Olesa tornarà a celebrar les Jornades de Memòria i Justícia

La setmana vinent se celebraran les XIII Jornades de Memòria i Justícia al municipi. Com a edicions passades, s’han previst tres actes de commemoració a les víctimes de l’Holocaust amb una temàtica diversa: la presentació d’un llibre, una ofrena floral i la projecció d’un documental.

Image
Cartell de XIII memòria i justícia amb dates d'activitats

La regidoria de Cultura i Memòria Històrica organitza la primera de les jornades de Memòria Històrica coincidint amb la setmana del 27 de gener, Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust. “També fem Jornades de Memòria Històrica al voltant del 14 de abril per a la commemoració de la proclamació de la Segona República i a la setmana del 15 d’octubre que es el  Dia Nacional en Memòria de les Víctimes de la Guerra Civil i de la Repressió de la dictadura franquista”, ha recordat Xavier Rota, regidor de Cultura i Memòria Històrica, referint-se a les tres jornades que s’organitzen anualment al municipi.

 

La primera activitat prevista d’aquesta tretzena edició serà el dimarts 25 de gener, coincidint amb l’efemèrides de l’entrada de les tropes franquistes al 1939, amb la presentació del llibre “L’horitzó del mar de Buchenwald” a la Biblioteca Santa Oliva i a càrrec d’Enric Garriga, autor del llibre i expresident de l’Amical de Mathausen i d’altres camps. Actualment, Garriga és vicepresident del Comitè Internacional del Camp de Concentració de Buchenwald. A la presentació, Garriga explicarà el contingut de l’obra inspirada en l’experiència del seu pare a aquest camp de concentració.

 

El dijous 27 de gener, Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust, es farà un acte institucional a la Plaça de Fèlix Figueras i Aragay a les 18:00h. Consistirà en una ofrena floral a les deu llambordes “Stolpersteine” de l’artista Gunter Demnig que es van col·locar al 2018 en record de totes i cadascuna de les víctimes olesanes que van morir en camps de concentració nazis. A l’acte també es retrà homenatge als tres olesans localitzats l’any passat i que van perdre la vida en camps de concentració nazis, en memòria dels qual s’instal·laran tres llambordes aquest 2022. Rota ha explicat que la recerca de víctimes és una acció encara oberta: “A Olesa l’està realitzant l’Amical de Mauthausen i també la xarxa de Memòria Històrica del Baix Llobregat. És una recerca viva on van sortint noms, pistes... i s’ha de contrastar i confirmar que les persones que van sorgint estaven empadronades a Olesa”. L’acte finalitzarà amb la interpretació del Cant dels Ocells a càrrec de la Sònia Zurriaga de l’Escola Municipal de Música.

 

Les jornades tindran la seva cloenda el divendres 28 a les 19.00h a l’Audiori de la Casa de Cultura. Es presentarà i projectarà el documental “Samuradipen. L’holocaust oblidat del poble gitano” a càrrec de Ricard Valentí, president de l’Associació de Joves Gitanos de Gràcia. El documental recupera la història, moltes vegades invisibilitzada, de molts gitanos que van perdre la vida als camps nazis.

Últimes notícies

Image
Imatge d'una de les sortides amb la cadira Joëlette

Imatge d'una de les sortides amb la cadira Joëlette

Image
Parcel·la municipal on s'ubicarà el camp de futbol de La Flora.

Parcel·la municipal on s'ubicarà el camp de futbol de La Flora.

Image
Fotografia de l'interior de L'Escorxador durant les obres de remodelació

Interior de L'Escorxador durant les obres de remodelació

Image
Reunió de l'alcalde i regidor TIC amb el secretari de Telecomunicacions de la Generalitat.

Reunió de l'alcalde, Marc Serradó, i el regidor d'Innovació i Qualitat, Santi Gallardo, amb el secretari de Telecomunicacions de la Generalitat, Albert Tort.

Image
La Passió d'Olesa presenta el cartell de la temprada 2026, obra d’Assumpció Mateu

Foto de l'obra “Ressons de la creu”, de l’artista Assumpció Mateu

Image
Visita consellera Sílvia Paneque a la promoció de 33 habitatges que l'Incasòl fa a Olesa

Visita consellera Sílvia Paneque a la promoció de 33 habitatges que l'Incasòl fa a Olesa

Image
Visita a les excavacions de la fossa del cementiri vell d'Abrera

Visita a les excavacions de la fossa del cementiri vell d'Abrera