Resum del Ple municipal celebrat el 27 de novembre de 2025
El punt més destacat va ser l’aprovació de l’Ordenança reguladora del Servei d’Assistència Domiciliària (SAD).
Ple municipal del 27 de novembre de 2025
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar aquest dijous l’Ordenança reguladora dels Serveis d’Assistència Domiciliària (SAD). L’objectiu principal de la nova normativa és adaptar el SAD a la realitat actual de les famílies, millorar-ne l’eficiència i garantir criteris clars i homogenis d’accés. La proposta va prosperar amb els vots a favor l’equip de govern (El Bloc, ERC i Junts per Olesa), així com PSC, Ciutadans Olesa i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. Olesa Oberta – ECP i Partit Popular hi van votar en contra.
El regidor de Benestar Social, Joan Martínez, va ser l’encarregat d’exposar el contingut de l’ordenança. Va subratllar que el reglament “respon a una realitat cada vegada més evident: moltes persones del municipi necessiten suport per continuar vivint a casa seva amb autonomia, seguretat i dignitat”. Martínez va situar el text en el context de l’envelliment de la població i del canvi en les estructures familiars, “on les cures que tradicionalment assumien les famílies, i molt especialment les dones, ja no es poden sostenir igual”. El reglament, va dir Martínez, “posa ordre i defineix de manera exhaustiva què és el servei, qui hi pot accedir, com es gestiona i quins drets i deures tenen les persones usuàries i l’Ajuntament”.
El regidor va remarcar que el SAD d’Olesa inclou:
• Servei d’ajuda a domicili: atenció personal (higiene, mobilitat, activitats bàsiques del dia a dia), suport socioeducatiu i tasques de neteja i manteniment de la llar en situacions de vulnerabilitat.
• Teleassistència avançada, operativa les 24 hores del dia.
Martínez també va posar l’accent en l’esforç pressupostari del consistori. Segons va recordar el regidor, el servei s’ha licitat per un total de 975.000 euros, i compta amb un cost real de 897.000 euros, “pràcticament doblant l’import de Martorell i per sobre d’Abrera i Esparreguera”. Va destacar que l’Ajuntament paga les hores a 24,90 euros, “molt per sobre dels 21 euros del contracte programa”, i va recordar que “la Generalitat només n’està finançant un 66%”.
En el debat de la proposta, el regidor no adscrit Jordi Martínez, va reclamar que l’Ajuntament es comprometés a establir un termini màxim per fer el Pla Individual d’Assistència (PIA) després que la Generalitat atorgui el grau de dependència: “Quan el grau ja està atorgat, la responsabilitat és de l’Ajuntament, i el reglament no diu en quin temps respondrem. Crec que hauria de constar amb un compromís explícit”. D’altra banda, Martínez va demanar que el reglament reculli les hores que corresponen a cada grau de dependència.
En la mateixa línia es va manifestar el regidor de Ciutadans Olesa, José Maria Paniello, que va insistir en agilitzar el temps de resposta des de Benestar Social a l’hora de la tramitació del PIA. Segons Paniello, el temps d’espera actual “és excessiu”. D’altra banda, el regidor va celebrar que el text contempli el copagament com a possibilitat: “Hi ha persones que poden assumir part del cost i d’altres que no. Per això hi ha Serveis Socials, per valorar cada cas”.
Per la seva banda, el regidor Samuel Rodríguez, d’Olesa Oberta – ECP, va argumentar el vot contrari del seu grup comparant l’ordenança municipal amb la guia de la Diputació de Barcelona sobre regulació del SAD. Segons va dir, el text d’Olesa “deixa fora serveis que la Diputació recomana incloure”, com ara serveis relacionats amb activitats de la vida diària més enllà de la neteja, com bugaderia o cuina; el suport a l’autonomia funcional o l’atenció, en el cas de la teleassistència, a persones amb limitacions temporals de l’autonomia.
Un altre punt que va criticar Rodríguez va ser el termini de resposta a queixes, suggeriments i reclamacions: “La guia de la Diputació recomana 30 dies. Aquí tripliquem el temps fins als 90 dies. No em sembla que això posi les persones al centre”.
En la seva intervenció, el portaveu del PSC, Fernando Vicente, va defensar que “avui no debatem només un text tècnic, també el municipi que volem ser. Les cures no són un favor, són un dret vinculat a la dignitat i la igualtat d’oportunitats”. Vicente va manifestar que el SAD ha de basar-se en tres pilars: drets, recursos i model de municipi. En aquest sentit, el regidor socialista va advertir que el reglament “només serà útil si es dota de recursos reals, amb un increment progressiu de les hores per usuari; una reducció de llistes d’espera i del temps de resposta; una millor coordinació amb el sistema sanitari, i unes condicions laborals dignes per a les treballadores del servei”.
Des del PSC, Vicente es va comprometre a acompanyar el govern en el desplegament “d’una estratègia d’Olesa com a ciutat cuidadora”, amb coordinació entre Serveis Socials, Salut, Habitatge i les entitats que treballen amb les persones més vulnerables”.
En resposta a les intervencions, el regidor de Benestar Social, Joan Martínez, va defensar que no s’hagin inclòs les hores per grau de dependència a l’ordenança perquè “són elements susceptibles de ser modificats”: “Si cada vegada que la normativa canviés les hores haguéssim de modificar el reglament, estaríem contínuament reobrint-lo. Per això s’ha optat per no fixar-les al text”.
Sobre les crítiques d’Olesa Oberta – ECP, va recordar que el document de la Diputació és un recurs tècnic i que “s’ha adaptat a la realitat del municipi amb criteris compartits entre l’equip tècnic municipal i la regidoria”.
Finalment, l’ordenança reguladora del Servei d’Assistència Domiciliària d’Olesa va quedar aprovada amb els vots favorables del govern municipal (El Bloc, ERC i Junts), PSC, Ciutadans Olesa i el regidor no adscrit Jordi Martínez, i els vots en contra d’Olesa Oberta – ECP i PP
Delegació a l’Ajuntament d’Abrera de la redacció del Pla Integral de Sanejament del sistema DABR
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar amb una àmplia majoria la delegació a l’Ajuntament d’Abrera per liderar la licitació, adjudicació i seguiment del Pla Integral de Gestió del Sistema de Sanejament (PIGSS) del ramal DABR, que integra els municipis d’Olesa, el Bruc, Collbató, Esparreguera i Abrera. El punt va obtenir el vot favorable de l’equip de govern (El Bloc, ERC i Junts), PSC, Olesa Oberta – ECP, Ciutadans i del regidor no adscrit Jordi Martínez, mentre que el PP es va abstenir.
El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va exposar que “aquesta delegació a l’Ajuntament d’Abrera permetrà simplificar la gestió i centralitzar els tràmits administratius en un únic ajuntament actuant com a cap de fila”. Segons va explicar Carreira, “totes les aigües residuals del Bruc, Collbató, Esparreguera i Olesa desemboquen a Abrera. És lògic que sigui aquest municipi qui lideri la redacció del Pla.” Carreira va remarcar que el PIGSS permetrà obtenir “un mapa exacte de l’estat del col·lector” i anticipar futures inversions en manteniment i millora.
El cost del projecte és de 429.757,04 euros, i serà subvencionat en un 90% per l’ACA, i en un 10% per la Diputació de Barcelona.
En aquest punt, el regidor del PSC Cristian Mesa, va intervenir per reclamar la necessitat de revisar i actualitzar el Pla Director de Clavegueram d’Olesa: “El PIGSS es basarà en el nostre pla director, que és útil però incomplet: les dades pluviomètriques són dels anys 90 i són insuficients”. El regidor socialista també va defensar que aquesta línia de treball “ens demostra que cal buscar formes de col·laboració amb els municipis de l’entorn. Podem millorar serveis i reduir costos en diferents àmbits”.
L’alcalde d’Olesa, Marc Serradó, va admetre que existeix “una voluntat manifesta” entre municipis del Baix Llobregat Nord per compartir serveis, però va advertir: “La llei no ho posa fàcil, i els contractes vigents de cada ajuntament limiten la possibilitat de mancomunar serveis complexos. En municipis petits hi ha mecanismes previstos, però en municipis grans caldrien noves eines legislatives.” Tot i així, va insistir que el govern municipal “no renuncia” a explorar camins per millorar serveis i eficiència.
El punt va obtenir el vot favorable de l’equip de govern (El Bloc, ERC i Junts), PSC, Olesa Oberta – ECP, Ciutadans i del regidor no adscrit Jordi Martínez, mentre que el PP es va abstenir.
Moció perquè no es sancionin els errors no fraudulents de la ciutadania
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar una moció conjunta presentada per Olesa Oberta – ECP, Ciutadans Olesa, i el regidor no adscrit Jordi Martínez amb l’objectiu de reclamar una fórmula jurídica que permeti no sancionar els errors no fraudulents comesos per la ciutadania en la seva relació amb l’administració. La proposta es va aprovar amb els vots a favor d’Olesa Oberta -ECP, Ciutadans Olesa, el regidor no adscrit, Jordi Martínez, i el PP. La resta de grups s’hi van abstenir.
El regidor d’Olesa Oberta – ECP, Samuel Rodríguez, va ser l’encarregat d’obrir la defensa de la moció. Rodríguez va explicar que la proposta que es portava a l’aprovació del Ple defensava concretament que les persones “poden equivocar-se en introduir la matrícula als parquímetres de la zona blava”. El regidor va afegir que “aquests errors involuntaris no haurien de comportar sancions, sobretot quan l’estacionament s’ha pagat correctament”.
Rodríguez va carregar especialment contra les enganxines que hi ha col·locades als parquímetres de la zona blava del municipi i que adverteixen amb el missatge: “Asseguris d'introduir correctament la matrícula del vehicle. Els errors de la matrícula seran objecte de sanció”. Rodríguez va assegurar que “aquest missatge és fals jurídicament, i dissuadeix la ciutadania de presentar al·legacions”.
José Maria Paniello, de Ciutadans Olesa, va intervenir per explicar que el seu grup havia donar suport a la moció perquè beneficia directament la ciutadania. “Defensa que l’Ajuntament, com a administració més propera a les persones, ha de reconèixer que tothom pot equivocar-se”. Segons Paniello, “cal buscar mecanismes perquè aquests errors es puguin admetre i corregir sense perjudicis”.
El regidor no adscrit, Jordi Martínez, va ser l’encarregat de tancar l’exposició de la moció, que va qualificar de “molt senzilla” i que, segons el regidor, “no caldria portar-la al ple”. Martínez va explicar que la iniciativa de presentar la moció va néixer molt abans de la nova Llei 9/2025 aprovada al Parlament i que reconeix, entre d’altres, el dret de ciutadans i funcionaris a rectificar errors comesos sense mala fe en els procediments administratius. “Això no va de la llei del 2025, va de sentit comú. Si una persona paga el tiquet de la zona blava i s’equivoca en un número de la matrícula, no caldria ni una moció. Caldria una administració que accepti que la gent es pot equivocar”, va dir Martínez.
El regidor també va subratllar que, mentre la instructora mantingui el criteri actual, “per molt que aprovem avui aquesta moció no la tirarem endavant”, perquè “no reconeix l’error en cap cas”.alhora, va criticar les enganxines als parquímetres que diuen que “els errors seran objecte de sanció”, i va demanar retirar-les immediatament.
Des del govern, l’alcalde d’Olesa, Marc Serradó, va explicar que la moció es debat en un nou context legal marcat per l’entrada en vigor de la Llei 9/2025, que modifica la Llei 26/2010. Segons l’alcalde, la norma “genera un abans i un després” en la relació entre administració i ciutadania, i va celebrar la seva aprovació perquè reforça un sector públic “eficient, eficaç i que generi confiança”.
L’alcalde va detallar els tres eixos principals de la nova llei:
1. Dret a una atenció adequada, que prohibeix obligar a demanar cita prèvia per ser atès presencialment.
2. Dret a una bona administració, incloent-hi l’obligació de fer servir un llenguatge administratiu clar.
3. Principi de confiança i dret a rectificar errors, que estableix l’absència de sancions per errors no fraudulents.
A partir d’aquest nou marc, l’alcalde va afirmar que la moció era “innecessària”, perquè la llei “està per sobre de qualsevol moció” i és la que permetrà realment canviar el criteri de la instrucció: “Amb aquest marc legal, la instrucció podrà aplicar la llei. Aquesta moció, en canvi, no ho pot fer”. A més, Serradó va considerar que la proposta era incompleta, ja que “només aborda els errors vinculats a la zona blava i no tots els supòsits possibles d’errors no fraudulents”.
Per la seva banda, el regidor del PSC, Carlos Fernández, va lamentar que la moció sigui “paper mullat”. “No perquè hi hagi una nova llei”, va dir Fernández, sinó perquè “l’última decisió és el criteri interpretatiu d’un funcionari, i això no canviarà amb una moció”. Fernández va anunciar que el PSC votaria “des de la responsabilitat”, i va assumir que el criteri continuarà sent punitiu “mentre no canviï el govern”.
En el seu torn, Ferran Cerdeira, de Junts per Olesa, va manifestar que el seu grup compartia el fons de la proposta, “perquè defensa que l’administració ha d’estar més a prop de la ciutadania i que els errors humans no haurien de comportar sancions”, i va recorda que el seu grup havia votat a favor de la nova llei al Parlament. Cerdeira va indicar que la moció es va presentar abans de l’aprovació de la norma, i que “ara la llei ja ho cobreix”.
Des d’ERC, Raül Asensio va recordar que el seu partit era un dels impulsors de la nova llei al Parlament: “Aquesta proposta de llei l’hem treballat conjuntament amb altres partits. Va entrar en vigor el dia 15 i ens hi ajustarem. L’abstenció és coherent amb el nou marc legal.”
En la mateixa línia es va manifestar el regidor Ivan Carreira, d’El Bloc: “Compartim l’esperit de la moció. L’administració ha de ser humana i la confiança és clau, però la llei ja ho regula. No cal duplicar-ho.”
Finalment, la proposta es va aprovar amb els vots a favor d’Olesa Oberta -ECP, Ciutadans Olesa, el regidor no adscrit, Jordi Martínez, i el PP. La resta de grups s’hi van abstenir.
Renovació de l’adhesió al Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental
El Ple municipal va aprovar la renovació de l’adhesió d’Olesa de Montserrat al Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, l’ens responsable del tractament de la fracció resta al Centre de Tractament de Residus del Vallès, situat a Vacarisses. L’acord permet al municipi continuar portant-hi els residus no reciclables durant quatre anys més, de l’1 de novembre de 2025 al 31 d’octubre de 2029. Van votar-hi a favor Junts per Olesa, ERC, El Bloc, PSC, Olesa Oberta – ECP i el regidor no adscrit Jordi Martínez. Ciutadans i PP es van abstenir.
El regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat, Ivan Carreira, va recordar que es tractava d’una renovació, ja que Olesa està adherida al Consorci des de fa anys. Ara bé, el regidor va aprofitar per alertar del l’evolució del preu públic per tona de residus, “que ha passat de 53 euros el 2021, als 123 euros actuals. Amb unes 6.500 tones anuals que es generen al municipi, això suposa un cost aproximat de 800.000 euros”.
Per aquest motiu, Carreira va remarcar la importància del canvi de model en la gestió de residus que s’està impulsant des del consistori, ja que “reduir la fracció resta per sota de les 5.000 tones, podria comportar un estalvi d’uns 200.000 euros”.
Des d’Olesa Oberta – ECP, Samuel Rodríguez va fer una crida a la responsabilitat de la ciutadania: “No fer una recollida selectiva adequada ens surt molt car. És per prendre consciència que si no separem bé, pagarem molt més. Fer-ho pel medi ambient és important, però fer-ho per la butxaca també.”
En la mateixa línia es va manifestar el regidor socialista Cristian Mesa, que va afegir que “ens agradi o no el nou model de recollida, si no reduïm el volum de rebuig tindrem un problema greu. Els abocadors de la zona estan pràcticament plens, i això encareix el sistema any rere any.”
El regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat va agrair les intervencions i va remarcar que el benefici de separar correctament és doble: “Quant més residus es recuperen per al reciclatge i menys se’n destinen al rebuig, menor és el cost global del servei”.
La renovació de l’adhesió d’Olesa al Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental va quedar finalment aprovada amb els vots del govern municipal (el Bloc, ERC i Junts per Olesa), PSC, Olesa Oberta – ECP i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. Ciutadans i PP es van abstenir.
Baixa del Pacte Industrial de la Regió Metropolitana
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va aprovar dijous donar-se de baixa de l’Associació Pacte Industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona, un organisme que aglutina administracions, agents socials, empreses i universitats amb l’objectiu d’impulsar la competitivitat industrial i el desenvolupament econòmic al territori metropolità. El punt va tirar endavant amb els vots a favor de l’equip de govern (El Bloc, ERC, Junts), PP, Olesa Oberta – ECP i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. PSC i Ciutadans es van abstenir.
El regidor de Promoció Econòmica, Domènec Paloma, va ser l’encarregat d’exposar el punt a l’aprovació del Ple. Paloma va explicar que la decisió es prenia “després d’una revisió interna de les memòries i activitats vinculades a aquesta associació durant els darrers anys”. Segons aquesta anàlisi, Paloma va detallar que “l’Ajuntament no ha mantingut cap acció ni col·laboració activa amb el Pacte Industrial en aquest període, i no s’hi havia detectat cap retorn directe que justifiqui la continuïtat”.
Tot i que Paloma va reconèixer que l’associació “fa una bona tasca en l’àmbit metropolità, el seu enfocament no s’ajusta a les necessitats específiques del Baix Llobregat Nord, on Olesa treballa sobretot amb altres agents econòmics vinculats al territori”. En aquest sentit, el regidor de Promoció Econòmica va destacar col·laboracions consolidades amb organismes com el Consell Comarcal, PIMEC, la Cambra de Comerç de Terrassa, o iniciatives compartides amb municipis veïns com Fem Xarxa, Fem Empresa.
Des de Ciutadans, el regidor José Maria Paniello va considerar que la quota anual (850 euros aproximadament) no representava un cost significatiu i que “l’associació aportava una font d’informació addicional”, encara que no fos directament centrada en Olesa.
Per la seva banda, des d’Olesa Oberta – ECP, Samuel Rodríguez va valorar positivament la revisió i avaluació periòdica del rendiment i la utilitat de totes les aportacions de l’Ajuntament. Rodríguez va celebrar que s’hagués determinat que l’adhesió no generava beneficis per al municipi.
El punt va tirar endavant amb els vots a favor de l’equip de govern (El Bloc, ERC, Junts), PP, Olesa Oberta – ECP i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. PSC i Ciutadans es van abstenir.
Anul·lació de diverses autoritzacions i disposicions de despesa vinculades a l’antic contracte de neteja
Durant el Ple ordinari del mes de novembre, celebrat dijous al vespre, es va aprovar l’anul·lació de diverses autoritzacions i disposicions de despesa pendents i la devolució de les garanties dipositades per l’empresa Òptima Facility Service SL, corresponents a l’antic contracte de neteja d’edificis i dependències municipals. El punt es va aprovar amb els vots a favor de l’equip de govern (El Bloc, ERC, Junts), PSC i el regidor no adscrit, Jordi Martínez. Ciutadans Olesa, Olesa Oberta – ECP i PP i es van abstenir.
El regidor de Gestió de l’Espai Públic i Equipaments, Raül Asensio, va explicar que es portava a l’aprovació del Ple “l’anul·lació d’autoritzacions de despesa que havien quedat retingudes durant la vigència del contracte, per un import total de 29.154,47 euros, després de comprovar que totes les factures presentades per l’empresa han estat correctament pagades”.
Paral·lelament, va aclarir Asesnsio, també es procedirà a retornar a l’empresa les garanties dipositades durant l’execució del servei. L’import total que es reemborsarà és de 242.123 euros.
Reconeixement extrajudicial de crèdit
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat també va aprovar un reconeixement extrajudicial de crèdit per un import de 28.651,88 euros. El regidor d’Hisenda, Joan Martínez, va exposar que en aquest cas, es tractava de cinc factures pendents corresponen principalment al servei de transport urbà i interurbà, gestionat per Transports Generals d’Olesa, i a treballs d’enllumenat públic executats per Alumbrados Viarios.
Pel que fa al transport, el regidor va explicar que les factures principals corresponen als serveis prestats els mesos de juliol i agost de 2025, amb un import de 16.726,47 euros cadascuna. A aquestes se’ls afegeixen les factures rectificatives associades a la recaptació de bitllets: 5.313,65 euros en el cas de juliol i 3.309,50 euros en el d’agost. En total, les despeses vinculades al TGO pugen a 24.829,79 euros.
La cinquena factura, d’Alumbrados Viarios, correspon a la reparació del semàfor per a persones amb ceguesa situat a l’encreuament de l’avinguda de Francesc Macià amb el carrer de Mallorca, malmès pels forts aiguats de juliol. Segons Martínez, “tot i que la partida disposava de crèdit per altres reparacions, la urgència de l’actuació feia necessari validar la despesa a través del REC”. L’import de la intervenció va ser de 3.822,09 euros.
La votació es va resoldre amb els vots favorables de l’equip de govern (El Bloc, ERC i Junts per Olesa) i del regidor no adscrit, Jordi Martínez, mentre que Ciutadans Olesa, Olesa Oberta - ECP, PP i PSC es van abstenir.
Altres punts
Durant el Ple ordinari del mes de novembre també es va aprovar el règim de dedicació parcial i la retribució del regidor Ivan Carreira, responsable de les àrees de Medi Ambient i Protecció Civil. Segons l’acord, Carreira exercirà el càrrec amb una dedicació del 50%, amb efectes des del 27 de novembre de 2025. El govern municipal va justificar aquesta dedicació ampliada assenyalant que el regidor és el responsable directe de projectes d’elevada complexitat. En aquest sentit, es va destacar el desplegament del nou contracte de recollida de residus i neteja de la via pública, així com l’elaboració del DUPROCIM, el document que planifica i organitza la protecció civil al municipi.
També es van aprovar, en aquest cas per unanimitat, dues autoritzacions de comptabilitat de treballadors municipals.
En el torn de precs i preguntes, les qüestions plantejades pels grups de l’oposició van girar al voltant de els equipaments esportius del municipi, la retolació de l’espai de dol perinatal al Cementiri Municipal, i la campanya de difusió del nou servei de recollida municipal de voluminosos i de restes de poda, entre d’altres. A més, el regidor no adscrit, Jordi Martínez, va tornar a demanar la creació d’una comissió d’investigació sobre el seu cas.