Resum del Ple ordinari del mes de setembre de 2025

L’aprovació inicial d’ordenances fiscals per al 2026, una modificació del conveni de l’OHL i una moció d’adhesió a un programa per a la protecció del vincle entre persones en situació de vulnerabilitat i els seus animals de companyia van ser els tres punts destacats. 

Image
Foto_ple_250925

El Ple de setembre va començar amb un minut de silenci per la mort de l'exregidor Joan Monforte

El Ple municipal ordinari de setembre va començar amb un minut de silenci per la defunció el 17 de setembre passat de Joan Monforte, que va ser regidor d’ERC de l’Ajuntament d’Olesa durant tres mandats (del 1995 al 2007), membre històric de la secció local d’ERC i darrerament, jutge de pau substitut. El record institucional va comptar amb la presència al ple d’amics, familiars i companys de partit.

Posteriorment l’alcalde, Marc Serradó, va llegir una declaració institucional en relació al genocidi a la Franja de Gaza, de condemna de totes les accions que vulneren els drets humans i exigint que s’aturi el genocidi i que Israel permeti l’accés d’ajuda humanitària. (Podeu llegir-la íntegrament al document adjunt).

Tot seguit va començar el ple que va tenir l’aprovació inicial de les ordenances fiscals de 2026 com a punt destacat. L’impost de béns immobles (IBI), amb un augment del 5,5% va centrar el debat d’ordenances. 

El regidor d’Hisenda, Joan Martínez, va ser l’encarregat de fer la introducció a totes les taxes i impostors que es modificaven i, desprès, el regidor de cada àrea les va desenvolupar. Respecte l’IBI, Joan Martínez va justificar l’augment del 5,5% tenint present que l’IPC s’ha incrementat un 3% (2,7%) aquest 2025 i que “s’ha fet un esforç de contenció per evitar en la mesura del possible desplaçar la càrrega al contribuent i fent-ho també amb l’objectiu final de no retallar cap servei”, va dir.

Martínez va explicar que  actualment l’IBI mitjà a Olesa és de 492€, si s’aplica aquest 5,5% (sense modificar el número de contribuents ni la quota íntegra) se situa a 519€. L’impost es pot  fraccionar en sis rebut, el que implica una pujada mitjana de 4,58€ per rebut.”Encara es manté per sota de l’IBI mitjà del Baix Llobregat (572€ l’any 2024) i per sota de l’IBI mitjà de Catalunya (523€ - 2024)” va concretar. 

Audio file


També es va aprovar la modificació la taxa número 5 corresponent a l’impost sobre instal·lacions, construccions i obres (ICIO) per adequar-se a normativa i s’inclou una nova tipologia en les obres de reforma i rehabilitació.

Una altra de les ordenances que va centrar el debat va ser la de taxa 18 per recollida, tractament i eliminació de residus sòlids. Una taxa que van explicar s’ha hagut d’incrementar obligats per la normativa 7/2022 de residus, transposada per l’Estat des de la Unió Europea. 

El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va destacar que aquest any es congela tant la taxa domèstica com la comercial. La part domèstica va quedar fixada en 211.71€, “un augment el de l’any passat que va poder cobrir el 85% del cost de la recollida i la gestió dels residus”, va apuntar el regidor. 

L’any passat es va aplicar també una tarificació més social de manera que la gent pogués beneficiar-se d’unes reduccions en funció de la seva renda i els membres que formen part de la unitat de convivència. Aquest any s’amplien els beneficis fiscals per aquelles unitats familiars que tinguin un membre amb la condició de gran discapacitat i podran optar a una reducció del 85% de la seva quota. També s’adapta la categoria de família monoparental en funció de la renda.

Pel que fa a la taxa comercial, que també s’ha congelat, Carreira va destacar que  “es fa una distinció entre els comerços i petites industries ubicades a sòl industrial, que no hauran de pagar la taxa en aquells supòsits que acreditin tenir gestió privada de residus”. 

Audio file


Finalment, les taxes relatives a la Deixalleria Municipal s’incrementen un 5% per l’increment dels costos de trasllat i tractament. Es mantenen les bonificacions mediambientals per ús de la deixalleria de fins el 10% i també el coeficient de ponderació per membres amb discapacitat superior al 33% i superior al 65%.

Seguidament, el regidor de  Promoció Econòmica, Domènec Paloma, va explicar les taxes relatives a la seva àrea. Destaca la taxa 11 per l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa. Paloma va destacar que les modificacions “s’ha ajustat a la baixa el preu dels vetlladors i s’han incorporat el concepte de fiança única”. 
 

Audio file


També es va aprovar una modificació de la taxa per parades, barraques, casetes de venda i espectacles o atraccions situats en terreny d’ús públic on s’afegeix el supòsit de mudances (12). Pel que fa a la taxa per la prestació dels serveis d’intervenció administrativa (17) s’actualitzen les tarifes i s’introdueixen coeficients reductors. 

Per la seva banda, l’alcalde i regidor d’Urbanisme, Marc Serradó, va explicar les taxes de la seva àrea. Hi ha dues taxes que s’integren per simplificar la tramitació i s’actualitzen tarifes per la tramitació administrativa. Es tracta de la taxa per l’obertura de rases en terreny públic i qualsevol remoguda en la via pública del paviment de les voreres (8) i la taxa per l’ocupació de terrenys d’ús públic amb mercaderies i materials de construcció, runes, bastides i altres instal·lacions (9). També s’actualitza les tarifes de l’ordenança fiscal corresponent a la taxa per llicències o comprovació d’activitats comunicades en matèria d’urbanisme (16). 

Un cop presentades totes les ordenances que es modifiquen, l’alcalde d’Olesa, Marc Serradó, va tancar l’exposició d’arguments afirmant que l’equip de govern s’ha vist obligat a fer la pujada d’impostos “per poder executar els projectes de municipi previstos i mantenir els serveis a la ciutadania, ja que els municipis es financen, fonamentalment, a través de les ordenances fiscals, la capacitat impositiva (impostos i taxes); i també a través de transferències corrents”, va dir. 

En aquesta línia Serradó es va queixar del model de finançament local. Va dir que “els ajuntaments estem assumint molta més despesa de la que estrictament tocaria per competències, suportant increments de costos que creixen més que la capacitat de finançament”. Des de 2013 fins a 2025, les despeses municipals han crescut un 57%, mentre que els ingressos només un 40%, segons l’Associació Catalana de Municipis.

Per tot això, l’alcalde va titllar el model de finançament d’injust i desigual i va demanar fer una reforma estructural del sistema de finançament local que permeti als municipis finançar-se sense pressionar fiscalment al ciutadà. “S’ha hagut de fer un esforç titànic d’ajust fiscal, amb l’objectiu de contenir la pressió fiscal al ciutadà i de mantenir serveis fonamentals a les persones i de manteniment i millora d’allò públic” , va explicar Serradó. 
 

Audio file


Presentada al ple la proposta d'ordenances fiscals pel 2026, va començar el debat amb la resta de grups municipals.  

El regidor no adscrit, Jordi Martínez, va reprovar al govern municipal que no s’hagués citat a l’oposició per explicar les ordenances i que, “tot i que en general em podrien semblar bé, no puc estar d’acord” va dir. “Amb les ordenances aprovem el 40% dels ingressos del pressupost i no sé en què es gastaran els ingressos. Estem aprovant un ingrés sense saber la despesa”, va afegir. 
 

Audio file

El regidor de Ciutadans, José M. Paniello, va coincidir amb el regidor Jordi Martínez en la queixa per la manca d’explicació de les ordenances que es portaven a aprovació plenària. “No puc estar d’acord amb penalitzar amb un increment del 5,5%  l’IBI, molt per sobre del 2,7 de l’IPC avançat,  per quadrar uns pressupostos que no sé a on aniran”, va criticar.
 

Audio file

Des d’Olesa Oberta-En Comú Podem, el regidor Samuel Rodríguez es va sumar a la crítica de la pujada de l’IBI del que va dir “ja porta una pujada acumulada del 25%” i va criticar “que no es portin a votació les ordenances per separat, agrupades per contingut per poder debatre-les. Hi ha taxes amb variacions mínimes que no necessiten molt debat i en canvi d’altres que sí que s’han de desenvolupar”. 
 

Audio file

Jessica Fernández, regidora del Partit Popular,  també es va sumar a les crítiques de l’oposició per no haver tingut accés a la informació de les ordenances prèviament al ple i haver de votar-les en bloc totes juntes. “S’haurien de debatre en un ple extraordinari per poder detallar-les i votar-les una a una”, va dir. La regidora popular es va manifestar en contra de pujar impostos com l’IBI “no em sorprèn aquesta pujada del 5,5% que se suma a les pujades d’anys anteriors, i que es justifiqui amb el manteniment de serveis, quan tenim carrers i places amb brutícia i deixadesa”, va criticar.

Audio file

Per part del PSC, el regidor Fernando Vicente, també es va sumar a la crítica de que no els havien informat sobre les ordenances i que entenien que l’IBI pugés un 5% perquè fan falta diners per projectes i serveis però no sabien a què es destinaria el pressupost. “Entenem que hi ha qüestions més equilibrades, d’altres que no acaben de ser justes ni solidàries, però sobretot enteníem que havien de ser compartides per tots els que formen part del consistori i no ha estat així. Són les vostres ordenances i les voteu vosaltres”, es va lamentar el regidor socialista.
 

Audio file

Responent a les crítiques de l’oposició sobre la pujada de l’IBI, Serradó va explicar que l’IBI és l’impost principal, suposa aproximadament un 70% del finançament via impostos, i l’IBI absolut està per sota de la mitjana comarcal i de Catalunya. “Estem intentant pujar el mínim necessari els impostos per poder mantenir els serveis que es presten a la ciutadania, però si no volem carregar al ciutadà, s’ha de canviar el model de finançament local que està obsolet“.
 

Audio file

Posteriorment al debat, les diferents formacions van formular el seu sentit del vot. 

Josep M. Paniello, portaveu de Ciutadans, va repetir que  votaria en contra perquè “no estic d’acord que es fusionin i que es presentin a votació totes les ordenances juntes”.
 

Audio file

També va coincidir Samuel Rodríguez, d’Olesa Oberta-En Comú Podem, en que votarien en contra perquè es portaven a votació totes les ordenances juntes. Va dir que la majoria les haguessin votat favorablement però al votar tot junt les explicacions no els havien convençut. “Nosaltres no proposem retallades, sinó més ingressos però que ho facin aquelles persones i entitats que s’ho poden permetre”, va argumentar.
 

Audio file

Per part del Partit Popular, Jessica Fernández, també va reiterar el seu vot contrari per la manca d’informació sobre les ordenances. La regidora popular va criticar la depesa de pressupost en projectes que creu prescindibles, com és el cas de l’ampliació de la biblioteca Santa Oliva “la biblioteca tal i com estava ja estava bé. No entenc que s’hagi de gastar tants diners en un equipament que funcionava bé”.  
 

Audio file

Per contra, Ferran Cerdeira, de Junts per Olesa, va manifestar el seu vot favorable a la modificació de les ordenances fiscals “per responsabilitat, per garantir l’equilibri pressupostari entre ingressos i despeses”, va dir,  i va fer una crida a tots els partits i administracions superiors per aconseguir una nova llei de finançament local que tregui la pressió fiscal als ajuntaments. 
 

Audio file


També el portaveu d’ERC, Jordi Parent, va dir que la seva formació votaria a favor perquè “s’han inclòs reduccions associades a la capacitat de renda i també per l’augment moderat de l’IBI, on s’ha fet un gran esforç per no pujar-lo més” va destacar. A l’igual que els seus socis de govern Parent també va reclamar una nova llei de finançament local per no haver de pujar impostos i taxes per cobrir els serveis que es presten a la ciutadania.
 

Audio file

També es va manifestar en la mateixa línia Ivan Carreira, portaveu del Bloc, a favor d’unes ordenances que han fet un esforç de contenció “agraïm tot el treball que s’ha fet i l’esforç de contenció de les ordenances” i es va sumar a la petició d’un nou model de finançament local.
 

Audio file

Finalment, des del PSC, el regidor Fernando Vicente va concloure que la seva formació votaria en contra “perquè, com l’any passat, no hem participat de les ordenances, i per tant tornarem a fer el vot contrari”. 
 

Audio file

La proposta d’ordenances fiscals per al 2026 va quedar aprovada amb els vots favorables de l’equip de govern (12 vots) format pel Bloc (6 vots), ERC (4 vots), i Junts per Olesa (2 vots); 9 vots en   contra: 6 regidors del PSC, 1 del PP, 1 d’Olesa Oberta i 1 més de Ciutadans;  i 1 abstenció del regidor no adscrit Jordi Martínez.

Un punt separat va ser l’aprovació de la modificació l’ordenança fiscal número 25 corresponent a la taxa per la instal·lació de quioscos a la via pública, on es va proposar bonificar la taxa en els casos de quioscos de venda de loteria d’organitzacions de persones amb ceguesa. Es va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern (Junts per Olesa, ERC i El Bloc), Ciutadans i Olesa Oberta, l’abstenció del PSC i del regidor no adscrit Jordi Martínez i el vot en contra del Partit Popular.

Conveni pel servei de bus urbà

El servei de transport urbà es presta a través d’un conveni de l’Ajuntament amb l’empresa TGO i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). El departament d’Intervenció va metre un informe de disconformitat amb el criteri tècnic on manifestava el seu desacord perquè el servei es prestés mitjançant conveni i no contracte. Donada la diferència de criteris es va portar a ple i es va aprovar no acceptar les objeccions formulades per la Intervenció municipal. 

L’alcalde, Marc Serradó, va apuntar que en tot moment es tractava d’una discrepància jurídica. “és un conveni que ofereix la Generalitat a molts ajuntaments i respon als interessos generals dels ciutadans, perquè si féssim contracte no el podrien pagar perquè es duplicarien els costos”, va explicar Serradó. 
 

Audio file

Josep M. Paniello, de Ciutadans,  es va mostrar en desacord “perquè per aquesta fórmula tot el benefici és per a TGO i és l’Ajuntament qui es fa càrrec de les possibles pèrdues”, va dir.
 

Audio file

Des d’Olesa Oberta En Comu Podem, Samuel Rodríguez també es va manifestar en aquest sentit “perquè fem un conveni amb la Generalitat que és gravós per l’Ajuntament. A l’any li donem uns 8.000€ més de benefici i el risc de la gestió recau en l’Ajuntament”, va apuntar. 
 

Audio file

També es va mostrar contrària la regidor popular, Jessica Fernández, que va dir tenia poca informació al respecte i va fer un prec a l’alcalde “per a que negociés amb TGO perquè recuperés el servei de transport escolar”.
 

Audio file

Sobre aquesta petició directa l’alcalde li va respondre que, com a empresa privada, l’Ajuntament en aquest servei escolar no podia intervenir.

Des del PSC, el regidor Carlos Fernández va qualificat aquest debat de “molt complex i tècnic” i va manifestar que la seva formació compartia el criteri d’Intervenció. Va explicar que hi ha diferents maneres de poder calcular el benefici industrial i que la pròpia normativa no estableix un criteri fixat i reglat sobre quin ha de ser el benefici industrial en un conveni o un contracte de serveis.  “Una part considera que el benefici industrial del 10% és l'adequada, i l'altra, que ha de ser d'un 6%. Per nosaltres, per l'interès general, un 6% de benefici industrial hauria de ser més que suficient”, va explicar.
 

Audio file

Aquest punt es va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern, l’abstenció del regidor no adscrit Jordi Martínez i del PSC i el vot contrari de Ciutadans, Olesa Oberta-En Comú Podem i el PP.

Addenda de modificació del conveni de l’Oficina Local d’Habitatge

D’altres punts destacats que es van aprovar al ple ordinari del mes de setembre van ser l’addenda de modificació del conveni de col·laboració entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Oficina Local d’Habitatge (OHL) per al període 2024-27. 

L'Oficina Local d’Habitatge és un servei municipal que treballa en coordinació amb l'Agència d'Habitatge de Catalunya. La seva funció principal és apropar serveis que ofereix el ciutadà: informació sobre línies d'ajut, inscripcions al registre de sol·licitants d'habitatge de protecció oficial, assessorament davant d'un deute hipotecari o gestió de sol·licituds de cèdules d'habitabilitat, entre d’altres. “Tots aquests serveis són possibles gràcies al conveni de col·laboració entre l'Ajuntament i l'Agència que el dota econòmicament. Aquest addenda que es vol aprovar preveu ampliar en 10 mil euros més l’aportació de l’Agència de l’Habitatge a l’Oficina Local”, va explicar el regidor d’Habitatge Joan Martínez.
 

Audio file

Tots els partits van votar a favor, excepte el PP, i van valorar positivament el fet de rebre més recursos per a habitatge. 

Moció d’Olesa Oberta-En Comú Podem perquè les persones desnonades pugin accedir a habitatges municipals amb els seus animals de companyia 

El grup municipal d’Olesa Oberta- En Comú Podem va presentar una moció perquè les persones desnonades amb animals de companyia puguin accedir a un habitatge municipal. Aquesta era la segona vegada que aquesta formació la presentava i tampoc va prosperar. 

La formació demanava que, complint amb la llei de benestar animal, l’Ajuntament es fe càrrec de la gestió i cures dels animals desemparats o quan els titulars no els poden atendre per trobar-se en situació de vulnerabilitat, que es permeti la seva entrada a llocs relacionats amb assumpte socials i que puguin entrar a espais residencials de l’Ajuntament com albergs, refugis i centres assistencials, entre d’altres.

Per la defensa de la moció, Samuel Rodriguez, va explicar que hi ha unes necessitats bàsiques d'alimentació i de serveis veterinaris que moltes persones, per la seva situació econòmica, no poden cobrir i que és d’obligat compliment que l'Ajuntament els ajudi “a part d’alimentació i vacunes, també formació continuada de sensibilització de la societat, i també que els animals de companyia puguin entrar en els departaments relacionats amb assumpte socials”.
 

Audio file

La resta de formacions polítiques van manifestar compartir l’esperit però també van lamentar que l’Ajuntament d’Olesa no tenia prou capacitat pressupostària per fer-se càrrec de l’alimentació, vacunes etc ni garantir la convivència de persones amb animals en espais compartits. 

El regidor no adscrit, Jordi Martínez, va explicar que compartia l’esperit i hi votaria a favor però que la moció es tenia que haver consensuat per a que pogués tirar endavant. “Entenc que quan una persona està en una situació vulnerable i de patiment potser només té el recolzament del seu animal de companyia, però penso aquesta regulació no pot estar fixada i que s’ha de veure cas a cas i resoldre pel sentit comú” va argumentar.
 

Audio file

En el seu torn, el regidor de Ciutadans, Josep M Paniello, va dir que també estava d’acord amb complir la llei de benestar animal i en els beneficis que aporten els animals de companyia “però que si no hi ha pressupost municipal suficient, els recursos són primer per a les persones. L’administració que fa la llei ha de dotar també als ajuntaments dels diners per poder complir-la” va puntualitzar.  
 

Audio file

El regidor Joan Martínez, del Bloc, també es va manifestar en aquesta línia i li va respondre que l’Ajuntament no té capacitat pressupostària per garantir vacunes, pinso, assistència veterinària, etc. “Tampoc no podem garantir la convivència dins d’un espai comú compartit, si hi ha gent amb al·lèrgies, per exemple”.
 

Audio file

El darrer regidor en intervenir va ser Ferran Cerdeira, de Junts per Olesa, que va explicar que votarien en contra “pels motius pressupostaris que havia explicat el regidor Joan Martínez i pels motius que ja va explicar la regidora Emma Duran quan fa un mes ja es va presentar també aquesta moció”.
 

Audio file

La moció va tenir els vots favorables de qui la presentava, Olesa Oberta-En Comú Podem i del regidor no adscrit Jordi Martínez, les abstencions de Ciutadans, PP i PSC; i els vots en contra de l‘equip de govern (Junts per Olesa, ERC i El Bloc).

Moció del grup socialista d’adhesió al programa “Mejores Amigos” 

En canvi sí que es va aprovar una altra moció presentada pel PSC en la mateixa línia. Es tracta d’una proposta d’adhesió al programa “Mejores Amigos” per la protecció del vincle entre persones en situació de vulnerabilitat i els seus animals de companyia del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, conjuntament amb la Fundació FADA.

El programa ofereix assessorament, formació i recursos als ajuntaments per poder atendre les necessitats de les persones en situació de vulnerabilitat que conviuen amb animals. Estableix protocols d’actuació, col·laboració amb entitat de protecció animal i eines perquè la persona no hagi de renunciar al seu animal per motius econòmics, socials o sanitaris. 

“Aquest programa no representa cap cost per l’Ajuntament i ens ofereix un seguit de serveis que nosaltres no podem donar: assessorament i recursos tècnics, protocols d’actuació, col·laboració amb entitats de protecció animal i eines i ajudes per garantir alimentació, atenció veterinària i suport en situacions d’emergència”, va argumentar el regidor Fernando Vicente que va presentar la moció.
 

Audio file

La resta de grups van manifestar el seu suport a la moció manifestant els avantatges que oferia el programa i sense cost extra per al consistori. 
Aquesta moció es va aprovar amb els vots a favor el govern tripartit (Junts per Olesa, ERC i el Bloc), Olesa-Oberta, el PSC i el vot del regidor no adscrit Jordi Martínez, el vot en contra de Ciutadans i l’abstenció del partit popular.

Precs i preguntes

En l’apartat de precs i preguntes dels grups municipals el regidor no adscrit Jordi Martínez va insistir en un prec fet al ple de juliol sobre la causa que l’acusa de presumptes irregularitats i que van provocar la seva cessió. Per la seva banda, Josep M. Paniello, de C’s, va preguntar sobre el protocol anticiinendis del municipi i va demanar adoptar mesures contra la ocupació il·legal.
 
La regidora popular, Jessica Fernández, va fer una petició per a que l’espai de dol perinatal que és previst fer al cementiri municipal tingui la retolació en castellà, a més del català; i finalment Cristian Mesa, del PSC, va consultar sobre les obres de millora de la pista annexa al pavelló de bàsquet on entrena el Club de Gimnàstica Artística.
   
Pel que fa a les preguntes del públic assistent,  es va consultar sobre millores a la piscina municipal i sobre necessitats d’arranjament de voreres. 

Podeu veure tota la sessió del Ple municipal ordinari de setembre al canal de Youtube de l'Ajuntament.