09/02/24

El 16 de febrer entra en funcionament l’esperada autovia B-40 al tram Olesa-Viladecavalls

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha anunciat que l’obertura de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls serà el proper divendres 16 de febrer.

Image
La B-40 tram Olesa-Viladecavalls

Imatge aèria del Túnel de Voltrera. Fotografia del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. 

El tram de la B-40 o Quart Cinturó entre Olesa-Viladecavalls entrarà en funcionament el proper 16 de febrer. L'obertura al trànsit d'aquest tram era una fita històrica llargament reivindicada pels diferents governs municipals d’Olesa. Només quedava pendent de fer aquest tram de 6,2 quilòmetres (dels quals 1,3 són en un túnel) que es va començar a fer fa prop de 15 anys. Aquest tram dona continuïtat als que es van posar en funcionament al 2010 entre Viladecavalls i Terrassa, i a l’altra extrem, entre Abrera i Olesa.

Des de l’Ajuntament d’Olesa, l’anunci de l’obertura d’aquest tram d’autovia ha estat molt ben rebut “portem molt temps esperant aquesta obertura que unirà les dues comarques del Vallès amb el Baix Llobregat. A banda de la millora de la mobilitat que representa per als veïns, per a la indústria és una molt bona notícia, per a l’impuls que representarà per als nostres polígons tenir una bona connexió amb el Vallès, cap a Barcelona i cap a Lleida” ha explicat l’alcalde d’Olesa, Jordi Parent. 

Audio file

I és que la posada en funcionament d’aquesta via és cabdal per a la mobilitat entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, enllaçant dos importants motors industrials de Catalunya, i també suposarà un impuls industrial al  municipi, ja que millorarà les connexions de les indústries dels polígons. En previsió d'això, els darrers anys l’Ajuntament d’Olesa ha treballat per millorar la situació i la infraestructura dels polígons industrials del municipi amb l’objectiu de fer-los atractius per a la instal·lació d’empreses. 

L’Ajuntament reclama una solució per als accessos amb la B-40 i la C-55

L'obertura al trànsit d'aquest tram ha d’anar acompanyada d’una millora de les connexions de la nova autovia amb la carretera C-55 i també els polígons industrials. Aquesta obertura pot provocar que Olesa tingui problemes de mobilitat si els vehicles opten per agafar la carretera BV-1201 (carretera de les Carpes) i entrar al nucli urbà d’Olesa per enllaçar amb la C-55. Per això, des del consistori es continua reclamant a la Generalitat la finalització d’aquestes connexions. “Des de l'Ajuntament es seguirà pressionant per tenir les connexions amb els polígons i la C-55 que depèn del Departament d’ Infraestructures de la Generalitat de Catalunya. Hem fet un parell de reunions amb la Generalitat i seguirem pressionant perquè s'executin amb la màxima urgència possible" ha destacat l’alcalde.

L’autovia B-40, un projecte planificat als anys 60

L’autovia B-40 es va planificar el 1966 com un dels grans vials concèntrics –cinturons– per a l’expansió metropolitana de Barcelona (d’aquí el nom de Quart Cinturó) havia d’unir Vilafranca amb Mataró. Foment, però, va eliminar el 1998 el tram de Granollers a Sant Celoni pel seu impacte en el Parc Natural del Montseny i el traçat es va subdividir en els trams Abrera-Terrassa i Terrassa-Granollers. 

Les obres del tram Viladecavalls-Olesa de Montserrat, amb un trajecte de 6,2 quilòmetres d’autovia, van començar fa gairebé 15 anys. Amb la finalització d’aquest tram intermedi es fa realitat tot el recorregut entre Terrassa i Abrera, que té en servei des del 2010 els extrems Olesa-Abrera i Terrassa-Viladecavalls.