Olesa de Montserrat celebra el Dia Internacional del Turisme amb tres jornades dedicades a la difusió del patrimoni, el paisatge i la gastronomia local
Del 25 al 27 de setembre hi haurà diferents propostes gratuïtes com conferències, presentacions de llibres, visites guiades i una caminada.
Olesa de Montserrat se suma un any més a la celebració del Dia Internacional del Turisme amb un programa d'activitats que es desenvoluparà del 25 al 27 de setembre. La proposta, adreçada a tots els públics, combinarà patrimoni, natura, cultura i gastronomia local al llarg de tres jornades amb conferències, presentacions, visites guiades i una caminada.
El regidor de Turisme de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat, Xavier Rota, ha explicat que l'objectiu de la celebració és "posar a l'abast de tothom el patrimoni que tenim" i donar-lo a conèixer amb una sensibilitat turística cap al patrimoni històric i natural del municipi.
El divendres 25 de setembre, el programa començarà amb una activitat centrada en un dels elements més emblemàtics d'Olesa: la Torre del Rellotge. A les 19 h hi haurà una conferència a càrrec del rellotger i historiador Eduard Farré i Olivé, al Centre Cultural Cal Puigjaner. Aquesta és una proposta de Òmnium Cultural del Pla de Montserrat.
El regidor de Turisme, destaca que “l'especialista és rellotger d'ofici i mestre durant 36 anys de l'Escola de Rellotgeria de Barcelona. És expert en rellotgeria històrica i explicarà la maquinària del rellotge de la torre, la història del fabricant i les seves característiques tècniques”.
Farré és autor de centenars d'articles i llibres sobre la història dels rellotges i, en particular, de la rellotgeria catalana. Ha realitzat reproduccions i reconstruccions de rellotges històrics per a museus i edificis d'arreu d'Europa.
Després de la conferència hi haurà una visita guiada a la Torre del Rellotge. Ateses les característiques de l'edifici, que no permeten un accés multitudinari, l'activitat es farà en tres grups de 10 persones, amb un total de 30 places. La visita se centrarà en les explicacions d'Eduard Ferrer davant de la maquinària.
El dissabte 26 de setembre, a les 19 h, es farà la presentació del llibre “Parc Natural, Muntanya de Montserrat”, obra del fotògraf olesà Jaume Morera Barreda.
Morera, vinculat al Centre Muntanyenc i de Recerques Olesà, està especialitzat en fotografia de paisatge i patrimoni, i ha col·laborat amb la revista “Descobrir”. L'obra és una autoedició de l'autor i recull imatges de la muntanya de Montserrat. Durant la presentació, Morera explicarà algunes de les fotografies i la feina de preparació que hi ha al darrere.
Caminada a l’ermita de Sant Jaume
El diumenge 27 de setembre serà la jornada més completa del programa. A partir de les 9 h hi haurà una caminada a la masia i l'ermita de Sant Jaume, situada a la zona de Ribes Blaves. El punt de trobada és al carrer de Joaquim Font (al parc del davant de l’escola Puigventós). Es tracta de la segona edició d'aquesta activitat, que té com a objectiu redescobrir un indret molt desconegut del terme municipal.
La visita guiada anirà a càrrec de Miquel Martínez Motis, fill de la casa de Sant Jaume, arqueòleg i historiador guardonat amb el darrer premi de recerca Vila d’Olesa per un treball sobre aquest indret.
Xavier Rota ressalta que “sobretot l'explicació se centrarà en la capella del segle XVI, destruïda l'any 1936 als inicis de la Guerra Civil, que la família s'ha esforçat a consolidar i restaurar per evitar-ne la degradació. L'entorn de Sant Jaume conserva encara l'activitat agrícola, amb vinya i horta, i és un dels pocs masos d'Olesa que ho manté”.
L’excursió té un recorregut de 9 quilòmetres de dificultat mitjana. El primer tram és el camí de les Pujades, asfaltat, i la resta transcorre per camins de terra fins a la capella. Cal portar aigua, esmorzar, calçat i roba adequats.
La caminada es fa amb la col·laboració de l'Associació d'Amics del Camí de Sant Jaume de Sabadell. Dos membres d'aquesta associació, hospitalers del camí, oferiran un concert de música amb el grup La Perla del Segre, per recuperar l'esperit de l'antic aplec de Sant Jaume.
L'acte també inclourà la presentació oficial de les Petxines de Sant Jaume, un dolç d'Olesa creat per a l’ocasió per la Pastisseria Perarnau. La iniciativa va sorgir a partir de la troballa, al barranc de Sant Jaume, d'un motlle de fer magdalenes -unes pastes tradicionals anomenades "petxines"-, vinculat a la tradició del Camí de Sant Jaume.
Històricament, existeix la llegenda d'una butlla papal que atorgava als peregrins que anessin a Sant Jaume d'Olesa les mateixes prerrogatives que si haguessin anat a Santiago de Compostel·la. La regidoria de Turisme va proposar a la pastisseria recuperar aquesta tradició, i el resultat és un dolç en forma de petxina que es podrà tastar gratuïtament tant el dissabte 26 com el diumenge 27.
Totes les activitats són gratuïtes. Les inscripcions es poden fer a través del codi QR del cartell o al portal Entràpolis.