Mesures de suport a empreses i autònoms
Mesures extraordinàries impulsades pel Govern de l’Estat i per altres administracions orientades a les empreses i autònoms per fer front a la situació de crisi ocasionada pel COVID-19.
Ajuts a establiments comercials de productes no essencials de més de 400m2 i botigues de productes no essencials de centres, galeries i recintes comercials (febrer de 2021)
Línia de 15 milions d’euros per als comerços tancats del 7 al 24 de gener, d’acord amb les restriccions aprovades pel Procicat per fer front a la pandèmia de la Covid-19.
L’objectiu d’aquesta línia és contribuir a la reactivació del sector comerç al detall, davant els efectes causats pel tancament decretat del 7 al 17 de gener per la resolució SLT/1/2021 de 4 de gener, en el marc de les mesures sanitàries per contenir la pandèmia, i prorrogat fins al 24 de gener, a través de la resolució SLT/67/2021, de 16 de gener.
Beneficiaris
Els beneficiaris són autònoms i pimes dedicats a les activitats de comerç al detall afectats per l’ordre de tancament sanitari. En concret, se’n podran beneficiar els establiments comercials de productes no essencials de més de 400 metres quadrats i les botigues de productes no essencials de centres, galeries i recintes comercials.
Quantia dels ajuts
Els ajuts consistiran en un aportació per establiment, que serà de 3.750 euros.
Termini sol·licitud: del 27 de gener, a les 09:00 h, fins al 10 de febrer de 2021, a les 14:00 h.
Aquests ajuts es poden acumular a altres subvencions o ajuts públics i/o privats ja sol·licitats. Les subvencions s’atorgaran per ordre cronològic de presentació de la sol·licitud.
(Font: web Canalempresa)
Subvencions per compensar les pèrdues per cancel·lació d'espectacles i activitats culturals amb motiu de la Covid19 (novembre 2020)
Són subvencions per contribuir econòmicament a compensar la reducció d'ingressos corresponents als espectacles i activitats culturals cancel·lades durant el 2020 amb motiu de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Només se subvencionen espectacles i activitats cancel·lades que s'haguessin de realitzar entre el 30 d'octubre i el 31 de desembre de 2020.
Destinataris:
a) Persones físiques empresàries, societats civils i mercantils, i entitats privades sense ànim de lucre, que el seu àmbit d'actuació principal tingui incidència a Catalunya, que realitzen activitats culturals remunerades i compleixen algun dels requisits següents:
a.1) Que tenien compromesa, aprovada o programada una o més actuacions professionals d'arts escèniques o música en espais escènics o musicals , o bé a l'aire lliure, com a actuació o direcció artística o per a la realització dels treballs tècnics de l'espectacle. S'exclouen les actuacions en festivals de música, que ja tenen una línia de subvencions específica.
a.2) Que havien estat contractades o tenien compromisos de les entitats organitzadores per desenvolupar projectes professionals d'arts visuals en equipaments públics o privats.
a.3) Que havien estat contractades per museus inscrits en el Registre de museus de Catalunya, equipaments patrimonials, equipaments que programin activitats de difusió literària, arxius i biblioteques per realitzar serveis educatius, guiatges, tallers, lectures, treballs de digitalització, consultories, treballs de gestió documental i arxivística i restauració de documents o altres activitats pròpies d'aquests equipaments culturals.
a.4) Que havien estat contractades per entitats públiques o privades per realitzar treballs d'intervenció arqueològica o paleontològica.
a.5) Que havien estat contractades o tenien el compromís signat dels propietaris de béns culturals mobles o d'elements arqueològics i artístics integrats en el patrimoni immoble de titularitat pública o privada per dur a terme la seva restauració.
a.6) Que tenien un encàrrec per realitzar traduccions i correccions de textos en català o aranès.
b) Entitats sense ànim de lucre amb domicili a Catalunya que organitzen activitats culturals i que compleixen algun dels requisits següents:
b.1) Que tenien previst organitzar activitats i festivals de cultura popular amb públic que ha pagat una entrada.
b.2) Que tenien previst organitzar activitats relacionades o vinculades amb el patrimoni cultural amb públic que ha de pagar una entrada, festivals i esdeveniments similars d'arts escèniques o literaris amb entrada de pagament, o bé festivals i esdeveniments similars d'arts visuals o de difusió de la llengua amb patrocinis o altres aportacions privades per a l'activitat.
Termini de sol·licitud: del 12 de novembre al 10 de desembre del 2020.
Ajuts a microempreses i autònoms per al manteniment dels llocs de treball (termini tancat)
El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) ha obert una nova convocatòria d'ajuts extraordinaris, per a l'any 2020, per al manteniment de l'ocupació en microempreses i persones treballadores autònomes.
Requisits:
- Les empreses han d'haver suspès la seva activitat per raó de la declaració de l'estat d'alarma per la COVID 19 o han d'haver vist reduïda la seva facturació en més d'un 75% durant el període de suspensió en comparació amb el mateix període de l'any anterior.
- Tenir un volum de negoci anual o amb un balanç general anual que no superi els 2 milions d'euros, constituïdes legalment i amb establiment operatiu a Catalunya.
- Tenir fins a 10 persones treballadores a la seva plantilla. Hauran de comprometre’s a mantenir el 100% de la plantilla que tenien en el moment en què es va declarar l'estat d'alarma i, com a mínim, durant els dotze mesos següents a l’atorgament de l’ajut.
Què se subvenciona?
Els costos laborals de les persones treballadores que formin part de la plantilla de les entitats beneficiàries, fins a un màxim de 3, per un període de 6 mesos sempre que mantinguin el 100% de la plantilla que tenien en el moment en que es va declarar l'estat d'alarma, com a mínim, durant els 12 mesos següents a l'atorgament de l'ajut per al reinici de l'activitat.
Quin és l'import de la subvenció?
És un mòdul econòmic de 4.369,05€ (50% del SMI per a 6 mesos més un 31,4%) per persona treballadora de la plantilla, amb un màxim de tres persones treballadores (és a dir, com a màxim, 13.107,15€ per empresa).
Termini: El termini de presentació de sol·licituds és del 31 de juliol al 30 de setembre de 2020, ambdós inclosos.
Resolució TSF/1858/2020
Enllaç a la Guia de Prescripcions tècniques
Enllaç a preguntes més freqüents
⇒Més informació: serveiocupacio.gencat
Reducció del 50% del lloguer en els negocis tancats per la Covid-19
El Govern aprova un decret llei (34/2020, de 20 d'octubre) que reparteix els costos entre arrendadors i arrendataris. Faculta els titulars dels negocis per iniciar una negociació amb els propietaris dels immobles i establir, de mutu acord, una rebaixa de l’import de la mensualitat.
L’objectiu de la norma és evitar el tancament d’empreses i la destrucció de llocs de treball.
Rebaixa del 50 % en els establiments tancats
Si l’acord entre les parts és impossible, la nova norma fixa que l’import del lloguer dels negocis tancats quedarà automàticament rebaixat al 50 %, a comptar des del dia que el llogater hagi notificat la voluntat de negociar.
Amb les restriccions en vigor, aquesta mesura afecta bars, restaurants, gimnasos, centres d’estètica, bingos, casinos, sales de joc i ludoteques.
Reducció del preu en els negocis en funcionament parcial
A les activitats parcialment restringides, si no hi ha acord per la revisió temporal del lloguer, la rebaixa de la quota també serà del 50 % de la part desaprofitada. És a dir, que si un negoci té l’aforament limitat a la meitat, el titular haurà de pagar la totalitat del lloguer de la meitat de la qual sí que en pot treure rendiment, però només pagarà el 50 % de la part restringida per les mesures sanitàries.
Segons les restriccions actuals, entre els negocis amb l’aforament o els horaris parcialment afectats hi ha teatres, comerços, botigues de 24 hores i hotels.
Exclusió dels productes per endur i de l’enviament a domicili
Als efectes d’aquesta norma, la venda de producte per endur i l’enviament a domicili no es tenen en compte. Per exemple, si aquest és l’únic servei que pot oferir un restaurant, el decret llei considera que el negoci està tancat i que la reducció de la quota del lloguer ha de ser igualment del 50 %.
Subvenció en l'àmbit de les activitats de restauració i dels centres d'estètica i bellesa afectats (termini tancat)
Ajuts a microempreses i autònoms per al manteniment de llocs de treball (termini tancat 30 de setembre)
El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) ha obert una nova convocatòria d'ajuts extraordinaris, per a l'any 2020, per al manteniment de l'ocupació en microempreses i persones treballadores autònomes.
Requisits:
- Les empreses han d'haver suspès la seva activitat per raó de la declaració de l'estat d'alarma per la COVID 19 o han d'haver vist reduïda la seva facturació en més d'un 75% durant el període de suspensió en comparació amb el mateix període de l'any anterior.
- Tenir un volum de negoci anual o amb un balanç general anual que no superi els 2 milions d'euros, constituïdes legalment i amb establiment operatiu a Catalunya.
- Tenir fins a 10 persones treballadores a la seva plantilla. Hauran de comprometre’s a mantenir el 100% de la plantilla que tenien en el moment en què es va declarar l'estat d'alarma i, com a mínim, durant els dotze mesos següents a l’atorgament de l’ajut.
Què se subvenciona?
Els costos laborals de les persones treballadores que formin part de la plantilla de les entitats beneficiàries, fins a un màxim de 3, per un període de 6 mesos sempre que mantinguin el 100% de la plantilla que tenien en el moment en que es va declarar l'estat d'alarma, com a mínim, durant els 12 mesos següents a l'atorgament de l'ajut per al reinici de l'activitat.
Quin és l'import de la subvenció?
És un mòdul econòmic de 4.369,05€ (50% del SMI per a 6 mesos més un 31,4%) per persona treballadora de la plantilla, amb un màxim de tres persones treballadores (és a dir, com a màxim, 13.107,15€ per empresa).
Termini: El termini de presentació de sol·licituds és del 31 de juliol al 30 de setembre de 2020, ambdós inclosos.
Teletreball, eines digitals i innovació
Ajuda per posar el negoci on-line: crear una web, botiga virtual i difusió a internet
Es tracta de la iniciativa ‘DÓNA LA VOLTA AL TEU NEGOCI’, un projecte conjunt del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, Consell de Cambres, Pimec i Foment del Treball que posa a disposició de les pimes i autònoms de Catalunya assessorament i formació gratuïts, així com el suport tecnològic i comercial necessaris per posar en marxa ràpidament els seus negocis online.
Serveis oferts:
Assessorament gratuït: un consultor TIC resoldrà tots els dubtes de l’empresa o autònom i l’orientarà a trobar la millor estratègia per al seu projecte.
Solucions tecnològiques: la pime o autònom tindrà accés a eines digitals per al seu negoci, com ara la creació gratuïta del web o la botiga online i eines gratuïtes de teletreball i treball col·laboratiu a distància.
Promoció a Internet: ajuda per trobar els millors canals i estratègies per promocionar el negoci a les xarxes i arribar als clients, amb accés a auditories de màrqueting digital gratuïtes i a eines de promoció online i xarxes socials.
Formació en línia: oferta de diferents formats i continguts de formació en línia gratuïta relacionats amb vendes online i transformació digital.
⇒Més informació: Canal Empresa
Programa Acelera Pyme de finançament per a la digitalització
El programa Acelera Pyme, del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital del Govern d’Espanya, posa a disposició de PIMES i autònoms solucions tecnològiques orientades a mantenir l’activitat de les empreses i avançar en processos de transformació digital. L’Institut de Crèdit Oficial (ICO) ha posat a disposició, a través de la seva línia de finançament d’empreses i emprenedors, el programa Acelera PYME, amb l’objectiu de mobilitzar 200 milions d’euros per finançar projectes de digitalització, i fomentar les solucions de teletreball.
Els autònoms i les PIMES interessats podran sol·licitar micropréstecs per les seves activitats i inversions.
⇒Més informació: Canal Empresa
“Oficina a casa” Banc d’eines digitals
Ets una empresa/associació del sector TIC i vols oferir els teus productes o serveis?
Ets empresa i vols consultar serveis digitals gratuïts o amb descompte per al teu negoci?
El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública posa a disposició de la ciutadania, en especial dels autònoms i les pimes, tot un seguit de recursos tecnològics i eines de teletreball ofertes per diferents empreses del sector TIC per tal que es pugui mantenir l’activitat i productivitat empresarial durant la crisi de la covid-19.
Amb aquesta iniciativa, el Govern pretén minimitzar l’aturada empresarial arran del confinament i que les persones o entitats que necessitin mantenir la seva activitat ho puguin fer a través de mitjans digitals que permetin treballar a distància de manera segura.
⇒Més informació: Canal Empresa
Ajuts a empreses fabricants de productes sanitaris (sol·licituds fins el 30 de juliol)
El Ministeri d'Indústria destina 11 milions d'euros en subvencions a empreses que inverteixin en la fabricació de dispositius mèdics, equips de protecció personal i aquells productes que siguin considerats de emergència pel Govern en relació amb el COVID-19, durant l'exercici 2020.
Es subvencionaran amb fins a 500.000 euros els projectes que suposin noves instal·lacions per a la fabricació dels productes sanitaris, o que expandeixin la producció de les seves estructures existents o converteixin línies de producció existents en altres específiques per fabricar aquests elements sanitaris.
Seran finançables les inversions i despeses realitzades des l'1 de febrer de 2020 fins al 31 de desembre de 2020.
El termini de presentació de sol·licituds i de la corresponent documentació finalitzarà el dia 30 de juliol de 2020
Al BOE-A-2020-8080 s’estableixen les bases reguladores per a la convocatoria.
⇒Més informació: mincotur.com
Ajuts a empreses industrials (termini tancat)
Subvencions destinades a fer efectiva la continuïtat de l'activitat de les micro i petites empreses industrials i de serveis a la producció, amb la finalitat de mantenir els treballadors amb contracte indefinit, que han patit pèrdues econòmiques en virtut de la declaració de l’estat d’alarma i a conseqüència dels efectes de la COVID-19.
A qui va dirigit?
Aquests ajuts van dirigits a les micro i petites empreses que formen part de l’àmbit competencial del Departament, manufactureres i de serveis a la producció (codis CNAE 10 a 33), i les de serveis a la producció (codis CNAE 35 a 39).
Requisits:
• Tenir menys de 49 treballadors;
• Acreditar una reducció en el volum de vendes del 33% o superior en el període de l’1 de març al 30 d’abril del 2020 en relació al mateix període de l’any 2019;
• I comprometre al manteniment dels llocs de treball amb contracte indefinit entre 1 de març i 31 de desembre de 2020.
Import: 1.500 euros per a cada lloc de treball de caràcter indefinit mantingut des de l’1 de març fins el 31 de desembre de 2020 (amb un límit màxim d’ajut per a cada tram de nombre de treballadors).
El termini per sol·icitar les subvencions és del 12 de juny a l'1 de juliol de 2020.
Mesures de suport a projectes singulars per a empreses cooperatives i de l'economia social
S’ha aprovat la convocatòria extraordinària d'ajuts de la línia 2, Mesures de suport a projectes singulars per a la reactivació socioeconòmica COVID-19 per a empreses cooperatives i de l'economia social, del capítol V del Decret llei 16/2020, de 5 de maig, de mesures urgents complementàries en matèria de transparència, ajuts de caràcter social, contractació i mobilitat per fer front a la COVID-19, en l'àmbit del treball i de l'ocupació.
Aquesta Resolució preveu oferir suport als projectes singulars de transformació i de nous models de negoci i activitat econòmica, amb l'objectiu de reactivar econòmicament les empreses d'economia social, mitjançant processos d'intercooperació, i a través d'actuacions estratègiques i/o d'altres de complementàries, per tal d'aportar a aquestes empreses eines i solucions davant la situació actual de pandèmia i postpandèmia, i per poder encarar millor els reptes
sorgits de la nova realitat socioeconòmica, de manera que es reforci la viabilitat de les empreses, la competitivitat de l'economia social i la dinamització de l'ocupació.
Entitats beneficiàries: empreses cooperatives que tinguin experiència en l'àmbit del projecte i demostrin la seva capacitat.
L'import de la subvenció correspondrà a la totalitat o a una part del projecte, d'acord amb el compliment dels requisits i l'assoliment dels objectius d'aquest.
Els projectes de la línia 2 que poden ser objecte d'ajut són els següents:
a) Projectes singulars de reactivació econòmica (eix A).
b) Projectes singulars de reactivació econòmica integrals (eix B).
c) Projectes singulars d'alt impacte estratègic de l'economia social (eix C).
El termini per presentar el formulari de sol·licitud de subvenció és d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (23/06/2020)
Moratòria en el pagament d'hipoteques del negoci (termini tancat)
Destinataris: per a persones treballadores autònomes, empresaris/es i professionals respecte als immobles afectats per la seva activitat econòmica. .(Definició de vulnerabilitat econòmica als efectes de la moratòria hipotecària i del crèdit de financiació no hipotecària, a l’article 16 del Reial decret llei 11/2020.)
El Govern d’Espanya ha establert amb el Reial decret llei 11/2020 la moratòria en el pagament del deute hipotecari que s'hagi contret per adquirir un immoble amb la finalitat de dur a terme una activitat econòmica.
⇒Més informació: Canal Empresa
El termini de suspensió passa d’un a tres mesos, acreditant vulnerabilitat derivada de l’estat d’alarma amb una declaración responsable del beneficiari sobre la seva situació. A més, les quotes suspeses no s’abonaran a l’acabar la suspensió, sinó que tots els pagaments restants es posposen durant el mateix període de temps.
⇒Més informació:PIMEC
Mesures relativa al pagament de la renda dels lloguers de locals comercials i industrials (termini tancat)
Mitjançant el RDL 15/2020, publicat ahir al BOE, han entrat en vigor una sèrie de mesures relatives al pagament de la renda dels lloguers de locals comercials i industrials. Cal destacar que l´aplicació de les mesures parteix de la base de les característiques del propietari i el llogater.
1.- Lloguers de locals comercials i industrials en els quals el propietari té el caràcter de gran tenidor: El termini per demanar-la és d´un mes des de l´entrada en vigor del RD 15/2020 i s´aplica en defecte de pacte o acord entre les parts i de forma automàtica –en defecte de pacte- i afecta el període de temps que duri l´estat d´alarma i les seves pròrrogues. Inclús, es pot dilatar més enllà de la finalització d´aquest estat, si el termini fos insuficient respecte a l´impacte provocat per la Covid-19 al llogater, però sense excedir en cap cas els 4 mesos. L´ajornament de la renda no provoca meritació d´interessos ni penalitzacions i s´efectua mitjançant fraccionament de les rendes. Es farà durant el termini de dos anys a comptar des de la següent mensualitat de renda i el pagament es farà a partir de l´aixecament de l´estat d´alarma i les mensualitats següents, sense que pugui superar-se, en cap cas, els 4 mesos en total (en cas que el termini marcat per la finalització de l´estat d´alarma sigui insuficient per l´impacte provocat per la Covid-19) i sempre dintre del període de vigència del contracte.
2.- Lloguers de locals comercials i industrial en els quals el propietari no sigui gran tenidor: S´aplica als llogaters autònoms i pimes. El termini per demanar-la és d´un mes des de l´entrada en vigor del RD 15/2020 i existeix la possibilitat d´aplicar la fiança al pagament total o parcial de les rendes, sempre que el llogater reposi la mateixa en el termini d´un any des de l´acord o en el període de vigència del contracte si és inferior a l´any.
Moratòria en el pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social (termini tancat)
Les persones treballadores autònomes i les empreses podran sol·licitar una moratòria de les quotes que es han de pagar en el mes d'abril a un interés reduït del 0,5%, interès set vegades inferior el que normalment està establert.
Per accedir a aquestes moratòries, ha de tractar-se d'empreses o persones treballadores autònomes afectades per la situació provocada pel COVID-19.
Les empreses i treballadores que es beneficien d'aquest tipus de moratòria no poden tenir un altra moratòria en vigor anterior.
Termini: Per evitar la facturació de la quota s'ha de sol·licitar abans del 10 d'abril.
Per facilitar la tramitació, l'empresa o persona treballadora autònoma prodrá tramitar a través d'un professional o d'un tercer (graduats, gestors, advocats i demés autoritzats del Sistema RED) sense necessitat de cap tipus d'apoderament específic.
Moratòria de la quota del mes d'abril (termini no vigent)
Les persones treballadores autònomes i les empreses podran sol·licitar una moratòria de les quotes que es han de pagar en el mes d'abril a un interés reduït del 0,5%, interès set vegades inferior el que normalment està establert.
Per accedir a aquestes moratòries, ha de tractar-se d'empreses o persones treballadores autònomes afectades per la situació provocada pel COVID-19. Les empreses i treballadores que es beneficien d'aquest tipus de moratòria no poden tenir un altra moratòria en vigor anterior.
Termini: Per evitar la facturació de la quota s'ha de sol·licitar abans del 10 d'abril.
Per facilitar la tramitació, l'empresa o persona treballadora autònoma prodrá tramitar a través d'un professional o d'un tercer (graduats, gestors, advocats i demés autoritzats del Sistema RED) sense necessitat de cap tipus d'apoderament específic.
⇒Més informació: Canal empresa. Gencat
Moratòria de 6 mesos sense interesos
Requisits i condicions: S’establiran mitjançant una Ordre del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions ( per tant haurem d’esperar a la publicació d’aquesta ordre per veure quins seran els requisits concrets exigits). El període de meritació en el cas d'empreses serà entre abril i juny, i en el cas d'autònoms entre maig i juliol de 2020. Els treballadors per compte propi que vulguin aplaçar el pagament de la quota del mes d’abril se’ls hi aplicarà un interès del 0.5%.
Quan ho he de tramitar? Les sol·licituds d’aplaçament s’hauran de comunicar a la Tresoreria de la Seguretat Social dins dels deu primers dies naturals dels terminis reglamentaris d’ingrés corresponents als períodes de meritació dels mesos citats anteriorment.
Com sabré si l’han acceptat? Hi ha dues maneres:
- Si rebo una comunicació en la que es concedeix la moratòria en el termini de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud, per la mateixa via on va ser sol·licitada.
- Si la Tresoreria de Seguretat Social aplica directament la moratòria en les liquidacions de les quotes que es practiquin a partir del moment en què es presenta la sol·licitud, s’entendrà que la moratòria ha estat concedida sense necessitat de rebre la comunicació.
⇒Més informació: BOE Reial decret 11/2020 de 31 de març
Flexibilització dels contractes de subministres mentres duri l'estat d'alarma (termini tancat)
El Govern espanyol ha decretat que, excepcionalment i mentre duri l’estat l’alarma pel coronavirus, els autònoms i les empreses es podran acollir a les següents mesures:
1. Eletricitat: En qualsevol moment es pot suspendre temporalment o modificar contractes de subministrament, o les pròrrogues d’aquests contractes, per contractar una altra oferta alternativa amb el comercialitzador amb el que tenen el contracte vigent. Adaptar aquests contractes a les pautes de consum, sense cap penalització. Una vegada finalitzat l’estat d’alarma, en el termini de tres mesos, el consumidor que hagi sol·licitat la suspensió o modificació del seu contracte de subministrament podrà sol·licitar la reactivació.
2. Gas Natural: El titular del punt de subministrament podrà sol·licitar al seu comercialitzador la modificació del cabal diari contractat, o suspensió temporal del contracte de subministrament sense cap cost per ell.
Una vegada finalitzat l’estat d’alarma, en el termini de tres mesos es podrà sol·licitar tornar al punt d’abans sense cap cost. Si s’ha suspès el contracte, la nova activació es farà en el termini màxim de cinc dies naturals i no s’haurà d’abonar el dret d’alta ni d’escomesa, a menys que sigui necessari realitzar una posta en servei, conseqüència d’un tancament previ i posta en seguretat de la instal·lació.
⇒Més informació: BOE RD 11/2020-01/04/2020 art. 42
Bonificacions en el cànon de l'aigua (termini tancat)
Període: durant el període comprès entre l’1 d’abril i el 31 de maig de 2020.
Reducció del 50% del cànon que paguen les indústries i la resta d’activitats econòmiques.
On adreçar-se: L’Agència Catalana de l’Aigua, conjuntament amb la resta d’administracions actuants i els operadors públics i privats dels serveis d’abastament estan treballant per tal que la mesura sigui d’aplicació automàtica i universal, de manera que els usuauris no hagin de fer cap tràmit específic per tal de beneficiar-se’n.
⇒Més informació: Dpt.Territori i Sostenibilitat
Línia de crèdit ICF- AVALIS Covid-19
L'ICF i Avalis de Catalunya ofereixen solucions amb la finalitat de cobrir les necessitats de liquiditat de les empreses catalanes a conseqüència de la situació derivada del COVID-19. El Govern, mitjançant l’ICF i Avalis, assumirà el 75% del risc creditici de cada operació, i les entitats financeres el 25% restant. Aquest finançament ha d’estar vinculat a noves necessitats de liquiditat i al manteniment de llocs de treball.
Import: préstecs de les entitats financers entre 50.000€ i fins a 1M€, amb l’aval d’Avalis pel 100% del principal.
Termini: entre 2 i 5 anys amb fins a 1 any de carència inclòs.
Interès: per part de les entitats financeres, limitació del preu a EURIBOR a 12 mesos més un diferencial màxim del 2,35%.
Comissions: Comissió d'Administració i Risc (CAiR) del 0,65%. Sense comissió d'obertura ni d'estudi.
On adreçar-se: Enviament de la sol·licitud a L’Institut Català de Finances
L’ICF Eurocrèdit Covid-19 (5 de maig)
Les operacions aprovades a través d’aquesta línia compten amb unes condicions preferents gràcies al finançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu 2014-2020, que té l’objectiu d’invertir en creixement i ocupació.
Import: de 250.000€ a 2.000.000€.
Termini: fins a 5 anys, amb fins a 1 any de carència inclòs.
Tipus d’interès: EURIBOR a 12 mesos més un diferencial d’entre el 0,95% i el 2,75%.
Comissions: d’obertura màxim del 0,25% del nominal del préstec; d’amortització, del 0,25%.
Requisits de les empreses per demanar el préstec d'aquest tram:
- Tenir entre 5 i 250 treballadors.
- Tenir un volum de facturació inferior als 50 milions d’euros o un balanç de com a màxim 43 milions d’euros.
- Tenir una necessitat sobtada de liquiditat, deguda a l’afectació pel brot de la COVID-19, que s’haurà d’acreditar documentalment.
On adreçar-se: Enviament de la sol·icitud a L’Institut Català de Finances
Ajornaments de deute tributari (IRPF, quotes repercutides IVA, Impost de Societats) (termini tancat)
Requisits:
- Volum d'operacions el 2019 no superior a 6.010.121,04 euros.
- Ajornament de fins a 6 mesos, prèvia sol·licitud (els tres primers mesos sense interessos) de les declaracions-liquidacions i autoliquidacions amb termini de presentació i ingrés fins el 30/05/2020.
Termini de presentació i import: fins el 30 de maig amb import màxim de 30.000 euros
On adreçar-se: Seu electrònica de la AEAT
⇒Més informació: BOE Real Decreto-ley 7/2020, de 12 de març
Extensió del termini de presentació i ingrés de les declaracions i autoliquidacions tributàries (termini tancat 15/04/2020)
Les empreses i autònoms amb un volum d'operacions no superior a 600.000 euros durant l'exercici 2019 podran presentar les declaracions fins al proper 20 de maig. El termini per pagar aquests impostos a través de sistema de domiciliació s'amplia al 15 de maig.
En el cas d'haver presentat la declaració amb data anterior a l'entrada en vigor del decret, el càrrec dels impostos en el compte no es farà efectiu fins al 20 de maig.
Es podrà ajornar la presentació de la declaració trimestral de l'IVA, el pagament fraccionat de l'Impost sobre Societats, així com el de l'IRPF.
⇒Més informació: Agència Tributària BOE Real Decreto-ley 14/2020, de 14 d'abril
Adaptació del càlcul aplicable a la liquidació de l'impost de societats (termini tancat 21/04/2020)
Pagament fraccionat Impost sobre societats
Es permet de manera extraordinària optar per la modalitat de pagament fraccionat previst a l’art. 40.3 de la LIS, és a dir que l’ import del pagament fraccionat es calculi en funció del resultat que es tindrà durant l’any 2020 i no en funció de últim impost de societats presentat ( primer pagament en relació impost societats 2018 i segon i tercer pagament en relació impost de societats 2019). Aquesta opció s’exercitarà:
- Mitjançant la presentació del primer pagament fraccionat de l’IS, ampliat fins el 20 de maig, per als contribuents amb facturació inferior a 600.000 euros durant el 2019.
- Mitjançant la presentació del segon pagament fraccionat de l’IS durant els primers 20 dies naturals del mes d’octubre del 2020, amb un import net de la xifra de negocis superior als 600.000 euros i inferior als 6.000.000 euros en el darrer any.
El contribuent que exerciti aquesta opció quedarà vinculat a aquesta modalitat de pagament fraccionat, exclusivament, respecte dels pagaments corresponents a l’exercici 2020.
⇒Més informació: Boe Real Decreto-ley 15/2020, de 21 d'abril
Suspensió dels terminis de presentació i ingrés de tributs de la Generalitat (termini tancat)
Termini: Del 14 de març fins que es deixi sense efecte l'estat d'alarma establert en el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
On adreçar-se: Seu electrònica de l’Agència Tributària de Catalunya.
Aprovació del primer tram de la línia d'avals de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) per a empreses i autònoms
Dotació: fins a 100 000 milions euros. Ara s’activa el primer tram de 20 000 milions d’euros, el 50% dels quals es reservaran per garantir préstecs a autònoms i pimes (10 000 milions d’euros)
Beneficiaris: empreses i autònoms que no estiguessin en situació de morositat a data 31 de desembre de 2019 i en procediment concursal a data 17 de març Els avals tenen caràcter retroactiu i podran sol·licitar se per a les operacions formalitzades en posterioritat a l’entrada en vigor del Reial decret llei 8 20 de 18 de març.
Import i vigència: l’aval garantirà el 80% dels nous préstecs i renovacions d’operacions sol·licitades per autònoms i pimes Per a la resta d’empreses el 70% del nou préstec concedit i el 60% de les renovacions. L’aval emès tindrà una vigència igual al termini del préstec concedit, amb un termini màxim de 5 anys. Cost de l’aval d’entre 20 i 100 punts bàsics, serà assumit per les entitats financeres. L'Estat serà el garant de les operacions.
Data màxima: les empreses i autònoms interessats podran sol·licitar la garantia per a les seves operacions fins al 30 de setembre de 2020
On adreçar-se: Per a fer ho, podran dirigir se a les entitats financeres amb qui l’ICO ja ha subscrit un acord de col·laboració.
⇒Més informació: BOE núm. 83, de 26 de març de 2020
Activació del segon tram de la línia d'avals amb 20.000 milions d'euros
El Consell de Ministres va aprovar el 10 d’abril l’acord pel qual s’activa el segon tram de la Línia d'Avals per a empreses i autònoms que, per import de 100.000 milions d'euros, va acordar el Govern espanyol el passat 17 de març. El nou tram, de 20.000 milions d'euros, es destina a avalar operacions de pimes i autònoms.
Destinataris: pimes i autònoms afectats pels efectes econòmics de la Covid-19, sempre que els sol·licitants no estiguessin en situació de morositat a 31 de desembre de 2019 i en procediment concursal a 17 de març de 2020.
L'aval garanteix el 80% dels nous préstecs i renovacions d'operacions sol·licitades per autònoms i pimes i tindrà una vigència igual al termini del préstec concedit, amb un màxim de cinc anys.
Termini: podran sol·licitar la garantia per a les seves operacions fins a 30 de setembre de 2020. El termini podrà ampliar-se, sempre en línia amb la normativa d'Ajudes d'Estat de la Unió Europea, per Acord de Consell de Ministres.
La distribució de la línia d'avals entre els operadors es durà a terme amb els mateixos criteris que els establerts per al primer tram.
⇒Més informació: BOE núm. 181, de 11 d'abril de 2020
Línia d’avals de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO)
El Reial decret llei 8/2020 de 17 de març en el seu article 29 va aprovar una Línia d'Avals de l'Estat de fins a 100.000 milions d'euros del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, per facilitar el manteniment de l'ocupació i pal·liar els efectes econòmics de la crisi sanitària. Els avals s'atorgarien al finançament concedit, per les entitats financeres per facilitar accés al crèdit i liquiditat a empreses i autònoms per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19.
Dotació: fins a 100 000 milions euros activats en trams amb dates de 24 de març, de 10 d’abril , de 5 de maig i de 19 de maig.
Beneficiaris: empreses i autònoms que no estiguessin en situació de morositat a data 31 de desembre de 2019 i en procediment concursal a data 17 de març Els avals tenen caràcter retroactiu i podran sol·licitar se per a les operacions formalitzades en posterioritat a l’entrada en vigor del Reial decret llei.
Import i vigència: l’aval garantirà el 80% dels nous préstecs i renovacions d’operacions sol·licitades per autònoms i pimes Per a la resta d’empreses el 70% del nou préstec concedit i el 60% de les renovacions. L’aval emès tindrà una vigència igual al termini del préstec concedit, amb un termini màxim de 5 anys. Cost de l’aval d’entre 20 i 100 punts bàsics, serà assumit per les entitats financeres. L'Estat serà el garant de les operacions.
Data máxima: les empreses i autònoms interessats podran sol·licitar la garantia per a les seves operacions fins al 30 de setembre de 2020
On adreçar-se: Per a fer ho, podran dirigir se a les entitats financeres amb qui l’ICO ja ha subscrit un acord de col·laboració.
Línies de finançament ENISA 2020
ENISA, empresa pública dependent de el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, a través de la Direcció General d'Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa (DGIPYME) participa activament en el finançament de projectes empresarials viables i innovadors.
Com a línies específiques de finançament a emprenedors disposa dels següents programes:
-Creació ≤ 40:ENISA joves emprenedors: Dirigida a pimes (i startups) de recent constitució creades per joves per a inversions que necessita el projecte en la seva fase inicial. Entre 25.000 i 75.000 euros amb venciment a un màxim de 7 anys i fins a 5 de carència.
-Creació ENISA emprenedors: Dirigida a donar suport a les primeres fases de vida de pimes promogudes per emprenedors, sense límit d'edat. Entre 25.000 i 300.000 euros a 7 anys amb fins a 5 de carència.
-Creixement ENISA creixement: Dirigida a donar suport als projectes empresarials de companyies interessades a expandir el seu negoci o aconseguir una millora competitiva. Entre 25.000 i 1.500.000 euros a 9 anys amb fins a 7 de carència.
Mesures de suport específiques per a autònoms
Ajuts en forma de prestació econòmica per a les persones treballadores autònomes que acreditin una reducció dràstica i involuntària de la seva facturació com a conseqüència dels efectes del coronavirus.
Prestació econòmica de la Generalitat de fins a 2.000 euros
El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha posat en marxa un ajut, en forma de prestació econòmica, de fins a 2.000 euros per a les persones treballadores autònomes –persona física-, que acreditin una reducció dràstica i involuntària de la seva facturació com a conseqüència dels efectes del coronavirus en la seva activitat econòmica, i sempre que figurin d'alta en activitats de les que les autoritats sanitàries han decretat el tancament i no disposin d'altres fonts alternatives d'ingressos.
Requisits:
- Ser treballador autònom -persona física- i estar donat d'alta al règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social (RETA).
- Amb domicili fiscal a Catalunya.
- Acreditar pèrdues econòmiques en el mes de març de 2020 en comparació al març del 2019 o, si l’antiguitat al RETA és inferior a un any, comparant la mitjana de la facturació mensual des de l’alta al RETA.
Com es decidirà l'import: amb documentació acreditativa de les pèrdues econòmiques per mitjà de la presentació de documents oficials que ho demostrin. La documentació es concretarà en les instruccions de la petició.
On adreçar-se: Del 6 d’abril al 5 de maig (fins exhauriment de la partida pressupostària que s’hi destini) per via telemàtica a l'enllaç del web: www. treball.gencat.cat
Prestàció anàloga al cessament d'activitat
Requisits:
- Estar afiliat i d’alta a la Seguretat Social a la data de declaració de l’estat d’alarma.
- Estar al corrent dels pagaments i obligacions amb la SS. Sinó es donen 30 dies per l’ingrés de quotes pendents.
- Que l'activitat quedi suspesa per l'estat d'alarma o que la seva facturació en el mes anterior a la data de sol·licitud es vegi reduïda, almenys en un 75% en relació a la mitjana de facturació del semestre anterior.
Quantia i durada: Cobrament del 70% de la base reguladora, amb durada d’un mes, podent ampliar-se fins l'últim dia del mes en que finalitzi l'estat d'alarma.
On adreçar-se: A la Mútua habitual on es tinguin cobertes les contingències professionals, o al SEPE si es té cobertura per l'Institut. Nacional de la Seguretat Social.
⇒Més informació: Secretaria d’Estat de la Seguretat Social
Us enllacem una nota de premsa del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i migracions en la qual, entre d'altres qüestions, es recull que els autònoms beneficiaris de la prestació per cessament d'activitat del treball autònom (CATA) que puguin obrir el seu negoci a l'inici de la desescalada continuaran percebent-la fins a l'últim dia del mes que finalitzi l'estat d'alarma, de manera que la prestació és compatible amb l'inici de l'activitat. (30.04.20)
Prestació extraordinària de 200 € per a subministament bàsics
ATENCIÓ: El termini de presentació de sol·licituds s’ha tancat una vegada exhaurida la dotació pressupostària destinada a la prestació (14 de maig)
Es tracta d'un ajut extraordinari de 200 euros de la Generalitat que s'haurà de destinar a l'adquisició de productes d'alimentació, farmàcia i altres subministraments bàsics. L'objectiu és ajudar a la sostenibilitat econòmica de les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica arran de la crisi sanitària de la Covid-19.
Autònoms destinataris: Treballadors per compte propi amb suspensió o reducció de l'activitat económica i amb càrregues familiars.
Requisits:
- Ésser major de 18 anys.
- Estar empadronat i residir legalment en un municipi de Catalunya.
- Haver patit una reducció involuntària de les seves rendes del treball o de la seva facturació del total dels mesos de març i abril de 2020, superior al 30% en comparació amb el mateix període de l'any anterior, com a conseqüència dels efectes de la COVID-19. En el cas de persones amb alta per compte propi inferior a 1 any, la comparació es realitzarà amb la mitjana dels resultats mensuals des de l'alta per compte propi, respectivament.
- Els ingressos econòmics de la persona sol·licitant i tota la seva unitat familiar durant els mesos de març i abril de 2020 han de ser en mitjana mensual inferiors a 2.098,37 euros bruts mensuals. A aquest efecte, es computen els ingressos econòmics de totes les persones que formen la unitat familiar. S’entén per unitat familiar la formada per una o més persones que conviuen en el mateix domicili i que entre elles mantenen un vincle conjugal o de parella estable, o vincles familiars per consanguinitat o afinitat fins al segon grau i, també, per adopció o acolliment, o vincles de convivència assimilats als vincles esmentats, excloent-ne els que siguin de simple veïnatge compartit.
- La persona sol·licitant ha de tenir familiars que convisquin amb ella i al seu càrrec.
Termini: del 30 d'abril fins que s’exhaureixen els fons destinats a la prestació.
On adreçar-se: La única manera vàlida de demanar l’ajut és per internet, a través de Tràmits gencat, mitjançant certificat digital o IdCAT Mòbil.
Normativa: RESOLUCIÓ TSF/916/2020, de 28 d'abril
⇒Més informació: Generalitat de Catalunya
Bo social d'electricitat
El bo social és un mecanisme de descompte en la factura elèctrica, fixat pel Govern, per tal de protegir determinats col·lectius de consumidors econòmica o socialment més vulnerables.
Nous beneficiaris: Amb caràcter excepcional, i durant 6 mesos a comptar de l'1 d'abril, podran sol·licitar el bo social:
- Els treballadors autònoms que hagin cessat la seva activitat en una data posterior a l'14 de març, quan va entrar en vigor el Reial Decret 463/2020 pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
- Els treballadors autònoms que hagin vist reduïda la seva facturació del mes anterior a què se sol·licita el bo social en, al menys un 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació de el semestre anterior.
Descompte: 25% de descompte a la factura elèctrica.
Com sol·licitar-ho: Per telèfon, correu electrònic, correu ordinari, o fax directament a alguna de les comercialitzadores de referència, que té l'obligació d'oferir i finançar el bo social.
⇒Més informació: Gobierno de España. Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico
Renúncia al règim de mòduls IRPF i règim simplificat IVA exercici 2020
Es permet presentar el pagament fraccionat corresponent al primer trimestre del 2020, tenint en compte que el termini de presentació s’ha ampliat fins el 20 de maig, calculat en funció del règim d’estimació directa (ingressos menys despeses reals) produint-se la renúncia el mètode d’estimació objectiva (mòduls) per l’any 2020, sense que aquesta opció s’hagi de mantenir durant el tres anys següents i només tindrà efectes per l’any 2020.
Per aquesta raó, podrà tornar a determinar-se el rendiment net de l’activitat segons el mètode d’estimació objectiva en l’exercici 2021, sempre que es compleixin els requisits reglamentaris per a la seva aplicació.
I en el supòsit de no renunciar al mètode d’estimació objectiva per a la determinació del rendiment net, s’adapta el càlcul dels pagaments fraccionats, establint-se que la quantitat a ingressar en funció dels paràmetres “mòduls” no computaran com dies d’exercici de l’activitat, els dies naturals en el que hagués estat declarat l’estat d’alarma.
Es precisa que la renúncia al mètode d’estimació objectiva a l’IRPF i la posterior revocació, tindrà els mateixos efectes respecte als règims especials establerts a l’IVA.
⇒Més informació: BOE-A-2020-4554