Resum del ple ordinari del mes de juliol del 2025
El ple de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat ha aprovat inicialment les noves ordenances d'edificació i ha donat la benvinguda a Joan Martínez com a nou regidor de Benestar Social, Habitatge i Hisenda, per part d’El Bloc.

Ple ordinari de juliol de 2025
El Ple municipal ha aprovat inicialment l'Ordenança Municipal reguladora dels procediments d'intervenció municipal en l'edificació i l'ús del sol d'Olesa de Montserrat, ORPIME. Aquesta nova regulació, creada a partir d'un recurs de la Diputació, substitueix l'ordenança anterior del 2016, per adaptar-se als múltiples canvis legislatius i simplificar els tràmits administratius.
L'alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, va ser l'encarregat de presentar aquesta ordenança durant el Ple ordinari del mes de juliol, celebrat aquest dijous al vespre. L’ordenança busca, en primer lloc, recollir tots els canvis jurídics i legislatius que s'han realitzat. També vol establir uns criteris comuns per als municipis de la Diputació de Barcelona. Però l'objectiu principal de la nova ordenança és simplificar els tràmits i reduir el temps d'espera de la ciutadania, promovent una comunicació més eficient amb l'administració. Serradó va expressar que "el tràmit administratiu és farragós pel ciutadà i per l'administració i la voluntat d'aquesta modificació és simplificar i ajudar a fer més fàcil demanar obres pels motius que siguin".
Per a aquest objectiu, l’ordenança vol dividir en tres els tràmits que s'han de fer per sol·licitar una obra: llicència, comunicació amb responsabilitat tècnica i comunicació sense responsabilitat tècnica. Moltes de les que fins ara eren considerades llicències menors, que requerien una aprovació tècnica prèvia a l'inici d'obra, passaran a ser comunicacions. D'aquesta manera, el ciutadà podrà començar el projecte sense esperar una resolució per part de l'Ajuntament. Tot i això, l'obra estarà subjecta a una inspecció tècnica per tal que es compleixi la normativa. El regidor d'Urbanisme ha destacat que "el Departament ja treballa en la redacció en el futur d'un bon pla d'inspeccions per afrontar la crescuda en el volum de comunicacions".
Entre les actuacions que fins ara requerien llicència municipal i que ara passaran a ser només comunicacions prèvies amb responsabilitat tècnica hi ha les obertures en façanes, piscines de cases particulars, pintades de façanes superiors a 3 metres, enderrocs interiors, instal·lacions de plaques fotovoltaiques petites i treballs integrals en lavabos o cuines.
A més dels canvis que es recullen en aquesta ordenança, Serradó va anunciar que hi haurà un segon pas que consistirà en millorar el procediment per "esprémer aquesta nova ORPIME al màxim". Amb la col·laboració dels Departaments d’Innovació, de Serveis Jurídics i de Comunicació, el Departament de Planejament i Urbanisme està treballant per el·laborar 21 tràmits nous per reglar i facilitar el procediment a la ciutadania.
Durant el debat del punt, el regidor no adscrit, Jordi Martínez, va demanar disposar d’indicadors clars per analitzar millor els tràmits administratius i entendre les raons dels possibles retards. Va subratllar que "és indispensable saber què està passant i saber-ho també amb la nova ordenança per veure quina és la diferència entre el que hi havia i el que hi ha". En resposta, Marc Serradó va coincidir en la necessitat de crear indicadors per poder fer un seguiment més acurat dels tràmits administratius, i va destacar que "estem treballant per establir aquests indicadors i millorar així el servei".
Des del grup de Ciutadans, el regidor José M. Paniello va posar èmfasi en la necessitat urgent de reforçar els recursos humans a l'àrea d'Urbanisme. Va manifestar que "cap ciutadà ha d'esperar una llicència durant un any i mig, això és inconcebible", i va instar a millorar ràpidament la situació per evitar nous problemes. Davant d'aquesta preocupació, el regidor d’Urbanisme va explicar que s’està treballant en la incorporació d’un nou arquitecte tècnic per reforçar l’àrea.
El regidor d’Olesa Oberta, Samuel Rodríguez, va destacar que, tot i valorar positivament la nova ordenança, cal agilitzar l'elaboració de la nova tramitació telemàtica per evitar més retards. Rodríguez va afirmar que "és fonamental garantir que aquesta nova ordenança no quedi limitada per una tramitació administrativa encara ineficient". En resposta, Serradó va assegurar que s'està treballant paral·lelament en el portal digital de tràmits, però que "tot i que voldríem anar més ràpids, volem treballar amb garanties".
El regidor del PSC, Carlos Fernández, va enumerar un seguit de punts que generaven dubtes, com són la tramitació presencial o la importància d’implementar un pla d’inspeccions eficient. En aquest sentit, va declarar que "sense una execució adequada de la pròpia ordenança, aquesta podria no tenir l'efectivitat desitjada". Serradó va confirmar que ja s’està treballant en la redacció d’aquest pla d’inspeccions per garantir el correcte desenvolupament de les actuacions.
La proposta va ser aprovada per majoria absoluta amb els vots a favor dels grups municipals del PSC, El Bloc, ERC, Junts per Olesa, PP, Olesa Oberta i el regidor no adscrit, i una abstenció per part del grup de Ciutadans.
Nou regidor i canvis en el cartipàs
A l'inici de la sessió plenària, Joan Martínez va prendre possessió de la seva acta de regidor dins el grup municipal d’El Bloc. Martínez assumeix les regidories d'Habitatge, Benestar Social i Economia i Hisenda. Aquest divendres, l’alcalde ha signat el decret del nou cartipàs municipal, que queda de la següent manera:
Tinences d'alcaldia
- 1a tinença d'alcaldia: Jordi Parent Beltran
- 2a tinença d'alcaldia: Domènec Paloma Sancho
- 3a tinença d'alcaldia: Emma Duran Pujol
- 4a tinença d'alcaldia: Raül Asensio Gonzàlez
- 5a tinença d'alcaldia: Ivan Carreira Picamal
- 6a tinença d'alcaldia: Santi Gallardo Cañellas
- 7a tinença d'alcaldia: Xavier Rota Boada
Regidories
- Marc Serradó: Planejament i Urbanisme, Llicències, Salut pública, Serveis Jurídics, Contractació i Recursos Humans.
- Jordi Parent: Esports, Seguretat Ciutadana i Mobilitat, Mitjans de Comunicació.
- Domènec Paloma: Promoció econòmica i Activitats.
- Emma Duran: Cultura, Participació Ciutadana, Gènere, Feminismes i LGTBIQ+ i Joventut.
- Raül Asensio: Espai públic i Equipaments.
- Ivan Carreira: Medi Ambient i Sostenibilitat i Protecció civil.
- Santi Gallardo: Innovació i Qualitat i Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
- Xavier Rota: Memòria històrica, Patrimoni i Turisme i Polítiques Migratòries, Antiracisme i Cooperació.
- Joan Martínez: Benestar Social, Habitatge i Economia i Hisenda.
- Anna Valero: Educació i Infància i Atenció ciutadana.
- Ferran Cerdeira: Aigua i Energia i Festes.
El canvi de cartipàs ha comportat canvis en la representació dels grups polítics en les diferents òrgans col·legiats. També es va aprovar, amb l'abstenció de C's i el vot en contra del PP, el regim de dedicacions, retribucions, dietes i indemnitzacions dels membres de la corporació:
Alcalde
- Sr. Marc Serradó Mestres 56.518,77€
Tinent d'alcalde amb dedicació exclusiva
- Sr. Jordi Parent Beltran 45.214,84€
Regidors i regidores delegats/des amb dedicació parcial
- Sr. Ferran Cerdeira Casals 22.607,42€
- Sra. Emma Duran Pujol 22.607,42€
- Sr. Joan Martínez Matas 22.607,42€
- Sra. Xavier Rota Boada 18.085,94€
- Sra. Anna M. Valero Molet 15.825,19€
Membres de la Corporació sense dedicació exclusiva o parcial
- Per assistència a les sessions ordinàries del Ple 267,58€
- Per assistència a les sessions ordinàries de les Comissions Informatives 95,92€
- Per assistència a les sessions de la Junta de Govern Local 237,30€
Grups Polítics Municipals
- 65,84 € mensuals per cada regidor electe.
- 3.621,06 € anual per cada grup municipal
Modificació de les bases d'execució del pressupost 2025
Un altre dels punts de l’ordre del dia va ser una modificació de les bases d'execució del pressupost general per a l'any 2025. Aquesta modificació adapta les bases municipals al decret llei 3/2025 del 4 de març, que introdueix canvis rellevants en matèria de contractació pública, especialment en relació amb les propostes de despesa, que no podran superar els 5.000 € (IVA exclòs). L'alcalde, Marc Serradó, va presentar aquest punt explicant que l'objectiu és "homologar les nostres bases d'execució del pressupost a la normativa supramunicipal de l'administració pública".
El regidor d’Olesa Oberta, Samuel Rodríguez, va expressar dubtes sobre la interpretació d’algunes clàusules, especialment en relació amb els contractes menors, indicant que la base municipal proposada semblava no ajustar-se plenament al decret llei en qüestió: "els contractes menors haurien de ser iguals o inferiors a 5.000 € i no superiors, com s'indica en la proposta presentada". En resposta, l'alcalde va afirmar que les bases s'ajusten totalment a la normativa i va convidar Rodríguez a abordar aquests dubtes tècnics en detall durant els propers mesos per aclarir-los definitivament.
La modificació es va aprovar per majoria absoluta amb els vots a favor del Bloc, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit; les abstencions dels grups del PSC i PP, i els vots en contra d’Olesa Oberta i Ciutadans.
Moció d'Olesa Oberta
Durant el Ple, el regidor d’Olesa Oberta, Samuel Rodríguez, va presentar una moció que reclamava mesures per a que les persones desnonades amb animals de companyia puguin accedir a un habitatge municipal amb la seva família animal. Aquesta moció se sustentava en estudis que posen en relleu la importància dels animals de companyia per als col·lectius vulnerables.
Després d’un debat que es va allargar durant dues rondes d’intervencions, Rodríguez va decidir retirar la moció per poder garantir la seva aprovació en un futur ple. Podeu consultar el debat sencer a la retransmissió del canal de YouTube de l’Ajuntament.
Altres punts
El Ple ordinari del mes de juliol va incloure, aquest dijous, altres punts a’ l'ordre del dia.
El regidors Ivan Carreira i Jordi Parent va presentar un reconeixement extrajudicial de crèdit per valor de 22.698,62 € que fa referència a dues factures de TGO i una d'un servei de càtering. Va ser aprovat amb els vots a favor d’El Bloc, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit; els vots en contra del PSC, PP i Ciutadans i l'abstenció d'Olesa Oberta.
També es va aprovar, amb els vots a favor dels grups que formen el govern municipal, el regidor no adscrit i l'abstenció de la resta de la oposició, el compte general de l'exercici 2025 després de l'informe favorable per part de la Intervenció municipal i de no rebre cap al·legació.
El regidor de Promoció Econòmica, Domènec Paloma, va porta la proposta de festiu locals per al 2026, concretament els dies 10 i 25 de juny, aquest segon, escollit amb una votació popular. La proposta va ser aprovada amb els vots a favor de PSC, El Bloc, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta, Ciutadans i el regidor no adscrit. El PP s’hi va abstenir.
A més, es van inadmetre les al·legacions de l'empresa concessionària dels serveis funeraris ExFun per haver estat formulades fora del termini legalment establert i un cop finalitzat el procediment d’aprovació de l’ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pel servei de cementiri municipal i serveis funeraris. El punt es va aprovar per unanimitat.
Finalment es va aprovar també per unanimitat la compatibilitat laboral d'un treballador municipal.
Precs i preguntes
En el torn de precs i preguntes, les principals qüestions plantejades pels grups de l’oposició van girar al voltant de l'estat de la causa judicial del regidor Jordi Martínez, el servei de les farmàcies, les manifestacions racistes a nivell estatal, la mobilitat, la naturalització del llac municipal i l'estat del Convent de les Paüles i altres espais públics.
Pel que fa a les preguntes del públic, es van formular preguntes sobre el Complex Esportiu Municipal, el paviment de la plaça del Dr. Fleming, la situació de l’habitatge d'un grup de famílies, la sanitat pública i els excrements dels animals.