09/04/24

L’Ajuntament d’Olesa reclama el detall de les noves modificacions que la Generalitat vol fer al Pla director d’infraestructures (PDUI) de la ròtula Abrera-Martorell

En una reunió entre l’Ajuntament d’Olesa i el Departament de Territori de la Generalitat sobre el Pla Director d’Infraestructures (PDUI) de la ròtula Abrera-Martorell, el consistori olesà ha demanat conèixer les darreres modificacions plantejades pel govern català i informació detallada dels projectes.

Image
Imatge aèria de la ròtula Abrera-Martorell. foto: lapremsadelbaix.cat

Imatge aèria de la ròtula Abrera-Martorell. Foto: Generalitat.

Tot i que la Generalitat va aprovar definitivament el juliol de 2020 el  Pla Director d’Infraestructures (PDUI) de la ròtula Abrera-Martorell, el govern català vol introduir-hi algunes modificacions. Per aquesta raó, en una recent reunió entre l'Ajuntament d'Olesa i el Departament de Territori de la Generalitat, el consistori olesà va reclamar conèixer al detall d'aquestes modificacions i dels projectes que hi inclou. 

El PDUI abasta els municipis d’Olesa, Esparreguera, Abrera, Martorell, Sant Esteve Sesrovires, Castellví de Rosanes i Castellbisbal i ordena els aspectes relacionats amb les infraestructures viàries i ferroviàries existents previstes, per garantir la disponibilitat de sòl necessari per a fer nous corredors i reconvertir els actuals.  

Aquest Pla es va aprovar amb la voluntat de convertir un encreuament desordenat en una ròtula estructurada que permetés el desenvolupament econòmic als municipis de la zona. En aprovar-se, l'any 2020,  l’empresa SEAT i  l’Ajuntament d’Abrera van presentar contenciosos per discrepàncies amb les solucions proposades.

El regidor de Planejament i Urbanisme de l’Ajuntament d’Olesa, Marc Serradó, ha explicat que “bàsicament aquest PDUI fa reserves d’infraestructures, organitza a nivell supramunicipal per on han de passar carreteres, autovies, autopistes, ferrocarrils, accessos, connexions, etc. que després ha de quedar recollit en el planejament urbanístic de cada municipi. Olesa és dels pocs municipis de la ròtula que té el POUM aprovat i vigent”.

Segons ha detallat el regidor, a la reunió duta a terme amb els Ajuntaments afectats, el Departament de Territori de la Generalitat va traslladar als municipis "que el Pla té mancances i no resol correctament algunes infraestructures". Per aquest motiu, s’iniciarà un procediment de modificació del Pla. Durant aquest procés es crearan grups de treball per a que els consistoris facin les seves propostes” ha avançat Serradó.

Audio file

A Olesa aquest Pla afecta la connexió de la carretera C-55 amb la B-40: “això és un tema central que nosaltres fa anys que reclamem i quan vam inaugurar la B-40 ho vam tornar a recordar". Segons Serradó, "no estan fets els accessos i aquesta autovia ja està en funcionament. Aquí hi ha hagut una manca de coordinació entre administracions. Cal fer els accessos cap a la B-40 en direcció nord i també en direcció sud”. 

En l’accés de la B-40 en direcció nord no es preveuen modificacions perquè s’està licitant l’estudi previ que ha de connectar la rotonda sud (davant el polígon industrial Càtex-Molí, on s’ha de fer una rotonda nova més gran), fins a la carretera BV-1201 -coneguda com la carretera de Les Carpes-. Aqui hi ha previst un vial que passa per dins del polígon industrial de Vilapou per connectar amb la BV-1201 i poder accedir a la B-40. En previsió d’això, l’Ajuntament d'Olesa ja va fer la reserva de sòl al polígon de Vilapou. Amb aquesta variant "s’evitaria que el trànsit entre la B-40 i la C-55 entrés al municipi”, ha concretat Serradó.

Audio file

Una altra de les modificacions previstes és l’accés de la C-55 en direcció sud a la B-40. “Inicialment es preveia un tram soterrat a l’alçada d’Abrera. Ara s’ha modificat i l’accés es farà a l’alçada del riu des de la C-55 al seu pas per Abrera. Nosaltres hem demanat més detalls per estudiar el projecte”, ha puntualitzat el regidor. 

Audio file

La darrera qüestió que es va tractar a la reunió amb la Generalitat és la connexió de la B-40 amb l’A2. “Al polígon industrial d’Abrera hi ha un giravolt sota el barri del Rebato, i el Departament preveu fer un accés més fàcil per passar de la B-40 direcció sud a l’A2 en direcció Barcelona i Lleida. Com a Ajuntament d’Olesa ens interessa que es facin aquestes connexions, que siguin útils i que es facin bé. Pensem que arriben tard  i estarem pendents de rebre tota la documentació per estudiar-la al detall”, ha explicat el regidor de Planejament i Urbanisme.

Audio file

Un cop els ajuntaments de la zona coneguin els projectes s’obrirà un període d’al·legacions. La previsió del Departament de Territori  per finalitzar la modificació del Pla és d’un termini de 18-20 mesos.