
 
 
 

1 
 

JOSEP ROVIROSA OLIVÉ, secretari general de la Fundació Consell de la Informació de 

Catalunya,  

 

CERTIFICA: Que en relació a l’expedient de tramitació ordinària núm. 9/2025 els membres 

del Consell de la Informació de Catalunya van adoptar per unanimitat en reunió ordinària de 

data 6 d’octubre de 2025 el següent acord, segons la documentació de l’expedient: 

 

Expedient núm. 9/2025 

 

ASSUMPTE: Escrit de queixa presentat per la Cap del Departament de Mitjans de 

Comunicació de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat al considerar que el mitjà digital 

Teleolesa.com hauria vulnerat els criteris 1 i 2 del Codi Deontològic, però també d’altres, en 

una sèrie d’informacions que descriu abastament. Com a conseqüència de tot el que exposa, 

l’escrit de queixa demana al CIC “un pronunciament sobre si el portal Teleolesa.com, d’acord 

amb els paràmetres deontològics, pot ser considerat un mitjà de comunicació o estaríem 

parlant del que s’anomenen ‘pseudomitjans’”. 

 

ANTECEDENTS 

La queixa és extensa. Detalla cinc casos de pràctiques professionals de Teleolesa que podrien 

ser contràries a l’ètica periodística recollida al Codi Deontològic de la professió periodística a 

Catalunya. També són molt extenses les al·legacions presentades pel mitjà, en les quals es 

fan constants referència a la legislació espanyola i europea i al Codi Deontològic.  

A efectes de major claredat, el ponent d’aquest expedient proposa tractar els cinc casos per 

separat i en una conclusió final abordar la qüestió sobre mitjans i pseudomitjans. El motiu 

d’aquesta excepció és clarificar cada cas i intentar exposar per separat  els arguments de la 

queixa i les al·legacions del mitjà. Tant l’escrit de queixa com el d’al·legacions aporten 

quantitat de documentació (converses de WhatsApp, correus electrònics, documents amb 

acusacions mútues...). Es fa difícil fer-ne un resum excessivament sintètic, sense que es 

perdin els matisos de l’expedient. La ponència s’ha fet amb voluntat de síntesi, però atesa 

l’extensió de les acusacions i de la pròpia defensa, aquest document té una dimensió més 

gran del que és habitual en les resolucions del  CIC 

En l’estudi dels cinc casos es remetrà al que diu la queixa de la Sra. A.C. i el que aporten les 

al·legacions, signades per A. Retamero i M. Navarro, membres de la junta directiva de 

Teleolesa. Per fer més clara l’exposició i separar els fets denunciats de l’opinió del CIC, 

s’assenyalarà amb lletra romana totes les parts que fan referència a la posició d’aquest 

Consell i, per tant, a la seva resolució. La lletra de pal servirà per exposar la queixa i les 

respostes del mitjà. 

 

CAS 1: L’alcalde d’Olesa implicat en la gestió d’una fundació acusada de malversar 

diners públics 

El primer punt de la queixa es basa en una informació sobre la detenció per presumpte 

desviació de diners públics de tres ciutadans que treballaven per a una fundació dedicada a 

https://www.teleolesa.com/
https://www.teleolesa.com/successos/lalcalde-dolesa-membre-del-patronat-duna-fundacio-investigada-per-malversacio/


 
 
 

2 
 

proporcionar ocupació a persones amb discapacitat a l’àrea Nord del Baix Llobregat. Pel seus 

càrrecs, els alcaldes de les cinc poblacions de l’àrea, Abrera, Collbató, Esparreguera, Olesa 

de Montserrat i Sant Esteve Sesrovires, formen part del Patronat d’aquesta entitat, 

anomenada Fundació per a la Inclusió Laboral (FIL). 

La queixa fa referència a les fonts de la notícia i al titular amb el qual Teleolesa la va presentar. 

Pel que fa a les fonts, la senyora C. diu que el portal de televisió local va fer servir la informació 

publicada pel diari El Periódico, únic mitjà que n’havia informat prèviament i que s’havia posat 

en contacte amb els ajuntaments d’Olesa i d’Esparraguera per contrastar la notícia. Teleolesa, 

per contra, no va contactar amb l’Ajuntament per contrastar la informació o per donar opció a 

que exposés la pròpia versió dels fets.  

Pel que fa al titular, Teleolesa va presentar la notícia així: “L’Alcalde d’Olesa implicat en la 

gestió d’una fundació acusada de malversar diners públics”. La Cap del Departament de 

Mitjans de l’Ajuntament va demanar una rectificació del titular perquè “em sembla 

injustificable”, resulta “totalment capciós” i “pretén insinuar una implicació de l’Alcalde en els 

fets investigats”.  

Inicialment, el mitjà no va rectificar i va respondre dient que el titular “era escrupolosament 

correcte i es basava en fets reals i contrastats” i que “el terme ‘implicat en la gestió’ reflecteix 

amb total exactitud la seva posició i responsabilitat dins l’entitat”.  Posteriorment, però, 

Teleolesa va canviar el titular per aquest altre: “L’alcalde d’Olesa, membre del patronat 

d’una fundació investigada per malversació”. 

Segons la queixa, el canvi es va produir després que l’Ajuntament fes arribar al mitjà “captures 

de comentaris a xarxes rebutjant també el titular”. Teleolesa, tot i mantenir la precisió del terme 

“implicat” va justificar el canvi perquè “algunes persones podien mal interpretar-lo i atribuir-li 

interpretacions errònies de culpabilitat, allunyant-se del significat estricte i literal de ‘participar 

en la gestió’ cosa que en cap cas teníem previst”. 

En les al·legacions presentades davant el CIC, Teleolesa manté la correcció del primer titular, 

atès que “el terme ‘implicat’ no implica culpabilitat, sinó una relació factual amb els fets 

investigats”. I, alhora, aclareix que el canvi de titular  “demostra el compromís de Teleolesa 

amb el criteri 3 del Codi Deontològic (rectificar informacions incorrectes amb promptitud), tot i 

que el titular original era veraç i no requeria rectificació”. En el seu escrit, el mitjà no comparteix 

l’opinió de que el titular pretenia desacreditar l’Alcalde, perquè  “l’article es basava en fets 

documentats i no emetia judicis de valor”. 

Contràriament, la queixa creu vulnerats els Criteris 1 i 2 del Codi Deontològic que insten a 

informar de manera acurada i precisa, el primer, i a evitar perjudicis per informacions sense 

prou fonament, el segon. 

 

El Criteri primer demana al professional del periodisme “acostar-se a la realitat dels 

esdeveniments amb la màxima fidelitat possible”. El portal de televisió olesà fa un 

tractament correcte de la informació. Des del primer paràgraf, el lector sap que el fet 

noticiable és la detenció de tres persones vinculades a la Fundació i que cap dels detinguts 

ostenta càrrecs públics. No és fins al cinquè paràgraf on apareix la única menció a l’Alcalde: 



 
 
 

3 
 

“Per a Olesa de Montserrat, aquesta situació resulta especialment rellevant, ja que l’alcalde 

forma part del patronat de la fundació”.  

Ningú no pot negar la responsabilitat última dels patrons en l’activitat d’una fundació. Però 

utilitzar el verb implicar per establir una relació entre la investigació policial i el càrrec de 

Patró de l’Alcalde pot portar a molts equívocs. El titular força el relat més enllà de la notícia 

i sembla establir una relació  directe entre la primera autoritat local i els fets investigats. Val 

la pena recordar que a les primeres línies de la notícia es deixa clar que “cap dels detinguts 

ostenta càrrecs públics” i que en cap moment s’aprofundeix en la “implicació” anunciada 

al titular.  

Cal dir que, per més que el mitjà sostingui en les al·legacions que el terme “implicat” no 

comporta cap sentit de culpabilitat, això no és cert. L’escrit de Teleolesa s’empara, 

textualment en una “definició del diccionari de l’IEC: Implicar: fer que algú o alguna cosa 

quedi englobat o relacionat amb un assumpte”. Però aquesta definició no és la que està 

disponible al diccionari en línia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) que, en primera 

accepció, defineix així el verb implicar: “Contenir com a conseqüència, com a inferència 

natural”. I en segona accepció: “Involucrar, comprometre, (algú) en un afer, especialment 

delictuós”. Amb aquest significat de relació delictuosa sembla clar que el titular té un biaix 

que no s’ajusta als fets que exposa la notícia i que pot donar a entendre una presumpte 

culpabilitat de l’Alcalde de la qual la notícia no n’informa. 

 

A instàncies de l’Ajuntament i després dels comentaris a les xarxes, el mitjà va decidir canviar 

el titular anul·lant el terme “implicat”. En les al·legacions llegim que “malgrat la correcció del 

titular, Teleolesa, en un gest de bona fe, va modificar el titular” i que aquest fet “demostra el 

compromís de Teleolesa amb el criteri 3 del Codi Deontològic (rectificar informacions 

incorrectes amb promptitud), tot i que el titular original era veraç i no requeria rectificació”. El 

nou titular -que és el que segueix disponible actualment-  és el que ja s’ha citat amb anterioritat: 

“L’alcalde d’Olesa, membre del patronat d’una fundació investigada per malversació”. 

 

El CIC valora el canvi, perquè el primer titular no informava de manera ni acurada ni precisa 

i podia causar perjudicis a la figura de l’Alcalde en tant que el terme implicat es podia 

interpretar com de presumpta culpabilitat. Però  no entén la referència al Criteri tercer del 

Codi quan Teleolesa sosté la correcció del primer titular. Es va canviar només per bona fe 

o per complir amb el Codi Deontològic? Si va ser per una qüestió deontològica, seria més 

lògic acceptar l’error ja que el Criteri esmentat demana “esmenar tant les informacions com 

les interpretacions resultants que s’hagin demostrat falses o errònies. 

Ja hem dit que el titular primer era erroni, i que per tant vulnerava el Criteri primer del Codi. 

I també el Criteri segon que insta a no usar “expressions injurioses ni difondre dades 

imprecises o sense base suficient que puguin lesionar la dignitat de les persones i provocar 

dany o descrèdit a entitats públiques o privades”. La presumpta culpabilitat que desprenia 

el verb “imputat” l’entenem con una dada imprecisa que pot provocar danys o descrèdit. 

 

https://dlc.iec.cat/Results?DecEntradaText=implicar&AllInfoMorf=False&OperEntrada=0&OperDef=0&OperEx=0&OperSubEntrada=0&OperAreaTematica=0&InfoMorfType=0&OperCatGram=False&AccentSen=False&CurrentPage=0&refineSearch=0&Actualitzacions=False


 
 
 

4 
 

CAS 2: L’alcalde cobra el triple que tots els regidors del PSC junts 

El segon cas que planteja la queixa fa referència a la crònica titulada “9 milions per a sous: 

L’alcalde cobra el triple que tots els regidors del PSC junts”. El subtítol informa de que “A Olesa 

de Montserrat, el departament de comunicació cobra més del doble en salaris que el de salut 

pública i el de benestar social”. 

La queixa incideix tant el contingut com en la imatge que il·lustra la crònica. En aquesta imatge 

es veu l’Alcalde en un despatx i s’ha substituït el fons propi de la foto per una espècie de pluja 

de bitllets d’euro de tots els colors o valors facials. 

Sobre aquest punt, el Departament de Comunicació municipal considera que la imatge vulnera 

l’Annex A del Codi Deontològic, que no permet manipulacions “que suposin alteració de la 

informació visual registrada originalment per l’objectiu de la càmera”. En aquest punt, el Codi 

especifica amb claredat que no es pot “afegir, eliminar, desplaçar o modificar qualsevol 

element de la imatge original”. L’ Annex A del Codi fa una excepció en l’àmbit de la foto-

il·lustració on legitima “l’alteració d’imatges sense cap altre límit que la responsabilitat de 

l’autor/a” però estableix “l’obligació d’informar, adientment, al lector del tipus d’alteració 

practicada”. 

Teleolesa al·lega que “la imatge de l’alcalde amb un fons de bitllets” s’emmarca precisament 

en aquest àmbit de la foto-il·lustració. El mitjà reconeix que “tot i que l’article no especificava 

explícitament la manipulació, l’autoria de la imatge ("Jordi Parent/Ajuntament d’Olesa") i la 

seva naturalesa il·lustrativa eren evidents, donat el context satíric del fons”. Accepta “que 

hauria pogut ser més explícit en aquest punt” i tot i que es compromet a “millorar aquesta 

pràctica” sosté que la imatge no altera la veracitat de la informació ni lesiona la dignitat de 

l’alcalde, ja que “es tracta d’una representació simbòlica, no d’una falsificació”.  

 

Donant per bona l’opció de que es tracta d’una foto-il·lustració, com defensa el mitjà,  

estaríem davant d’una estratègia d’espectacularització de la informació, en la línia del que 

escriu Pepe Baeza, un dels pocs autors que ha tractat acadèmicament el valor de les foto-

il·lustracions, quan enumera els seus usos tòpics: “El tercer uso tópico detectado comparte 

la escpectacularización como estratègia pero aplicada a aquellos contenidos de prensa que 

explotan miedos, angustias e inseguridades colectivas bajo la apariencia de divulgación y 

servicio” (1). 

Mes endavant tornarem al tema de convertir en espectacle el fotoperiodisme. Però 

analitzem, primerament, si com a foto-il·lustració la manipulació de la imatge s’ajusta o no 

al Codi. El mateix mitjà reconeix que hauria pogut ser més explícit en la informació sobre 

l’alteració de la foto. Però és que no n’és gens d’explícit. L’únic text que fa referència a 

l’autoria de la imatge apareix a sota de la fotografia, a la dreta, a mode de signatura: Jordi 

Parent / Ajuntament d’Olesa. I no hi ha cap referència a la substitució del fons per la pluja 

de bitllets. Per tant Teleolesa ni informa de l’alteració de la imatge, tal com prescriu el Codi, 

ni té en compte els límits que pot exigir l’autor/a de la foto. A. Retamero i M. Navarro 

s’emparen en la perícia dels lectors ja que la “naturalesa il·lustrativa de la foto era evident”. 

https://www.teleolesa.com/croniques/9-milions-per-a-sous-lalcalde-cobra-el-triple-que-tots-els-regidors-del-psc-junts/
https://www.teleolesa.com/croniques/9-milions-per-a-sous-lalcalde-cobra-el-triple-que-tots-els-regidors-del-psc-junts/


 
 
 

5 
 

 Ningú no desestima la intel·ligència ni les habilitats dels lectors, però no és ètic recórrer a 

l’astúcia de la ciutadania per saltar-se les recomanacions del Codi Deontològic. Aquesta 

argúcia, l’excusa de que la gent sap distingir, està molt estesa entre els mitjans que fan 

passar publireportatges per informació. El CIC l’ha denunciat en moltes de les seves 

resolucions. I creiem que l’argument tampoc és vàlid aplicat a l’Annex A del Codi 

Deontològic. 

 

Pel que fa al contingut, la queixa fa referència a la relació que el periodista estableix entre 

vàries dades salarials de l’Ajuntament. A. C. no qüestiona les dades però si la interpretació 

esbiaixada que en fa la crònica o que se’n pot derivar. 

La tesi de la crònica és la següent: els sous dels càrrecs electes de l’Ajuntament no es 

corresponen amb la proporcionalitat de les urnes. El periodista posa de relleu que “l’anàlisi 

creuat entre les retribucions totals per partit polític i els resultats electorals revela un 

desequilibri significatiu en la distribució econòmica”. I és en aquest context on apareix el 

paràgraf que justifica el títol de la crònica: “Particularment cridaner és el cas de l’alcalde, 

pertanyent a ERC (tercera força política amb un 17,96% dels vots), que amb una retribució 

individual de 56.935,92 € supera amb escreix el total de tots els regidors del PSC junts. Aquest 

fet adquireix encara més rellevància si considerem que ERC va obtenir 8,44 punts percentuals 

menys de vots que el PSC”. 

En l’escrit d’al·legacions el mitjà defensa que “el titular és objectivament cert, ja que la 

retribució de l’alcalde (56.935,92 €) supera tres vegades la suma de les retribucions dels 

regidors del PSC (23.415,67 €)”. I aclareix que “l’objectiu de l’article era destacar una disparitat 

objectiva, no fer una anàlisi exhaustiva de l’estructura salarial municipal, que és pública i 

accessible al portal de transparència de l’Ajuntament de l’Administració Pública Catalana”. 

 

Analitzada la informació i les al·legacions, el Consell considera que assenyalar aquesta 

disparitat objectiva no té sentit. Els governs municipals no són el fruit d’una representació 

proporcional dels resultats electorals, sinó el producte dels pactes entre diferents grups per 

establir una majoria de govern. El conjunt del consistori respecta la proporcionalitat de les 

urnes, però l’equip de govern (i per tant l’alcalde) no necessàriament pertany al grup més 

votat. Les retribucions solen anar aparellades a la responsabilitat dels càrrecs i a les hores 

de dedicació. No al percentatge de vots. 

El periodista té el dret a escrutar les dades i investigar totes les possibles irregularitats. Però 

té l’obligació de ser honest i explicar els objectius de la seva recerca. Quin és l’objectiu de 

relacionar el sou de l’Alcalde amb el què cobren els regidors del grup de l’oposició? Quin 

sentit té comparar proporcionalment el sou de l’Alcalde amb els vots del partit al qual 

pertany? Hi ha alguna llei o reglament municipal que fixi les remuneracions dels càrrec 

electes seguint aquesta proporció? 

La crònica no ho explica. Només diu, a mode de conclusió, en l´últim paràgraf, que “la 

distribució econòmica entre els representants electes sembla seguir una lògica que no 

s’alinea amb els resultats de les urnes. Les dades mostren com ERC, des de l’alcaldia, i el 

Bloc Olesà, com a soci de govern, concentren la major part de les retribucions dels càrrecs 



 
 
 

6 
 

electes (232.358,11 € en total), mentre que el PSC, tot i ser la força més votada, rep una 

assignació econòmica significativament inferior”. 

Sense dir-ho de forma explícita, aquesta conclusió sembla qüestionar la legitimitat del 

govern municipal o, si més no, deix la porta oberta a que la ciutadania sospiti que les 

assignacions salarials són irregulars. I això entronca amb l’espectacularització del 

fotoperiodisme: la pluja d’euros darrera la figura de l’Alcalde avala aquesta sospita. No es 

diu res, però s’insinua tot. 

Aquesta es una pràctica que té un nom; desinformació. És fruit d’un periodismes populista 

que s’allunya del que demana el Criteri primer del Codi, “informar de manera acurada i 

precisa”. Usem el terme populista amb el significat que el diccionari de l’IEC dona a la 

paraula populista: “aprofitament demagògic de les aspiracions del poble per a obtenir un 

benefici.” 

Aquesta pràctica tampoc s’adiu amb el que exigeix el Criteri tercer: “esmenar tant les 

informacions com les interpretacions resultants que s’hagin demostrat falses o errònies”. 

Informar d’una “disparitat objectiva” fruit d’una comparativa sense lògica política ni raó 

explícita és el que en llenguatge popular en diríem “barrejar pomes amb peres” i no respon 

a un criteri informatiu rigorós. Afavorir les escletxes per on es filtra el dubte i la insinuació 

genera en la consciència del ciutadà més sospites que certeses. I aquesta pràctica, com hem 

dit, obre les portes a la desinformació. 

Així mateix, al no oferir a l’Ajuntament la possibilitat de donar la seva versió, vulnera el 

Criteri segon del Codi que exigeix al periodista posar-se “en contacte prèviament amb els 

afectats per donar-los l’oportunitat de resposta”. 

Aquest punt és aplicable també a una altre comparativa entre els salaris dels departaments 

de Comunicació, Salut pública i Benestar Social, feta a la mateixa crònica i de la qual 

Teleolesa en va fer un story al seu compte d’Instagram. La queixa posa l’èmfasi en que la 

Salut pública s’il·lustra amb la foto d’un centre mèdic, que pot donar a entendre que 

l’atenció primària depèn de l’ajuntament, i lamenta que el periodista no expliqui quins són 

els serveis que presta cada departament i no s’hagi posat en contacte amb l’Ajuntament 

perquè en fes les pròpies valoracions. 

  

En la seva defensa, Teleolesa argumenta que la peça en qüestió es va publicar a la secció de 

Cròniques i que aquest és un gènere on hi ha “elements narratius i d’opinió”. Per la seva 

claredat, val la pena transcriure íntegre el paràgraf de l’escrit d’al·legacions: 

Distinció entre informació i opinió:  L’article, publicat a la secció "Cròniques", combina dades 

objectives amb anàlisi crítica, una pràctica habitual en el gènere de la crònica periodística. A Espanya, 

considerem crònica la narració d’una notícia en la qual s’incorporen certs elements de valoració i 

interpretatius, encara que aquests sempre tenen un caràcter secundari respecte als elements 

estrictament informatius. A Teleolesa, identifiquem clarament els articles que presenten més elements 

narratius i d’opinió respecte als purament objectius, etiquetant-los com a "Cròniques" al nostre portal 

web. En aquest article, frases com "particularment cridaner" reflecteixen una interpretació legítima de 

les dades, clarament identificable com a opinió i no com a informació factual. El Codi Deontològic no 

prohibeix l’opinió, sempre que estigui diferenciada de la informació, com ocorre en aquest cas.  

https://dlc.iec.cat/Results?DecEntradaText=populisme&AllInfoMorf=False&OperEntrada=0&OperDef=0&OperEx=0&OperSubEntrada=0&OperAreaTematica=0&InfoMorfType=0&OperCatGram=False&AccentSen=False&CurrentPage=0&refineSearch=0&Actualitzacions=False


 
 
 

7 
 

 

Certament, la crònica és un gènere informatiu híbrid que permet un estil més lliure i  menys 

subjecte a l’asèpsia narrativa dels gèneres purament informatius. Lorenzo Gomis, un dels 

autors més citats quan es tracta de definir els gèneres periodístics, escriu: “El cronista signa 

el relat i participa en l’esdeveniment que conta com a testimoni, no sempre imparcial. El 

lector accepta que el cronista expliqui també les seves impressions. No és un gènere 

d’opinió, perquè la seva funció és informar. Fer saber allò que ha passat, però el relat traspua 

el tarannà del cronista”. I més endavant, el mateix autor, que va ser catedràtic de periodisme 

a la Universitat Autònoma de Barcelona, diu el següent: “El cronista traspassa 

indegudament la frontera dels gèneres quan es converteix en comentarista. El lector ho nota 

i no és estrany que manifesti la seva contrarietat. El que és propi del cronista és la bona 

informació, la varietat de fonts sempre que sigui necessari, la impressió clara de l’entès, 

exposada amb destresa i finor”. (2) 

En el mateix sentit, un altre autor clàssic, Gonzalo Martín Vivaldi, defineix així l’essència 

de la crònica: “Lo característico de la verdadera crònica es la valoración del hecho al tiempo 

que se va narrando. El cronista, al relatar algo, nos da su versión del suceso; pone en su 

narración un tinte personal”. Però, igual que Gomis, matisa més endavant que el que ha de 

prevaldre són els fets: “Sería imperdonable desvirtuar los hechos, deformar la realidad para 

servir a unos intereses determinados. Una cosa es el personal enfoque del suceso, la 

apreciación personal del cronista, y otra muy distinta la deformación intencionada de la 

verdad”. (3) 

Al ser un gènere híbrid, on la informació està trufada amb comentaris personals, aportacions 

de context i valoracions crítiques, és difícil establir una línia que separi allò que és purament 

informatiu del que podria ser una opinió del cronista. Els dos autors citats, i d’altres que han 

escrit sobre el tema (4), situen aquesta límit en la veracitat, la subjecció del relat als fets i 

en no deformar la realitat. I creiem que en el cas analitzat, aquests límits s’han traspassat. 

Perquè la manipulació de la foto i la comparació d’unes dades usant criteris poc clars com 

si es tractés de fets objectius denoten un punt de partida partidista més que una voluntat 

d’informar amb claredat i de fiscalitzar el poder, com defensa Teleolesa en les seves 

al·legacions. 

 

(1) Baeza Gallur, Pepe. Por una función crítica de la fotografia de prensa. Ed. Gustavo Gili;  

                Barcelona, 2001. Pàg. 119. 

(2) Gomis Sanahuja, Lorenzo. Teoria dels gèneres periodístics. Ed. Centre d'Investigació de la 

Comunicació, Barcelona 1989. Pàgs. 148 a 150. 

(3) Martín Vivaldi, Gonzalo. Géneros periodísticos. Ed. Paraninf, Madrid 1986. Pàgs. 128 i 133. 

(4)  Consultar també: Grijelmo, Alex, El estilo del periodista (1997, pàgs. 82-106) 

Bastenier, Miguel Angel.  El Blanco Móvil. Curso de periodismo (2001, pàgs. 75-105) 

Mayoral, Javier. Redacción periodística. Medios, géneros y formatos (2013, pàgs. 149-174) 

 

CAS 3: La immediatesa del periodisme digital i la distinció entre informació i opinió 

El tercer cas torna a fer referència a la possible confusió entre informació i opinió i a la 



 
 
 

8 
 

manera d’entendre la immediatesa en el periodisme digital. La queixa es basa en dues 

notícies. 

LA PRIMERA DE LES DUES NOTÍCIES és un conflicte entre un ciutadà i el club Tir Arc Olesa (TAO). 

Per una sèrie de circumstàncies, el club no va renovar la condició de soci a un dels seus 

membres i el seu fill s’ha quedat sense poder practicar aquest esport. Com que l’exsoci creu 

que la decisió del club no té fonament i atès que el TAO realitza les seves pràctiques a un 

camp de tir municipal, el ciutadà va enviar una instància d’empara a l’Ajuntament, sense 

obtenir cap resposta, segons afirma ell mateix. Teleolesa té la notícia i vol informar-ne. 

Pregunta a través del Departament de mitjans quina és la posició de la regidoria d’esports en 

aquest conflicte. Fins aquí tot normal. La informació es pot consultar en els següents dos 

enllaços. Però més important que consultar aquestes versions actualitzades és conèixer la 

gènesi periodística d’ambdues peces. 

https://www.teleolesa.com/societat/un-vei-denuncia-la-inaccio-de-lajunta,ment-dolesa-

davant-un-conflicte-amb-tir-arc-olesa/ 

https://www.teleolesa.com/societat/lajuntament-dolesa-tanca-files-la-resposta-oficial-al-cas-

del-tir-arc-olesa/ 

L’escrit de queixa reprodueix una llarga conversa mantinguda per WhatsApp entre el 

periodista Marc Navarro i la Cap de Mitjans de l’Ajuntament. El diàleg revela la metodologia 

de treball de Teleolesa. El mitjà demana a l’Ajuntament la versió municipal dels fets. I cinc 

minuts després, Teleolesa publica la notícia amb aquest comentari final: “El silenci posterior 

de les parts implicades no ha fet sinó afegir més incertesa al cas. Aquest mitjà ha intentat 

recollir la versió oficial tant de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat com del Tir Arc Olesa per 

contrastar el fets i obtenir una explicació sobre els motius d’aquesta falta d’acció. Fins al 

moment de tancar aquesta edició, cap de les dues entitats ha respost a les sol·licituds de 

declaracions, deixant sense aclarir diversos aspectes clau de la controvèrsia”. 

Quan la Cap de Mitjans recrimina aquesta actitud, el periodista de Teleolesa manifesta la 

comprensió i proposa editar el text explicant que “l’Ajuntament no ha tingut temps suficient per 

oferir una resposta” però que té “predisposició a fer-ho”. Justifica el text inicial adduint “la 

immediatesa de la informació”. I explica que “quan l’Ajuntament respongui” actualitzaran la 

peça “per així oferir el màxim contingut i cobertura possible dels fets”. Més endavant amplia 

la justificació amb aquestes paraules: “La nostra intenció no era mostrar el silenci de 

l’Ajuntament de manera negativa, sinó simplement informar la població que, fins al moment, 

no hi ha una resposta oficial. És un fet que serveix per donar context a tota l’audiència”. I envia 

una captura de pantalla amb el text que s’ha afegit per matisar el silenci municipal: “No obstant 

això, l’Ajuntament ha mostrat la seva predisposició a oferir una resposta, la qual s’espera rebre 

en els propers dies”. 

El diàleg per WhatsApp entre el periodista i la Cap de Mitjans és llarg i val la pena ressaltar-

ne algun punt més. Escriu el periodista Marc Navarro: “El periodisme digital actual funciona 

amb una lògica d’immediatesa molt diferent del periodisme tradicional, impulsada per la 

demanda dels lectors i la gran competència entre mitjans digitals; la nostra metodologia es 

basa en publicar la informació disponible al moment i anar actualitzant o ampliant amb nous 

articles a mesura que rebem més dades.” Exposa també que “el nostre equip compta amb 

https://www.teleolesa.com/societat/un-vei-denuncia-la-inaccio-de-lajunta,ment-dolesa-davant-un-conflicte-amb-tir-arc-olesa/
https://www.teleolesa.com/societat/un-vei-denuncia-la-inaccio-de-lajunta,ment-dolesa-davant-un-conflicte-amb-tir-arc-olesa/
https://www.teleolesa.com/societat/lajuntament-dolesa-tanca-files-la-resposta-oficial-al-cas-del-tir-arc-olesa/
https://www.teleolesa.com/societat/lajuntament-dolesa-tanca-files-la-resposta-oficial-al-cas-del-tir-arc-olesa/


 
 
 

9 
 

formació especialitzada en periodisme digital i actua sempre amb la màxima ètica i 

responsabilitat periodística”. I acaba  amb aquesta afirmació: “comptem amb formació 

contínua en periodisme d’universitats de gran prestigi que ens permeten entendre de forma 

profunda els avenços i evolució contínua del periodisme”. 

En les posteriors al·legacions, Teleolesa justifica la seva forma de procedir amb arguments 

semblants als expressats en els missatge de WhatsApp entre el periodista i la Cap de Mitjans 

de l’ajuntament.  

Llegim a les al·legacions: “L’Ajuntament critica que Teleolesa publiqui informació sense 

esperar resposta. Tanmateix, en el periodisme digital, la immediatesa és essencial, ja que la 

informació caduca ràpidament en el món en línia. Teleolesa no pot esperar setmanes per 

obtenir respostes de l’Ajuntament o d’altres parts, ja que això comprometria la rellevància i 

l’actualitat de la informació. Per això, si no s’obtenen respostes en un termini raonable, 

Teleolesa publica la informació basada en fonts fiables (denúncies veïnals, documents 

públics, publicacions a xarxes socials) i, posteriorment, edita l’article o publica un nou article 

amb la mateixa visibilitat quan es reben les respostes. Aquesta pràctica va ser comunicada 

clarament a la cap de Comunicació, però l’Ajuntament l’omet deliberadament per suggerir una 

manca de rigor que no existeix. Aquesta metodologia no vulnera el criteri 1 i està alineada 

amb l’Annex B del Codi Deontològic, que reconeix la immediatesa com a característica del 

periodisme digital”. 

La queixa no acaba aquí. Quan l’Ajuntament envia per escrit la posició municipal sobre el 

conflicte, Teleolesa en publica una transcripció que segons C. no s’ajusta a la realitat. Però ja 

hi arribarem. Analitzem, primer, si s’ha vulnerat l’Annex B (punt 02) del Codi Deontològic que, 

entre més coses, aclareix que “com en altres mitjans, la immediatesa no és excusa per obviar 

principis deontològics com el recurs a fonts fiables i la contrastació de les dades”. 

 

El Consell de la Informació considera que a més de seguir els criteris del Codi Deontològic, 

cal que el periodista tingui un tracte de cortesia i honestedat amb totes les persones amb les 

que coincideix en l’exercici de la professió. Això no vol dir ni submissió ni tracte de favor 

ni deixar d’investigar cap assumpte per una discreció malentesa. Però no sembla lògic fer 

una pregunta i al cap de cinc minuts escriure  que no m’han contestat o considerar aquests 

cinc minuts un temps raonable, com es desprèn del paràgraf de les al·legacions, reproduït 

més amunt.  

Dit això, cal dir sobretot que la immediatesa i la naturalesa pròpia del periodisme a internet 

no justifiquen “per se” publicar una versió parcial dels fets o no contrastar-la suficientment. 

És cert que hi ha notícies que es poden publicar amb els fets contrastats només per alguna 

de les parts, tot esperant completar el relat amb els altres implicats. Però hi ha fórmules més 

clares i honestes com pot ser explicar al lector que s’està treballant per completar la 

informació fins a tenir-ne totes les versions. Sense anar més lluny aquesta és la opció 

escollida en la segona versió, quan Teleolesa explica que “l’Ajuntament ha mostrat la seva 

predisposició a oferir una resposta”.  

A internet el temps del periodisme és lineal i no està subjecte a la periodicitat dels mitjans 

tradicionals. Per això tenen sentit les actualitzacions conforme es van recopilant més dades. 



 
 
 

10 
 

Però aquesta pràctica no autoritza a confondre la falta momentània de dades contrastades 

amb el silenci d’una de les parts. En aquest sentit, sorprèn encara més el primer redactat 

quant diu que “fins al moment de tancar aquesta edició” cap de les parts ha aclarit la seva 

posició. Aquesta és una fórmula pròpia dels mitjans tradicionals, subjectes a la 

seqüencialització del temps segons la seva periodicitat, però no ho és dels mitjans digitals 

on, com hem dit, el temps és lineal. 

Entenem, per tant, que en la versió inicial s’han vulnerat el Criteri primer del Codi i l’Annex 

B punt 02 que tracta de la transparència i el rigor al periodisme a internet. 

Finalment, aquest Consell vol fer un apunt sobre una de les frases de la conversa entre el 

periodista i la cap de mitjans. Diu el periodista: “Contem amb formació contínua en 

periodisme d’universitats de gran prestigi que ens permeten entendre de forma profunda els 

avenços i evolució contínua del periodisme”. El CIC respecta profundament el mon 

acadèmic. I hi té una vinculació molt directa perquè cada any, juntament amb el Col·legi de 

Periodistes, organitza una jornada per conèixer i divulgar totes les recerques universitàries 

en el camp de l’ètica periodística a les facultats de Comunicació de Catalunya. És per això 

que, si les pràctiques de Teleolesa estan recolzades en estudis de prestigi, brindem aquest 

espai de trobada acadèmica per conèixer les recerques que les avalen. 

 

Com ja hem apuntat, aquest cas té una segona part, referida a la transcripció de la resposta 

on l’Ajuntament fa pública la seva posició. La nota enviada a Teleolesa deia, entre altres 

coses, que “l’Ajuntament no pot obligar cap entitat, sigui esportiva, cultural, social o educativa 

a admetre a una persona com a sòcia a no ser que la causa atempti contra un dret fonamental. 

I per això no pot mediar en el cas”. I més endavant, aclaria que la persona afectada, “en no 

ser ja soci del Tir Arc Olesa, no pot utilitzar la instal·lació en l’horari de cessió d’us de 

l’equipament segons conveni entre l’Ajuntament i l’entitat”. Amb aquesta nota a la ma, 

Teleolesa informava de que “l’Ajuntament recolza la decisió del TAO de no renovar-li la 

condició de soci per a la temporada 2024/25, afirmant que, un cop perduda aquesta condició, 

X (el nom del soci) no té dret a utilitzar les instal·lacions en els horaris assignats al club”. 

A.C. es va tornar a queixar, perquè “l’Ajuntament no dona suport a cap decisió del TAO. El 

que se us ha dit és que no s’hi pot ficar.” I com en les ocasions anteriors, la resposta privada 

a la Cap de comunicació va ser sostenir la correcció i la veracitat del que havien publicat: “El 

TAO manifesta que l’ús d’aquest espai públic està restringit als socis, i el comunicat expressa 

exactament la mateixa posició. Per tant la nostra interpretació inicial era que aquesta 

coincidència d’arguments sí que evidenciava un suport”. Però malgrat sostenir la suposada 

veracitat de la notícia, van actualitzar-la per cenyir-se a la nota municipal. I en la segona versió, 

la que segueix disponible actualment, ja queda més clar que la coincidència és en les 

conseqüències però no en els arguments: “l’Ajuntament afirma que, un cop perduda la 

condició de soci, Figueras no té dret a utilitzar les instal·lacions en els horaris assignats al 

club”. 

 

Igual que en els casos anteriors, dona la impressió que el mitjà força el llenguatge fins a 

insinuar coses que les paraules no diuen i juga amb una falsa lògica interpretativa per arribar 



 
 
 

11 
 

a conclusions difícils de sostenir. Manté, si cal, el bon criteri de la decisió presa. Però 

després, sense reconèixer cap error, acaba esmenant amb una falsa condescendència tot allò 

que les fonts -l’Ajuntament en aquest cas- els recriminen. Això és totalment contrari al que 

expressa el primer Criteri del Codi: “El professional del periodisme està compromès amb 

la recerca de la veritat i, conseqüentment, té l’obligació d’acostar-se a la realitat dels 

esdeveniments amb la màxima fidelitat possible”.  

 

LA SEGONA POLÈMICA DEL TERCER CAS  neix a partir d’una entrevista que Olesa Ràdio, 

l’emissora municipal, fa a la regidora del Partit Popular a l’Ajuntament d’Olesa, Jessica 

Fernández. Dies després de l’entrevista, la regidora, en declaracions a Teleolesa, manifesta 

que l’emissora municipal ha tret de context les seves paraules i les ha manipulat. Amb la 

intenció de conèixer la versió dels fets de l’emissora municipal, Teleolesa demana a la Cap 

de Mitjans de l’Ajuntament poder entrevistar algun responsable de la ràdio. El periodista de 

Teleolesa s’interessa també per la reproducció d’un tall de l’entrevista al compte d’Instagram 

de l’emissora. Segons la regidora aquest fragment està tret de context i va motivar reaccions  

“d’altres actors polítics com Ada Agut del Bloc Olesà” que van “catalogar com ignorant” Jessica 

Fernández. 

El Departament de Mitjans de l’Ajuntament va enviar la resposta en el mateix comunicat on 

aclaria el conflicte del soci del TAO, basada en aquests dos punts: “1, Poden veure i escoltar 

de manera íntegra la Línia Directe amb la regidora emesa el dia 24 de març al canal de 

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xT53W4otCVE. I 2, La direcció de l’emissora va 

contactar amb la regidora del PP arran un comentari que va enviar per missatge privat a 

l’Instagram d’Olesa Ràdio i li va oferir poder aclarir o puntualitzar algunes de les seves 

manifestacions, si considerava que no s’havia explicat del tot bé o que hauria volgut expressar 

algunes manifestacions d’una altre manera. La regidora va refusar aquesta opció.” 

L’objecte d’aquesta ponència no és la possible manipulació de l’entrevista a la regidora per 

part de l’emissora municipal d’Olesa, sinó la informació que en fa Teleolesa. La notícia apareix 

amb aquest titular:  “La ràdio municipal d’Olesa acusada de manipular i desinformar amb mala 

fe”. I com a subtítol, “‘l’entrevista a la ràdio municipal estava clarament dissenyada per 

tergiversar el que dic’ afirma una entrevistada”. 

A.C, en la queixa enviada al CIC aborda dos qüestions: assenyala uns paràgrafs on es barreja 

informació i opinió i, per tant, vulneraria el Criteri 1 del Codi Deontològic, i denúncia, també, 

que en un altre paràgraf hi ha declaracions atribuïdes a l’emissora que ningú no ha fet. 

Pel que fa a la confusió entre informació i opinió, el text assenyalat el trobem al final de la 

crònica, sota el titolet “un debat obert”:  

UN DEBAT OBERT 

“Aquest episodi deixa moltes preguntes sense resposta. Ha actuat Olesa Ràdio amb l’ètica i la 

rigorositat que es demana a un mitjà públic? És el titular controvertit un error innocent o una manipulació 

deliberada? I què diu aquest enfrontament sobre la qualitat del debat polític a Olesa? Per ara, la 

ciutadania queda amb les declaracions enfrontades de Fernández i Agut, un silenci incòmode del Bloc 

Olesà i una oferta de diàleg que no ha prosperat. 

El que és segur és que aquesta controvèrsia ha obert una esquerda en la confiança cap als mitjans 

municipals i ha posat sobre la taula la necessitat d’un debat més transparent i constructiu sobre com 

https://www.youtube.com/watch?v=xT53W4otCVE
https://www.teleolesa.com/societat/la-radio-municipal-dolesa-acusada-de-manipular-i-desinformar-amb-mala-fe/
https://www.teleolesa.com/societat/la-radio-municipal-dolesa-acusada-de-manipular-i-desinformar-amb-mala-fe/


 
 
 

12 
 

abordar problemes tan greus com la violència de gènere. Mentrestant, Jessica Fernández manté la 

seva postura en declaracions al nostre mitjà: “Porto dos anys dient el mateix i no canviaré. No podem 

consentir aquesta situació”. El temps dirà si aquest episodi és només una anècdota o el preludi d’un 

canvi més profund a Olesa de Montserrat”. 

En el cas de les declaracions no fetes, el paràgraf diu el següent: 

“Segons les declaracions de la direcció d’Olesa Ràdio facilitades al nostre mitjà, l’emissora defensa la 

seva actuació, afirmant que van contactar amb Fernández arran d’un missatge privat que ella va enviar 

a l’Instagram de l’emissora i que li van oferir l’oportunitat d’aclarir o puntualitzar les seves declaracions. 

La regidora, però, segons diu la ràdio, va rebutjar aquesta opció. ‘Aquest gest demostra la nostra 

voluntat de mantenir un diàleg obert i transparent’, asseguren des de l’emissora”. 

 

En diferents passatges de les al·legacions el mitjà argumenta que la crònica és un gènere 

informatiu híbrid i que permet valoracions, aspecte que ja s’ha tractat en el segon cas (pàg. 

7 d’aquest expedient). Les preguntes retòriques plantejades al primer dels dos paràgrafs 

poden interpretar-se com un formulisme per donar context a la brega entre partits polítics, 

cada cop més polaritzada també a nivell local. Però creiem que l’afirmació sobre l’esquerda 

en la confiança cap als mitjans municipals és una asseveració no argumentada i que, per 

tant, sí que considerem una opinió personal i no una aportació de context. I menys encara, 

una informació contrastada.  

Per altre part, cal fer esment a l’ambigüitat del titular. L’elusió del subjecte en la frase “la 

ràdio municipal d’Olesa acusada de manipular...” pot donar a entendre una acusació general 

o generalitzada. I en realitat, l’acusació és d’una sola persona, amb nom i cognoms, regidora 

a l’Ajuntament. Ni el seu nom, Jessica Fernández, ni cap altre dada que ajudi a identificar 

l’autoria de l’acusació no consta ni tan sols en el subtítol. Un cop més, s’abandona la 

concreció necessària en un titular i s’entra en el camp de l’ambigüitat que permet totes les 

interpretacions. I en comptes d’informar d’una manera acurada i precisa, com reclama el 

Criteri primer del Codi, es juga amb un titular impersonal, que deix obertes múltiples 

interpretacions i que més que informar, desinforma 

Per que fa a la segona part de la queixa, les declaracions no fetes pel portaveu municipal,  

constatem que, efectivament, la frase entre cometes (“Aquest gest demostra...) no és a la 

breu resposta que havia enviat l’Ajuntament. Segons les al·legacions, però, la frase 

l’haurien dit a la ràdio “i la regidora que els acusa va mostrar de primera mà a l’equip de 

Teleolesa aquestes declaracions fetes per l’emissora”. Per tant, més que d’una invenció, es 

tractaria d’un relat poc acurat que contravindria, també, el primer Criteri del Codi 

Deontològic. 

 

CAS 4: Els twits de la regidora abans d’assumir el càrrec 

El quart cas que planteja la queixa fa referència a una crònica en la que es recuperen una 

sèrie de missatges a la xarxa X, anteriorment Twitter, que la regidora de Gènere, Feminismes 

i LGTBIQ+ havia publicat abans d’accedir al càrrec. La queixa no qüestiona la publicació 

d’aquests tuïts sinó que denuncia les múltiples opinions intercalades en mig de la informació. 

I com a mostra aporta aquests paràgrafs: 

https://www.teleolesa.com/croniques/el-passat-extremista-que-la-regidora-de-feminisme-dolesa-va-intentar-esborrar/


 
 
 

13 
 

“...una dona que, pel seu càrrec, hauria de ser un far de diversitat i inclusió. No obstant això, les 

publicacions del seu antic compte de Twitter (@layukzz), recuperades pel nostre equip, revelen una 

faceta que sembla contradir aquesta missió. Aquests tuits, escrits entre el 2021 i el 2022, mostren un 

llenguatge dur, ofensiu i, en molts casos, extremista, que qüestiona la capacitat de Laia Montes per 

representar a tothom, tal com exigeix el seu rol públic”.  

“Aquest llenguatge no només és inadequat per a una figura pública, sinó que també posa en dubte la 

capacitat de Laia Montes per exercir un càrrec que exigeix empatia, respecte i una visió inclusiva de la 

societat”. 

A l’escrit d’al·legacions, Teleolesa  justifica el valor informatiu de la seva crònica: “Les 

declaracions passades d'una figura política són molt rellevants perquè mostren la seva línia 

de pensaments just abans d'accedir al càrrec”. També explica que va donar a la regidora 

l’oportunitat de resposta: “El nostre equip va enviar un correu a la Laia per preguntar-li si 

encara opinava el mateix o si havia de dir alguna cosa, i com que no va respondre en el termini 

dels dies que li vam comunicar, vam publicar l'article amb la informació pública disponible, 

detallant que no va respondre”. I finalment, torna a justificar les opinions vessades en la 

informació perquè “com a crònica, l’article combina fets (els tuits) amb anàlisi crítica (la 

interpretació de la seva adequació al càrrec), una pràctica legítima en cròniques 

periodístiques”. 

 

De la crònica com a gènere periodístic ja n’hem parlat en el Cas 2, I hem vist on cal posar 

el límit entre la informació i les valoracions crítiques del periodista: la veracitat, la subjecció 

del relat als fets i la voluntat de no deformar la realitat.  

Posar en coneixement dels ciutadans una sèrie de tuïts escrits per una regidora abans 

d’accedir al càrrec és un treball periodístic que respon a la voluntat de fiscalització del poder 

i que permet a la ciutadania tenir un coneixement més profund de la persona que ostenta un 

càrrec públic. Al ser una crònica, el periodista podria buscar possibles contradiccions entre 

aquests missatges a X i el discurs públic un cop nomenada regidora. I és en aquest sentit 

que entenem la frase del cronista, quan es refereix a la regidora amb la frase “una dona que 

hauria de ser un far de diversitat i inclusió”. Però creiem que entra directament en el camp 

de l’opinió quan qüestiona la capacitat de la regidora per exercir el càrrec. La frase del 

cronista és exactament aquesta:  “Aquest llenguatge no només és inadequat per a una figura 

pública, sinó que també posa en dubte la capacitat de Laia Montes per exercir un càrrec que 

exigeix empatia, respecte i una visió inclusiva de la societat”. Qüestionar les capacitats no 

és una dada de context ni una valoració crítica. Contràriament, és una desqualificació de la 

persona per qüestions ideològiques i de tarannà personal i/o polític, que només seria 

pertinent en un article d’opinió i no de caire informatiu. 

Creiem, per tant, que en aquest cas també s’ha vulnerat el Criteri primer del Codi al no 

observar una clara distinció entre informació i opinió. 

 

CAS 5: “¡Toma salseo!” 

L’últim punt de l’escrit de queixa fa referència a l’emissió del programa “¡Toma Salseo!”. 

Segons escriu A.C., en aquest espai “titllen declaracions fetes per l’alcalde a l’emissora 



 
 
 

14 
 

municipal -dient que s’estudiarien quines accions fer en referència a alguns articles- com 

“amenaces” rebudes per part de l’Ajuntament, i mostrant en pantalla whatsapps enviats 

personalment per mi com a cap de Comunicació”. 

Pels responsables de Teleolesa, “és important destacar que ¡Toma Salseo! no té res a veure 

amb la web de notícies, perquè forma part del nostre canal de televisió que es d’entreteniment 

i es tracta d’un magazine, no d’un producte periodístic”. I pel que fa al cas de les amenaces 

que cita la queixa, l’escrit d’al·legacions de Teleolesa aclareix que “l’emissió en directe "Toma 

Salseo", on es van mencionar missatges del Departament de Comunicació, no buscava 

difamar, sinó respondre al que Teleolesa va percebre com a amenaces de l’alcalde” en unes 

declaracions fetes a Olesa Ràdio “on va suggerir possibles accions legals contra el mitjà 

(Teleolesa)”. 

 

Des del Consell de la Informació entenem que aquesta polèmica s’emmarca en les sovint 

difícils relacions entre els mitjans i les institucions públiques. Tant legítim és que l’Alcalde 

de la ciutat estudiï actuar judicialment contra un mitjà si creu que aquest ha traspassat els 

límits de la legalitat, com que els seus periodistes ho considerin una amenaça. Pel CIC, però, 

el que resulta preocupant és l’afirmació dels responsables de Teleolesa quan diuen que 

¡Toma Salseo! “forma part del nostre canal de televisió que es d’entreteniment i es tracta 

d’un magazine, no d’un producte periodístic”. 

Pel que diu la queixa i certifiquen les al·legacions, en aquest magazine es va fer referència 

a temes municipals. El programa el presenten els periodistes de Teleolesa, s’emet sota la 

capçalera del mitjà de comunicació i s’hi tracten afers d’actualitat periodística. Quina és, 

aleshores, la diferència entre un magazine i un producte periodístic? En tenen consciència 

els espectadors de la diferència entre l’un i l’altre? N’estan advertits? Els periodistes són 

menys rigorosos quan treballen per un magazine que quan ho fan per a “un producte 

periodístic? 

Aquestes preguntes no volen ser impertinents. Pretenen, només, obrir una reflexió sobre 

una tendència creixent. Cada cop són més els mitjans audiovisuals que consideren que 

l’informador no està subjecte als codis ètics quan utilitza formats més distesos, en 

programes de tipus magazine, d’entreteniment o fins i tot d’humor. 

El preàmbul del Codi Deontològic diu el següent:  “En els darrers decennis, la revolució 

tecnològica, i en especial el desenvolupament d’internet, ha transformat de forma 

substancial les bases del món de la informació i el propi sistema de formació de l’opinió 

pública. Aquest fet obliga a adaptar els criteris de la bona pràctica professional per tal de 

reafirmar el compromís ètic del periodisme amb el públic d’acord amb el principio de 

responsabilitat social”. 

Basant-nos en aquest principi i en la certesa de que el compromís ètic del periodista és 

indispensable per salvaguardar el dret dels ciutadans a tenir una informació contrastada i 

veraç, el CIC considera que l’informador, sigui quin sigui el mitjà o el format que utilitzi, 

sempre està subjecta al Codi Deontològic. I diverses resolucions derivades de queixes 

ciutadanes així ho avalen. 



 
 
 

15 
 

Per tant, instem als responsables de Teleolesa que considerin un error -o així ho creu aquest 

Consell-  no entendre com a producte periodístic un magazine on si tracten temes 

d’actualitat. Confondre la distensió, el llenguatge més proper o un tarannà humorístic              

-propis del magazine- amb la pèrdua de rigor banalitza el periodisme i es converteix en un 

camp adobat per filtrar tot tipus de missatges de polarització i desinformació. 

 

CONCLUSIÓ: Mitjà de comunicació o pseudomitjà? 

Després dels cinc casos plantejats, A.C. acaba amb aquesta demanda: “Davant tot el que he 

assenyalat, sol·licito que el Consell de la Informació de Catalunya valori la queixa presentada 

i determini no només si s’ha vulnerat el Codi Deontològic en els diferents articles referenciats, 

sinó també un pronunciament sobre si el portal TeleOlesa.com, d'acord amb els paràmetres 

deontològics, pot ser considerat un mitjà de comunicació o estaríem parlant del que 

s'anomena "pseudomitjà" 

En l’escrit d’al·legacions, el mitjà considera que “la insinuació de l’Ajuntament que Teleolesa 

podria ser un ‘pseudomitjà’ manca de fonament i constitueix un atac directe a la seva 

credibilitat professional.” Assegura que “opera dins dels marcs legals i ètics” i avala la legalitat 

de la seva actuació: “La jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH), en 

casos com Handyside c. Regne Unit (1976) i Lingens c. Àustria (1986), protegeix la llibertat 

d’expressió dels mitjans, especialment quan fiscalitzen el poder públic, i reconeix el seu rol 

com a "gos guardià" (watchdog) de la democràcia”. 

Així mateix, l’escrit d’al·legacions serveix per fer una autodefinció del mitjà: “Teleolesa és un 

mitjà de comunicació privat que opera com un canal de televisió digital i publica articles al seu 

portal web (https://www.teleolesa.com/). La seva missió és informar, entretenir i fiscalitzar el 

poder públic, oferint continguts d’interès general per a la ciutadania d’Olesa de Montserrat i el 

seu entorn. Gestionat per dos joves periodistes, A. Retamero i M. Navarro, Teleolesa s’adapta 

a les tendències actuals del periodisme digital, caracteritzades per la immediatesa, la pluralitat 

de formats (notícies, cròniques, emissions en directe com "Toma Salseo") i la interacció amb 

el públic a través de les xarxes socials.” 

 

El Consell de la Informació comparteix el que diu Teleolesa quan afirma que els periodistes 

han de fiscalitzar els poders polítics i les administracions públiques. Aquesta idea està 

present al Codi Deontològic quan insta al periodista a “defensar el dret a la informació 

davant de qualsevol restricció a la transparència exigida per l’interès públic, especialment 

quan les fonts són administracions i organismes oficials” (Criteri 6è). Així mateix, el CIC 

identifica com a funcions d’un mitjà de comunicació les que consten en l’autodefinició de 

Teleolesa. Però més enllà de la narrativa sobre la funció dels mitjans, la qüestió és si el 

periodisme que s’hi fa respecta els principis ètics i la deontologia professional. Això vol dir 

que els mitjans han d’estar al servei del dret dels ciutadans a disposar d’una informació 

crítica, plural, contrastada i veraç. Cosa que aquest mitjà, en els casos analitzats, no fa. 

La pregunta sobre si Teleolesa és un pseudomitjà és pertinent i manifesta una preocupació 

que el CIC ja va posar sobre la taula fa temps. Ho va fer l’abril del 2024 en el document “El 

CIC reivindica un marc legal que garanteixi la transparència i la responsabilitat dels mitjans 

https://www.teleolesa.com/
https://cic.periodistes.cat/2024/04/30/el-cic-reivindica-un-marc-legal-que-garanteixi-la-transparencia-i-la-responsabilitat-dels-mitjans-de-comunicacio/
https://cic.periodistes.cat/2024/04/30/el-cic-reivindica-un-marc-legal-que-garanteixi-la-transparencia-i-la-responsabilitat-dels-mitjans-de-comunicacio/


 
 
 

16 
 

de comunicació”.  En aquesta reflexió el Consell de la Informació explicava que ‘és urgent 

clarificar l’ecosistema informatiu per poder diferenciar els mitjans que practiquen un 

periodisme responsable d’aquells que responen a altres interessos, moltes vegades 

inconfessables. El compliment del Codi deontològic és ara més necessari que mai. I ho serà, 

també, l’aplicació de la llei aprovada al Parlament Europeu el passat 13 de març  que exigeix 

la transparència sobre la propietat, el control i el finançament dels mitjans’”. 

Segurament aquí hi ha les claus de la resposta que s’espera del CIC. Si, com dèiem fa més 

d’un any, el compliment del Codi Deontològic era més necessari que mai, no sembla que 

Teleolesa estigui en aquesta dinàmica. Pels casos analitzats, aquest mitjà practica un 

periodisme demagògic, amb tendència a l’ambigüitat, la polarització, l’espectacularització 

informativa i, com hem vist, vulnera sovint el Codi Deontològic i desinforma.  

En el mateix document, el CIC exigia el compliment del Reglament sobre la Llibertat de 

Mitjans de Comunicació que va aprovar el Parlament Europeu l’abril de 2024 i que està en 

vigor des del mes d’agost d’enguany. Malauradament el  text legal adaptat  a Espanya s’ha 

endarrerit i encara està en fase de redacció. Però, com és sabut i ho apuntava el CIC en el 

document citat, el Reglament europeu exigeix la màxima transparència sobre la propietat, 

el control i el finançament dels mitjans. En aquest sentit, cal demanar a Teleolesa que faci 

explícit al seu web les dades empresarials i les fonts del seu fiançament. 

Es fa difícil pronunciar-se amb contundència sobre l’últim punt de la queixa. No perquè 

tinguem cap dubte del que s’ha dit fins ara. Sinó perquè el terme pseudomitjà està encara 

en discussió teòrica. Per contribuir a aquest debat i disposar d’eines objectives, el CIC va 

encarregar a principis d’any un estudi acadèmic que doni pautes objectives per redefinir de 

què estem parlant quan parlem de mitjans de comunicació i que ens permeti l’obtenció d’un 

mapa general de l’ecosistema mediàtic català. 

Aquest estudi no és banal. Neix amb la voluntat de desfer la confusió que s’ha generat en 

torn de les xarxes socials, dels webs amb aparença periodística que responen a interessos 

no confessats, del creixement exponencial del clickbait i, en general, de tots els missatges 

que condueixen a la desinformació i la polarització. I neix, també, perquè la llei europea 

estableix que les autoritats de cada país han de garantir el bon funcionament dels mitjans de 

comunicació consultant o coordinant-se, si cal, amb els organismes d’autoregulació, com 

ho és aquest Consell,  (Article 7.1). Així mateix, la molt pròxima revisió del Codi 

Deontològic -que ha de dur a terme el Congrés de Periodistes el mes de Novembre 

d’enguany- i la Llei de Mitjans, quan es promulgui, permetran donar una resposta més 

precisa a la última demanda plantejada.  

Dit tot això, aquest Consell reitera la falta de rigor i les infraccions deontològiques en tots 

els casos analitzats. 

 

Per tot això, el Consell de la Informació de Catalunya adopta el següent:  

 

ACORD  

El Consell de la Informació de Catalunya considera que en les informacions objecte 

d’aquest expedient, Teleolesa ha vulnerat els Criteris 1, 2 i 3  i els annexos A i B del Codi 

https://cic.periodistes.cat/2024/04/30/el-cic-reivindica-un-marc-legal-que-garanteixi-la-transparencia-i-la-responsabilitat-dels-mitjans-de-comunicacio/
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/new-push-european-democracy/protecting-democracy/european-media-freedom-act_es
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/new-push-european-democracy/protecting-democracy/european-media-freedom-act_es
https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=DOUE-L-2024-80523
https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=DOUE-L-2024-80523


 
 
 

17 
 

Deontològic. Constata també que en els casos analitzats, Teleolesa practica un periodisme 

demagògic, amb tendència a l’espectacle, la crispació, l’enfrontament i l’ambigüitat, que 

l’allunyen del servei al dret de tots els ciutadans a una informació veraç i contrastada i el 

converteixen en font de desinformació.  

 

 

I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, a Barcelona 

en data 6 d’octubre de 2025. Certifico. 

  

 

 

   

 

 

Vistiplau 

Josep Carles Rius     Josep Rovirosa  

President     Secretari General 

 

 


