duran, regidora del Bloc, va assegurar en nom del seu grup que la tasca desenvolupada per Montes durant aquest dos anys de mandat ha estat “impecable”. La regidora ha afegir, dirigint-se a la seva companya, que “has liderat amb valentia les teves regidories i has entès la política posant la participació al centre. Per mi ets un referent i espero estar a l’altura ara que prenc el teu relleu en alguna regidoria”.
Per tancar el torn obert d’intervencions, l’alcalde, Marc Serradó va posar en valor la trajectòria de Montes al consistori i va agrair la qualitat del servei públic que ha prestat. “Has posat la teva vida al servei del municipi i del país amb criteri, direcció i compromís. Has fet de les teves regidories una trinxera contra el masclisme i la transfòbia, i això no s’oblida”, va dir Serradó.
El punt es va cloure amb els aplaudiments de la gran majoria de regidors i regidores del consistori.
Precs i preguntes
En el torn de precs i preguntes, el regidor no adscrit Jordi Martínez, va tornar a intervenir per parlar sobre la causa que l’acusava de presumptes irregularitats en la tramitació d’expedients i omissió de les seves funcions quan era regidor de l’equip de govern. En aquest cas, el regidor va esmentar una “prova irrefutable” que, segons ell, demostra la seva innocència i acredita que no va deixar caducar cap expedient sancionadors.
Martínez va fer referència a un expedient amb multes per valor de 15.940 € que, segons va explicar, en la causa s’indica que no va signar a temps i que tenia com a data límit de tramitació 23 de novembre de 2022. En aquest sentit, el regidor va mostrar un correu electrònic que, va afirmar, va rebre el 22 de novembre en el qual se l’alertava que l’endemà finalitzava el termini i que li demana es signés abans, acció que, segons Martínez, va fer el mateix dia de rebre el correu. Martínez va assegurar que hi ha “vuit casos més amb el mateix error”.
Davant això, Martínez va reclamar que el govern municipal retiri el recurs contra el sobreseïment provisional dictaminat per la jutge instructora, que actuï contra els autors de l’informe “fals”, i que se li restitueixi en els càrrecs per a que, un cop rehabilitat, pugui dimitir “amb dignitat”.
L’alcalde, Marc Serradó, va contestar que la “voluntat de l’equip de govern sempre ha estat esclarir els fets i derivar les responsabilitats a qui pertoqui”. En aquesta línia, Serradó va recordar l’obertura d’un expedient intern amb un instructor extern per analitzar les noves proves aportades pel regidor no adscrit. “El que en surti d’aquesta instrucció motivarà les modificacions penals, expedients sancionadors o modificacions administratives que calguin” va assegurar Serradó, que també va afegir que “aquest alcalde acatarà les conclusions que surtin d’aquest procés d’instrucció”.
Serradó també va defensar que el recurs d’apel·lació contra l’arxiu continua sent “la millor garantia” per protegir l’interès municipal i la pròpia alcaldia que va presentar la denúncia inicial.