Nou projecte comunitari de l’Escola Municipal de Música amb les llars d’infants municipals
L’Escola Municipal de Música d’Olesa inicia projectes d’implicació comunitària amb l’objectiu d’enfortir el vincle entre l’aprenentatge musical, les famílies i el municipi.
Escola Municipal de Música d'Olesa de Montserrat
L’Escola Municipal de Música d’Olesa de Montserrat (EMMO) ha començat el curs 2025-26 treballant en la implementació de projectes comunitaris i la posada en marxa d’un procés per repensar el model educatiu.
El director de l’EMMO, Xevi Matamala, ha explicat que l’objectiu dels projectes comunitaris és enfortir “el vincle entre l’aprenentatge musical, les famílies i el conjunt del municipi, una manera d’obrir les portes de l'escola a persones que no en són usuàries”.
La iniciativa comunitària més destacada és la implementació de sessions amb activitat musical als grups d’infantil 2 (I2) de les llars d'infants municipals Taitom i La Baldufa. Xevi Matamala ha destacat que ha estat “un projecte que ha sorgit a petició de la regidora d’Educació i d’Infància de l’Ajuntament, Anna Valero, i que cobrirà aquest buit que hi ha a l’etapa educativa de 0 a 3 anys i que és crucial per al desenvolupament de l’infant”:
La regidora d’Educació i Infància, Anna Valero, ha defensat que els projectes comunitaris de l’Escola de Música són “imprescindibles” i ha recordat que s’han anat ampliant progressivament a totes les etapes educatives, fins a arribar recentment a les llars d’infants i al primer cicle d’educació infantil.
Segons Valero, “garantir que la música arribi a totes les franges d’edat és apostar per una educació integral, ja que aquests projectes afavoreixen el desenvolupament sensorial, emocional i cognitiu dels infants”. A més, ha subratllat que l’educació musical ha de garantir la igualtat d’oportunitats perquè “tots els infants, independentment del seu origen o context, puguin créixer en un entorn ric en estímuls, expressió artística i convivència”.
El projecte es basa en la premissa que l’activitat musical és un element vertebrador de l’aprenentatge en els infants més petits. A partir d’aquí s’han establert dues línies de treball. Matamala ha avançat que “hi haurà sessions amb infants a càrrec del professorat de l’escola de música, però també sessions de formació als equips professionals de les llars d’infants per donar eines i garantir la continuïtat de l’activitat musical en el seu dia a dia”:
Aquesta iniciativa ha estat molt ben rebuda per les direccions dels centres de les llars d’infants municipals d’Olesa de Montserrat i les sessions començaran el 2026 quan rebin el material específic que s’ha adquirit.
“Teixint a ritme de banda”, un projecte intergeneracional
Una altra aposta de l’EMMO és la línia de treball centrada en la implicació de les famílies. Fruit d’aquesta voluntat ha nascut el projecte “Teixint a ritme de banda”, que consisteix a fomentar que es creïn bandes musicals autogestionades amb la participació conjunta d’alumnat de l’escola, famílies de l’alumnat, exalumnes i també músics amateurs del municipi sense contacte previ amb l’escola.
Xevi Matamala ha remarcat que “és un projecte que ha nascut de les famílies de l’escola i com a conseqüència d’uns espais d’autogestió que el centre va posar a la seva disposició perquè poguessin sorgir activitats de tot tipus relacionades amb la música”:
“Aquesta barreja intergeneracional és una gran riquesa,” ha subratllat Xevi Matamala, destacant que aquests espais ajuden a mantenir el vincle amb l'alumnat que, en fer-se gran, podria perdre la motivació amb les classes reglades. A més, el director del centre ha destacat que és una “manera de dinamitzar culturalment Olesa de Montserrat”:
Grup Motor per repensar el model d’escola
Aquest curs l’equip directiu ha engegat un procés participatiu per repensar el model pedagògic i organitzatiu de l’EMMO, amb la voluntat de fer participar tota la comunitat educativa: el professorat, les famílies i l'alumnat. Aquesta reflexió se centrarà inicialment en l’etapa de Música Activa (alumnat de 8 a 12 anys).
El director de l’EMMO, Xevi Matamala, ha explicat que l’any passat es va fer un grup de treball amb el claustre i aquest curs s’ha creat un grup de treball de famílies en el qual s’han planificat cinc sessions fins a l’abril de 2026. A partir d’aquí, es preveu crear el grup de treball d’alumnat.
L’objectiu és recollir opinions de les famílies i de l’alumnat però també fer un debat profund sobre aspectes com les metodologies, els itineraris i la relació de l'Escola amb la vida cultural d'Olesa, mirant models d'èxit en altres territoris.